یک کار‌شناس ارشد مدیریت HSE بیان کرد:

HSE به عنوان رشته‌ای نوین در حال گسترش است/ دیجی کالا و شیپور دو START UP داخلی هستند

یک کار‌شناس ارشد مدیریت HSE گفت: از زمان ورود HSE به کشور خروجی‌های خوبی داشته‌‌ایم، به عنوان مثال سایت‌هایی مانند دیجی کالا، شیپور، نت برگ START UP هستند که در حال حاضر با قابلیت خوب و درآمد زیاد در حال گسترش هستند.
کد خبر: ۸۷۱۱۱۷۴
|
۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا جعفری، کار‌شناس ارشد مدیریت HSE درباره رشته نوین START UP HSE گفت: HSE یک رشته دانشگاهی است که موضوعاتی با عنوان سلامت، ایمنی و محیط زیست دارد و هدف آن در محیط‌های کاری مشخص است، از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌کند تا سطح ایمنی را در محیط‌های کاری بالا‌تر ببرد و به این شکل حوادث، بیماری‌ها و آسیب به محیط زیست را در محیط‌های کاری، کمتر داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه START UP موضوعی مرتبط با مدل‌های کسب و کار است، ادامه داد: این مدل قابلیت این را دارد که ایده‌های خام را به کسب و کارهای نوپا تبدیل کند که در رشته‌های مختلف می‌تواند مطرح شود، در دنیا در رشته‌های مختلف مانند آی تی، حوزه‌های گردشگری و در موضوع سلامت نیز مطرح شده است، اما تا به حال در حوزه HSE این بحث مطرح نشده بود.

 

جعفری، در ادامه افزود: در محیط‌های کاری نگاهی خدماتی به HSE دارند و حالت نظارتی در محیط‌های کاری وجود دارد به این شکل که یک سری شاخص‌ها و دستورالعمل‌ها در محیط‌های کاری پیاده سازی می‌شود که حالت مولد ندارد، دانش آموختگانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند زیاد در این فضا حضور نداشته‌اند که بتوانند مولد باشند و کسب و کار راه اندازی کنند و از آن کسب درآمد کنند.

 

وی درباره تاریخچه شکل گیری HSE در جهان گفت: این مقوله از کشور آمریکا شروع شد و از زمان شروع start up weekend، که به شکل هفته‌ای برگزار می‌شود، ۱۵۰ کشور در ۴۸۰ شهر دنیا در این زمینه فعالیت دارند که start up‌های قوی در دنیا هستند و درآمدهای میلیارد دلاری دارند به عنوان مثال اپلیکشین واتس آپ یکی از نمونه‌های این حوزه است که کارمندهای زیادی در دنیا دارد و دارای درآمد بسیار بالایی است.

 

این کار‌شناس ارشد مدیریت HSE ادامه داد: HSE در حدود یک یا دو سال است که وارد ایران شده که از زمان ورود به کشور نیز خروجی‌های خوبی داشته‌ است به عنوان مثال سایت‌هایی مانند دیجی کالا، شیپور، نت برگ استارت آپ هستند که در حال حاضر با قابلیت خوب و درآمد زیاد در حال گسترش هستند.

 

start up weekend زیرشاخه HSE است

جعفری، با بیان اینکه در هر حوزه‌ای که ایده‌ای وجود داشته باشد، بتوان خدمتی ارائه داد و کسب و کاری ایجاد کرد، HSE start up می‌تواند مطرح شود، خاطرنشان کرد: اگر HSE در فاز صنعت و خدمات شهری ارتقا پیدا کند منافعی خواهد داشت و از آن جهت می‌تواند بستر مناسبی ایجاد کند؛ حوزه‌های مختلفی مانند آی تی و گردشگری وجود دارد که start up weekend در آن‌ها مطرح می‌شود و محدودیتی ندارد اما قالب مشخصی دارد و در واقع مدلی از کسب و کار را ارائه می‌دهد.

 

هدف از start up weekend تبدیل ایده خام به کسب و کار است

وی با بیان اینکه هدف این است که ایده‌های خام بتوانند به وسیله weekend start up به سطحی برسند که تبدیل به کسب و کار نوپا شوند، گفت: تفاوت start up با کسب و کارهای عمومی دیگر این است که با سرعت بیشتری ایده را به درآمد زایی می‌‌رساند، ساده‌تر است و سرمایه زیادی نمی‌خواهد.

 

جعفری، تاکید کرد: بسیاری از start up‌هایی که شکل گرفته‌اند در ابتدا سرمایه گذاری برای آن‌ها اتفاق نیافتاده اما به مرور درآمدهای بالایی ایجاد کرده‌اند و یکی از ابزارهایی که کمک می‌کند تا start up به شکل قوی‌تری عمل کند، بستر وب است.

 

وب ابزار مناسبی برای گسترش start up است

این کار‌شناس ارشد مدیریت گفت: به وسیله اپلیکیشن‌ها، موبایل و رایانه بسیار فرد راحت‌تر می‌تواند ایده خود را به فروش برسانند؛ به عنوان مثال ایده‌ای در حوزه محیط زیست، انرژی‌های نو، پسماند وجود دارد که پس از مطرح کردن آن می‌توان با یک اپلیکیشن یا سایت این ایده را نمایش داد و به فروش رساند؛ در واقع وب ابزار مناسبی است تا با اپلیکیشن‌های آن بتوان محصولات را با تبلیغات بسیار بهتر نمایش داد.

 

ارسال نظرات