خبرهای داغ:
مطابق آخرين آمارهاي ارائه شده، سايت هاي دوست يابي پرطرفدارترين سايت ها نزد ايرانيان محسوب مي شود و بر اساس يک پژوهش تحقيقي 79 درصد جوانان ايراني حداقل يکبار به سايت هاي دوست يابي وارد شده اند.
کد خبر: ۸۷۱۰۶۳۲
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از ناحیه عشایری استان کرمانشاه ،مطابق آخرين آمارهاي ارائه شده، سايت هاي دوست يابي پرطرفدارترين سايت ها نزد ايرانيان محسوب مي شود و بر اساس يک پژوهش تحقيقي 79 درصد جوانان ايراني حداقل يکبار به سايت هاي دوست يابي وارد شده اند. اين ارزيابي مشخص مي‌کند که جوانان 15 تا 19 ساله دختر و 18 تا 40 ساله مرد بيشترين متقاضيان عضويت در سايت هاي دوست يابي هستند. در اين ميان دختران تمايل کمتري به اين گونه دوست يابي ها داشته و تنها 41 درصد آنها به قصد دوست يابي به اين سايت ها مراجعه کرده اند.
ارزيابي ها نشان مي دهد که ميزان سکس‌گردي ايراني ها در اينترنت در حال افزايش و به حد هشدار رسيده است.
اگر بپذيريم که پديده گردش در اينترنت نوعي سرگرمي رضايت بخش محسوب مي شود که بايد و نبايدهاي آن بعضا ناديده گرفته مي شود بطوريکه حتي فيلترينگ سايت ها نمي تواند مانعي براي اين نوع تفريح شخصي باشد. اين در حالي است که از گذشته و در موارد متعددي بر اين عبارت تاکيد شده است که "تکنولوژِي خوب است به شرطي که از آن درست استفاده شود" اما اين اصل در بيشتر موارد رعايت نمي شود.
بر اساس اين گزارش، ميزان قابل ملاحظه اي از کاربران اينترنت در جهان با سوء استفاده از امکانات سخت افزاري و نرم افزاري و کاربرد نادرست نبوغ خود فضاي نامناسبي را در عرصه مجازي بوجود آورده اند که پديده سايت سازي و ايجاد وبلاگ نيز از اين مقوله مستثني نيست.
آنچه در ايران از آن با عنوان سايت هاي مساله دار ياد مي شود مجموعه اي از وب ها، سايت ها و وبلاگ هائي است که به عرضه خدماتي خارج از عرف مي پردازند به طوري‌که مطابق آخرين آمارهاي ارائه شده، سايت هاي دوست يابي پرطرفدارترين سايت ها نزد جوانا ايراني محسوب مي شود. در اين سايت ها تعداد زيادي از افراد پس از عضويت و دريافت رمز ورود به گفتگوي اينترنتي و دوستي با جنس مخالف مبادرت مي کنند
بررسي‌ها نشان مي دهد که ميزان کامنت هاي افراد عضو سايتهاي گفتگو و دوست يابي به جنس مخالف بيشتر از ميزان کامنت هائي است که افراد همجنس براي يک آشنائي ساده براي يکديگر مي گذارند. گردانندگان سايت هاي دوست يابي مقرراتي را تحت عنوان آئين نامه عضويت تدارک ديده اند که ظاهرا تضميني براي افراد عضو شونده است با اين مضمون که به کاربران اطمينان خاطر دهند امکان هرگونه سوء استفاده منتفي است اما...
ر اساس يک پژوهش تحقيقي 79 در صد جوانان ايراني حداقل يک بار به سايت هاي دوست يابي وارد شده اند. اين ارزيابي که از سوي تعدادي از فارغ التحصيلان علوم اجتماعي دانشگاه آزاد صورت گرفته بيان مي دارد که جوانان 15 تا 19 ساله دختر و 18 تا 40 ساله مرد بيشترين متقاضيان عضويت در سايت هاي دوست يابي هستند.
همين تحقيق بيان مي دارد که بيش از 55 درصد کاربران اينترنت در ايران که چيزي در حدود 12 ميليون کاربر فعال هستند به سرچ سايت هاي مبتذل مبادرت مي کنند. بيشترين ميزان عبارات سرچ شده در اينترنت از سوي کاربران ايراني کلماتي شامل عبارات س ک س و يا ابزار جنسي بوده است.
