محمودی گفت: امروزه ما باید به فکر تامین نیروی انسانی کارآمد باشیم نه توسعه فضای عمرانی در بیمارستان. توسعه زیربناها ی درمانی قابل ستایش است ولی آیا می توانند کادر درمانی و متخصص خود را تامین کنند.
کد خبر: ۸۷۱۰۹۳۵
|
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر داود محمودی از جراحان برتر مغز و اعصاب کشور موفق شده است تا با بهره گیری از دستاوردها و تکنیک های نوین، عمل جراحی بسته ستون فقرات و مغز و اعصاب در تنها بیمارستان دولتی غرب تهران را با موفقیت انجام دهد و این بیمارستان را تبدیل به محل رجوع سایر بیمارستان های تهران نماید.

این جراح که از فعالان عرصه تخصصی مغز و اعصاب ایران به شمار می آید از شاگردان ممتاز پروفسور مجید سمیعی است که در پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب که اخیرا به عنوان رویداد بزرگ علمی کشور برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفته است.

روایت جراحی مغزها از قاره سیاه تا رباط ایران

این جراح برتر علت حضور خود در بیمارستان فاطمه الزهرا(س) رباط کریم را توصیه های  پدرانه پروفسور سمیعی و  بیان دغدغه ها  خود و خدمت به مردم در این منطقه از جنوب غربی تهران می داند و می گوید آقای سمیعی برای دهه پیش رو در نظر دارد تا با تربیت ۱۰۰ متخصص و جراح مغز و اعصاب به مردم قاره آفریقا خدمات شایسته ای ارایه دهد و قلبش برای خدمت به همه مردم محروم جهان می تپد و به شاگردان خود توصیه کرده است که چند سالی در مناطق محروم ایران خدمت کنند، پس چگونه ما باید به خودمان اجازه دهیم که به مردم کشورمان خدمت نکنیم.

محمودی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در آستانه افتتاح بخش icu  بیمارستان فاطمه الزهرا رباط کریم، طی نشست خبری درساختمان پزشکان بابک  که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: در دوره دو ساله در خارج از کشور( سال ۲۰۰۷)  از شاگردان پروفسور سمیعی بودم که پس از فارغ التحصیلی بر حسب علاقه خدمت به هموطنان و راهنمایی های پدرانه استاد سمیعی در بیمارستان ها شهدای تجریش، گیلان، گلستان و رباط کریم  مشغول خدمت شدم و هیچ وقت به فکر ترک کشور نبودم.

خدمت بی منیت یک پزشک با هزینه شخصی

این جراح مغز و اعصاب جنوب غرب تهران، با بیان اینکه بدون دستور کسی در منطقه رباط کریم ،به مردم خدمت می کند، گفت: با همت مدیران و مسئولان منطقه و شهرستان موفق شدیم تنها بیمارستان دولتی که بتواند امکانات جراجی در حوزه مغز و اعصاب را فراهم سازد مهیا سازیم، وجود سی تی اسکن،میکروسکوپ ها نوین ودستگاه های پیشرفته اتاق عمل که با هزینه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان تهیه شده است توانسته ما را به قطب علمی و منحصر به فردی در غرب تهران تبدیل نماید؛ اما این کافی نیست، در کنار تهیه وسایل سخت افزاری دغدغه دیگری مانند نیروی انسانی ورزیده و متخصص همچون پرستاران و متخصص بی هوشی در زمینه های مراقبت پس از عمل مطرح است که باید به آن توجه لازم داشت.

جراح برتر پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب کشور، با اعلام خبری خوش برای منطقه رباط کریم، یادآورشد: تا یک ماه دیگر و درآستانه روز پزشک شاهد افتتاح رسمی، مجهزترین ام آرآی و سی سی یو بیمارستان فاطمه الزهرا رباط کریم با ۴۰ تخت خواهیم بود که درمرحله نخست ۱۰ تخت آن آماده سرویس دهی می باشند. منطقه جنوب غرب تهران برای نخستین بار شاهد ارایه اینگونه امکانات و تجهیزات مدرن در بیمارستان دولتی است که این موضوع به بیمارستان فاطمه الزهرا رباط کریم اختصاص یافته است.

جذب پرسنل و متخصص کارآمد نیاز مبرم بیمارستان رباط کریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون به فکر مهاجرت و یا جابجایی از این منطقه بوده اید یا خیر، تصریح کرد: کار کردن دربیمارستان دولتی و منطقه رباط کریم افرادی را می طلبد که دغدغه کار کردن در چنین شرایطی را داشته باشند، معتقدم پرستاری که در بیمارستان فاطمه الزهرا رباط کریم به ارایه خدمات می پردازد خیلی فعال تر و پرکار تر از نیروی اورژانش بیمارستان های دولتی در تهران است چرا که افراد مراجعه کنندگان بیمار در این مرکز درمانی بیش از استانداردهای لازم است. این مستلزم ارایه خدمات شایسته به پرسنل درمانی است تا بهتر بتوانند خدمت کنند. ضرورت دارد تا بیمارستان فاطمه الزهرا همراه با توسعه فضای عمرانی خود برنامه هم ارایه خدمات به کادر درمانی و جذب پرسنل جدید و متخصص داشته باشد.

