دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:
جلسات خانگی تلاوت و انس با قرآن در تاریخ تمدن اسلامی سابقه‎ای طولانی دارد و یکی از شیوه‎های کارامد گسترش فرهنگ قرآن در جامعه بوده و این یعنی خانواده به عنوان محور اصلی توسعۀ فرهنگ قرآن مطرح بوده است.
کد خبر: ۸۷۱۰۰۲۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مراسم رونمایی از مستند «مکتب‌خانه از دیرباز تا امروز» با بیان این مطلب که با رونمایی از مستند «مکتب‌خانه از دیرباز تا امروز» بار دیگر مکتب‌خانه‌ها در جهان معرفی شدند، گفت: این مستند می‌تواند بخش وسیعی از جامعه را با این سنت حسنه در توسعه فرهنگ قرآنی آشنا کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه پایه‌گذار اصلی مکتبهای قرآنی، ائمه اطهار (ع) هستند و این امر سالیان سال ادامه داشته، تصریح کرد: اینکه در بعضی از جلسات، قرآن جایگاهی ندارد به معنای انحراف از این سنت حسنه است.

حجت‌‎الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) و لزوم احیای هر چه بیشتر شعائر دینی، در کنار برگزاری جلسات تلاوت و فهم قرآن، روضه و مرثیه‎خوانی نیز مطرح بوده که متأستفانه امروزه به تدریج پرداختن به قرآن در بعضی از جلسات به فراموشی سپرده شده و محور اصلی جلسات، روضه‎خوانی و مدایح است، این در حالی است که جلسات روضه و مرثیه‌خوانی اهل‎بیت (ع) برآمده از همین مکاتب قرآنی بوده است.

خانواده، محور اصلی توسعۀ فرهنگ قرآنی است

وی دربارۀ مبانی نظری و کارکردی جلسات خانگی قرآن گفت: جلسات خانگی تلاوت و انس با قرآن در تاریخ تمدن اسلامی سابقه‎ای طولانی دارد و یکی از شیوه‎های مرسوم و کارآمد گسترش فرهنگ قرآن در جامعه بوده و این یعنی خانواده به عنوان محور اصلی توسعۀ فرهنگ قرآنی مطرح بوده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه خانه‎هایتان را با تلاوت قرآن تنویر کنید، گفت: بر اساس این حدیث، «تنویر البیت» به وسیلۀ جلسات خانگی تلاوت ممکن است و این یکی از وظایف‌مان برای نورانی شدن است و باعث درخشندگی خانه‌ها برای اهل آسمان نیز می‌شود.

طلب نور از قرآن

حجت‎‌الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه در قبال قرآن 32 وظیفه داریم، گفت: یکی از وظایف ما «استناره» است، چون قرآن نور است، باید طلب نور کنیم؛ چراکه برای حیات‌مان به نور قرآن نیاز داریم و این امر با افزایش تلاوت قرآن میسر است.

گسترش جلسات تلاوت، نورانیت جامعه را در پی دارد

وی با اشاره به اینکه گسترش جلسات تلاوت خانگی، گسترش نورانیت در جامعه را به ارمغان می‌‌آورد، تصریح کرد: شرافت خانه به چیزی است که درون آن است و وقتی تلاوت قرآن در خانه‌ها رواج داشته باشد، خانه‌ها برترین جایگاه‌ها را دارا می‌شوند و به تبع، جامعه‌‏ای که چنین خانه‌هایی دارد، برترین جامعه است و این جامعه نهایت استعداد را در دریافت پیام‌های الهی پیدا می‌‌کند.

120 برکت برای جلسات تلات قرآن

وی با بیان اینکه جلسات خانگی تلاوت قرآن 120 برکت دارد، گفت: ترویج آموزش عمومی قرآن کریم، فرهنگ‌‌سازی دینی در سطوح فردی و اجتماعی، توجه همزمان به بعد فردی و گروهی آموزش، تقویت ارتباط جمعی میان خانواده، افزایش همبستگی اجتماعی بر مبنای توجهات معنوی، پیشگیری از وقوع ناهنجاریها، از جملۀ آثار برگزاری جلسات خانگی تلاوت قرآن است.

ارسال نظرات