بر اساس اين ارزيابي 80 درصد ترافيک سايت هاي داخل ايران مربوط به سايت هاي مساله‌دار و دوست يابي بوده است. در اين ميان دختران تمايل کمتري به اين گونه دوست يابي ها داشته و تنها 41 درصد آنها به قصد دوست يابي به اين سايت ها مراجعه کرده اند.
اين بررسي حاکي است که بيشتر دختران، دوستي هاي دستجمعي و گروهي را به دوستي انفرادي ترجيح مي دهند.
گسترش دامنه استفاده جوانان از سايت هاي مساله دار موجب شده که مسئولان مخابرات نزديک به 80 درصد سايت هاي قابل دسترسي مرتبط با س ک س و مسائل غير اخلاقي را فيلتر کنند. با اين حال نزديک به 50 درصد کاربران براي عبور از اين فيلتر به پروکسي‌هاي قوي دسترسي داشته اند که برخي سايت ها به صورت ويژه و اختصاصي براي کاربران ارسال مي کنند و در خلال آن از کاربران عضو مي خواهند که رمز ورود فتيلر شکن هايشان را دراختيار ديگر افراد قرار ندهند.
جستجوي تصاوير مبتذل را نمي توان يک سرگرمي عادي فرض کرد. "هوشنگ فخر زرين" متخصص و رفتار شناس اجتماعي انگيزه رواني را يک نياز قوي در مراجعه به سايت هاي مبتذل دانسته و مي گويد: تحقيقات نشان داده که مردم از همه قشري، تحصيلکرده و کم سواد سرکشي به سايت هاي مبتذل را حداقل يک بار تجربه کرده اند.
اين متخصص خاطر نشان مي کند که مطابق آخرين برآوردها در ميان مردان بيشترين تقاضا براي دسترسي به سايت هاي مبتذل مشاهده شده است که دامنه سني در اين گروه در حال افزايش به محدوده 55 سال است.
فخر زرين با اين حال تاکيد مي کند که پاي بندهاي مذهبي تاثير قابل ملاحظه اي در خودداري از مراجعه به اينگونه سايت ها داشته و مي تواند يک عامل بازدارنده در ورود مداوم به سايت هاي مساله دار باشد.
نکته نه چندان مبهم، چگونگي کارکرد سايت هاي مساله دار اخلاقي است. گردانندگان اين سايت ها غالبا افراد و گروههائي هستند که به طور هماهنگ کار به روز کردن مطالب را برعهده مي گيرند. بر اساس ارزيابي هاي صورت گرفته بيشترين مواردي که درسايت هاي مساله دار مورد توجه گردانندگان قرار دارد مواردي است که بر حسب مورد بيشترين مراجعه کاربران را شامل مي شود
هرزه‌گردي در اينترنت را گرچه نمي توان پديده اي منحصر به ايران دانست اما بايد نسبت به افزايش نگران کننده گرايش به آن حساس بود. زنگ خطر زماني به صدا در مي آيد که با افزايش ميزان سن هرزه‌گرد ها مواجه مي شويم و نتايج تلخ آن را در زندگي اجتماعي افراد ملاحظه مي کنيم.
امروزه چت روم ها و تالارهاي گفتگو زمينه مساعدي را براي گرايش افراد به سايتهاي مساله دار بوجود آورده است و به نظر مي رسد که صرف پرداختن آماري به اين معضل به خودي خود نمي تواند راه حل اين مشکل باشد. صرفنظر از جهاني بودن اين معضل بايد گفت که ضروري است اين گونه گرايش ها در ايران با توجه به غلبه نگاه هاي ارزشي محدود يا ساماندهي شوند.
اگرچه برخورد حذفي مي‌تواند در کوتاه مدت پاسخگوي اين هرزه‌گردي ها و تولد قارچ‌گونه اين‌گونه سايت‌ها باشد اما توليد و انتشار سايت‌هايي با محتواي مفيدبي‌ترديد بهترين راه حل براي ايجاد فضاي سالم اينترنتي است مضاف بر اينکه نبايد فراموش کرد که راه‌اندازي سايت‌هاي متعدد و به روز مبتذل در يک برنامه‌ هماهنگ‌شده در دستور کار تيم‌هاي تبليغاتي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران و برنامه بلند مدت انحراف فکري و اخلاقي جوانان است که با بودجه‌هاي سنگيني حمايت و هدايت مي‌شوند
ارسال نظرات