لزوم ایجاد شرایط اولیه رفاهی برای کادر درمانی

این جراح مغز و اعصاب فعال کشورمان، یادآورشد: ایجاد کردن شرایط رفاهی در مدت اقامت کاری برای متخصصین می تواند استاندارد ارایه خدمات را افرایش داده و در بالا بردن راندمان کار تاثیر گذار باشد. کادر درمانی مجرب نیازمند امکانات و رفاه است تا بتواند شیفت کاری مناسبی را سپری کند. مثلا فراهم کردن امکاناتی مثل یک دوش گرفتن ساده برای پزشک می تواند توان خدمت به مریض را بیشتر مهیا سازد. باید به مدیران و برنامه ریزان گروه کادر درمانی این مطلب را متذکر شد که یک متخصص نمی تواند به جای ۳ نفر کار کند و اگر قرار است مریض به خوبی مداوا نشود پس بهتر است که هزینه نکنیم و در همان ابتدا بیمار را اعزام کنیم.

تصادفات جاده ای دلیل افزایش هدتروما در رباط /انجام ۹۹ درصد عمل های مغزی غرب تهران در رباط کریم

متخصص مجرب مغز واعصاب بیمارستان فاطمه الزهرا، در پاسخ به این سوال که بیشتر مصدومین هدتروما(ضربه مغزی) در منطقه رباط کریم به چه دلیل می باشد، و نخستین عمل چه زمانی در این بیمارستان صورت گرفته است، پاسخ داد: به دلیل همجواری رباط کریم با آزاد راهها و مسیر شهرهای مسافرتی بیشترین مصدومین مربوط به تصادفات است. بیمارستان فاطمه الزهرا توانسته است ۹۹ درصد عمل های مغزی خود را با موفقیت انجام دهد و در طول این مدت یکساله تنها یک فوتی داشتیم و آن به دلیل ایست قلبی بود که ۳ روز پس ازعمل در این بیمار مسن رخ داد.

 خدمات پروفسور سمیعی برای جهانیان و شاگردانش در مناطق محروم ایران

باید اشاره کنم که اولین عمل جراحی تومور جمجمه ای بود که در آذرماه ۹۴ با موفقیت صورت گرفت.  جراحی بسته ترمیم شکستگی مهره های ستون فقرات ( ورتبروپلاستی و بالون کایفوپلاستی) در بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) رباط کریم از دیگر جراحی ها ما است. این بیمارستان توانایی انجام جراحی ستون فقرات به صورت بسته و از روی پوست راهم  دارد این عمل جزء جدیدترین عمل ها است که با انجام آن در بیمارستان رباط کریم توانستیم مهره شکسته را ترمیم کنیم، این عمل ها هم اکنون و به صورت روتین در این بیمارستان دولتی انجام می شود.

جمعیت ۲ میلیونی منطقه جنوب غربی تهران نیازمند ۲۰۰ تخت بیمارستانی

دکتر محمودی در پاسخ به اینکه آیا تعداد تخت های بیمارستان رباط کریم می تواند جوابگوی جمعیت بالای منطقه و به خصوص شهر جدید پرند باشد یا خیر،گفت: منطقه جنوب غرب تهران با داشتن ۲ میلیون نفر جمعیت نیازمند ۲۰۰ تخت بیمارستانی است و با یک همدلی و همکاری می توان با توسعه و تجهیز مراکز درمانی از جمله احداث بیمارستان پرند این مشکل را حل کرد. اولویت امروز منطقه باید تکمیل امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص باشد. شاید بتوان گفت ساخت بیمارستان هسته ای در پرند خوب است ولی اولویت نیست . امروزه ما باید به فکر تامین نیروی انسانی کارآمد باشیم نه توسعه فضای عمرانی در بیمارستان. شاید بتوان گفت بیمارستان رباط کریم در حال توسعه زیربناهای خود است که قابل ستایش است ولی سوال اینجاست آیا می تواند کادر درمانی و متخصص خود را تامین کند.

این متخصص مغز و اعصاب کشورمان در پایان خواستار توجه بیشتر به بخش خصوصی شد و گفت: بخش خصوصی نیازمند حمایت وهمراهی است تا مراکز درمانی تخصصی مثل ساختمان پزشکان بابک که در رباط کریم فعال است، با فضاسازی ها و امکانات مجهز و مناسب بتوانند بیمار محوری را توسعه دهند.

منبع: پرند پرس

ارسال نظرات