یادداشت/رسالت
ديدارهاي اقشار گوناگون جامعه با مقام معظم رهبري، کلاس‌هاي درسي براي تبيين يک يا چند موضوع روز جامعه است
کد خبر: ۸۷۰۹۸۶۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «رسالت» در سرمقاله امروز خود با عنوان « » به قلم نوشت: ديدارهاي اقشار گوناگون جامعه با مقام معظم رهبري، کلاس‌هاي درسي براي تبيين يک يا چند موضوع روز جامعه است و يکي از برکات ماه مبارک رمضان امسال به تعدد اين ديدارها و حضور خستگي‌ناپذير رهبر فرزانه در کنار گروه‌هاي متفاوت علاقه مندان بود که خود يکي از جلوه‌هاي عنايات خاص الهي است. اما در ميان مجموعه اين ديدارها، ديدارهاي دانشجويي حضرت آيت الله خامنه‌اي، ويژگي‌هاي ممتازي دارد و از شور و نشاط خاصي برخوردار است که مسئولان مي‌توانند از آن الگوبرداري کنند.

برجسته‌ترين اين شاخصها، نگاه ويژه رهبري به دانشجوست؛ يعني نگاه سرمايه‌اي به دانشجو، نگاه مشاور و نقش آفرين داشتن به دانشجو، اين نگاه نقطه مقابل انديشه سياسيوني است که به دانشجو نگاهي ابزاري دارند و مي خواهند از او به عنوان وسيله‌اي براي پيروزي خويش در رقابت‌هاي سياسي و کشمکش‌هاي قدرت بهره بگيرند.

در نگاه سرمايه‌اي، شأن و مسئوليت و رسالت دانشجو بيان مي‌شود و در موارد ضرورت، تذکرات لازم ارائه مي‌گردد و تفکرات خطا، صريحا مورد نقد قرار مي‌گيرد اما در نگاه ابزاري، به منظور تطميع و تمکين دانشجو، صرفا به مطالبات او، آن هم غالباً مطالبات صنفي، دامن زده مي‌شود و در لابلاي آن، مطالبات سياسي احزاب بهره‌بردار نيز القا مي‌گردد. اين نوع تکريم کاذب را شايد بتوان نوعي کلاهبرداري و فريب سياسي برخي احزاب و گروه ها نام نهاد.

همچنين نگاه تکريم‌آميز رهبري در تقابل با رويکرد متحجرانه‌اي است که جايگاه دانشجو و دانشگاه را آنچنان که بايد نشناخته است و متاثر از اختلاف‌افکني‌هاي رژيم پهلوي، هنوز هم نگاهي تحقيرآميز به دانشجو دارد و وجود پاره‌اي کاستي‌هاي فرهنگي در برخي محيط‌هاي دانشجويي را توجيهي براي رويکرد تخريبي خود قرار مي‌دهد به جاي آنکه با شناختي واقع بينانه از فطرت پاک عموم دانشجويان کشور، براي رفع کاستي ها، پيشنهاد ارائه بدهد و از رفتار کرامت آميز و پدرانه حضرت آيت الله خامنه اي درس بگيرد.

اگر نگاه سرمايه اي به دانشجو، خصوصاً در ميان علما، نخبگان، صاحبان تريبون و به ويژه شخصيت ها و مسئولان عالي رتبه فراگير شود يکي از پيامدهاي آن برگزاري جلسات مشابه با دانشجويان خواهد بود؛ جلساتي که در آن فرصتي براي شنيدن نقطه نظرات دانشجويان خواهد بود.

در حقيقت، جلسات رهبري با دانشجويان، نوعي الگوي کرسي هاي آزادانديشي است که در آن عالي ترين مقام نظام اسلامي، ساعت ها پاي صحبت جوان ترين قشر فرهيخته کشور مي نشينند و ضمن پذيرش پيشنهادهاي سازنده و انتقادها و وعده پيگيري آنها، به اظهارات خلاف واقع و ناحق هم پاسخ مي دهند و اين يعني کلاس تربيت سياسي دانشجويان کشور.  کلاسي که بي‌ترديد با اين کميت و کيفيت و شفافيت و در اين سطح عالي، در نوع خود بي‌نظير است و بلکه در هيچ کجاي جهان هم نمي‌توان مورد مشابه آن را شناسايي کرد.

از ديگر دستاوردهاي اين جلسات، آن است که دانشجو به دليل روحيه آزادگي خود، مشکلات جامعه را بي‌اعتنا به ملاحظات سياسي و بدون رعايت حاشيه‌هاي امن و با صراحت مطرح مي‌کند و بساط بسياري از پنهان‌کاري‌ها و خطاها را برهم مي‌ريزد و رهبري و افکار عمومي جامعه را در جريان مسائل کشور قرار مي‌دهد و بدين ترتيب توطئه دشمن در زمينه کاناليزه کردن مسئولان يا القاي کاناليزه بودن آنان خنثي مي‌شود.

طبعاً پيامد برگزاري چنين جلسات تبادل‌ آرايي، تحکيم پيوند دانشجويان با نظام اسلامي است که علاوه بر حضار، بر ساير دانشجويان و حتي ديگر اقشار جامعه نيز تاثير خواهد داشت و روزآمدترين شبهات و توطئه‌هاي دشمن مورد واکاوي و پاسخگويي قرار مي‌گيرد.

در اين کلاس تربيت سياسي، بر اساس مباني اسلامي که همه مسلمانان را مسئول مي‌داند، روحيه مطالبه‌گري و انعکاس مطالبات مردم و نهادينه‌سازي فرهنگ بازخواست از مسئولان، البته به روش منطقي و در چارچوب ضوابط، تقويت مي‌شود، با توجه به آنکه در هر جامعه‌اي اگر دانشجويان و جوانان و بلکه عموم افراد جامعه، نتوانند مطالبات خود را از راه‌هاي قانوني مطرح و پيگيري کنند، زمينه براي ورود به اقدامات و فعاليت‌هاي غيرقانوني فراهم مي‌گردد.


در پايان اين نوشتار، فرازهايي از رهنمودهاي آموزگار انقلاب
را در ديدار اخير با دانشجويان مرور مي‌کنيم: در عرصه فردي معظمٌ له بر بصيرت و با چشم باز به مسائل نگريستن، حفظ دين و تقوا و سوءظن داشتن به جريان رسانه‌اي دشمن تاکيد فرمودند و در عرصه تشکيلاتي برخي مواردي که مورد توصيه قرار گرفت عبارت بود از:

- حضور فکري، بياني و جسماني جهت اعلام موضع انقلابي، حضوري مستدل و بهنگام
- تبيين مسائل روز نظير سبک زندگي اسلامي ـ ايراني، عدالت، پيشرفت، فتنه، عقلانيت، اسلام رحماني! و ارتباط با آمريکا!
- توسعه مخاطبان و تحمل مخالف با توسل به اخلاق و حوصله
- صراحت و قاطعيت در دفاع از نظام اسلامي
- تشکيل جبهه ضد آمريکايي و ضد صهيونيستي در سطح جهان اسلام
- هم ‌افزايي با ساير تشکل‌هاي انقلابي
- نگاه راهبردي به انقلاب براي بيست سال آينده.
ارسال نظرات