عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظارتهای بانک مرکزی در حال حاضر کافی نیست و همین امر موجب بی اعتمادی در بازار پول و ارز شده است.
کد خبر: ۸۷۱۰۵۹۵
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به ادعای دولت مبنی بر تک رقمی شدن نرخ تورم، اظهار داشت: وقتی که بازار مسکن در رکود شدید به سر می برد، خود بخود زمینه کاهش نرخ تورم نیز فراهم می شود. حال به تمامی بازارهای کشور نگاه می کنیم، به راحتی مشخص است که بازارهای کشور همگی دچار رکودی سنگین هستند، در این شرایط تک رقمی شدن نرخ تورم چه افتخاری دارد؟!

وی با بیان اینکه اگر تورم را در کالاهای مختلف بررسی کنیم، با افزایش نرخ ها مواجه می شویم، افزود: در کالاهای مصرفی همچون خوراکیجات که نرخ تورم آن 22 درصد است شاهد افزایش نرخ نسبت به گذشته هستیم، اما وقتی نرخ این نوع کالاها به نرخ کالاهایی که بازارشان در رکود است تجمیع می شود، نتیجه آن کاهش نرخ تورم خواهد شد.

بهمنی با تأکید بر اینکه تک رقمی شدن نرخ تورم با استفاده از ابزارهای پولی و مالی صورت نگرفته است، تصریح کرد: دلیل اصلی کاهش نرخ تورم عدم وجود تقاضا و تشدید رکود است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به افزایش بیکاری در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: متأسفانه سیاست های غلط اقتصادی دولت موجب افزایش بیکاری در کشور شد. وقتی که بیکاری افزایش پیدا کند قدرت مردم برای خرید کالا نیز کاهش می یابد و در این حال رکود تشدید و تورم هم کاهش می یابد؛ دولت هر چه سریعتر باید به فکر اتخاذ سیاست هایی باشد تا کسب و کار در کشور رونق پیدا کند تا بتوانیم بحران کنونی را پشت سر بگذاریم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تأکید بر لزوم افزایش سرمایه بانکها، اذعان کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه بانکهای دولتی افزایش یافته و همچنین دولت تکلیف کند تا سرمایه بانکهای خصوصی نیز افزایش یابد. از این طریق می توان بخشی از مشکلات بازار کسب و کار و تولید را حل نمود.

وی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در قبال موسسات اعتباری گفت: نظارتهای بانک مرکزی در حال حاضر کافی نیست و همین امر موجب بی اعتمادی در بازار پول و ارز شده است. این ضعف بانک مرکزی مشکلاتی همچون ثامن الحجج را بوجود آورده است که حتما لازم است وزارت اقتصاد بانک مرکزی را به افزایش نظارت ها و روشی جدید برای ساماندهی موسسات اعتباری موظف کند.

ارسال نظرات