بررسی و مطالعات نشان می‌دهد علت اصلی از بین رفتن آثار و بناهای قدیمی بیشتر حوادث پیرامونی نفوذ آب باران و آبهای زیرزمینی بوده است.
کد خبر: ۸۷۱۱۲۲۲
|
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مرمت مسجد آقا کاظم که از مساجد تاریخی استان زنجان به شمار می‌رود در دستور کار قرار دارد و در حال بر طرف کردن خطر ریزش دیوار‌ها می باشد.

مهرداد عسگریان افزود: میراث فرهنگی در طول سال با تخصیص منابع اعتباری، مرمتهای اضطراری و گاه مرمت‌هایی برای تمامی مساجد و اماکن مذهبی و زیارتی انجام می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: اولویت مرمت و تعمیر با بناهایی است که ثبت ملی شده است.

عسگریان تصریح کرد: بررسی و مطالعات نشان می‌دهد علت اصلی از بین رفتن آثار و بناهای قدیمی بیشتر حوادث پیرامونی نفوذ آب باران و آبهای زیرزمینی بوده و در مورد مسجد تاریخی آقا کاظم ترکیدگی لوله آب شهری به دلیل فرسودگی و نفوذ آن در بنای مسجد است.

وی عنوان کرد: مرمت یک امر مستمر محسوب می‌شود که بر حسب آسیب و ضرورت، میراث فرهنگی ورود پیدا می‌کند و مسجد آقا کاظم و بازار سر پوشیده زنجان نیز از جمله این مرمتها است.

عسگریان با بیان اینکه منابع اعتباری بعد از مطالعه کارشناسی و از طریق قانونی لحاظ می‌شود تصریح کرد: سال گذشته بیش از 400 مترمربع از بنای مسجد آقا کاظم بازسازی و مرمت شد و اکنون با واگذاری مسجد به پیمانکار عملیات مرمت اساسی بنا آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به طرح مرمت سرای حاج علی قلی به دلیل نشست پایه‌های این سرا و بخشی از بازار زنجان خاطر نشان ساخت: خانه حکیمیان زنجان نیز از جمله اقداماتی است که اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با همکاری راه و شهرسازی در دست اجرا دارد.

ارسال نظرات