یکی از معضلات جدی جامعه کنونی ما به برند سازی ها و تب خرید محصولات مارک باز می گردد.
کد خبر: ۸۷۱۱۳۰۴
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، موضوع خرید کالا ها و محصولات خارجی و ارجحیت و اولویت داشتن آن به خرید تولیدات ایرانی و داخلی از معضلاتی است که در نقطه مقابل حمایت از کار و تولید ایرانی قرار دارد،امری که چندی پیش گلایه رهبر معظم انقلاب را نیز به همراه داشت.
ایشان در بیاناتی فرمودند"فروشگاه هایی هستند که وقتی انسان وارد می شود،هر چه چشم می گرداند،تولید خارجی است،متاسفانه بعضی از این فروشگاه ها که فروشگاه های بزرگ هم هستند،مربوط به خود دستگاه های حکومتی اند!چرا این کار را  می کنند؟این کار باید زشت شمرده بشود".
 
*قیمت های نجومی با تخفیفات کذایی
 
فروش یک تی شرت به اصطلاح برند،که از لحاظ کیفیت نیز چندان تفاوتی با بسیاری از تولیدات داخلی ندارد و برخی از آنها حتی فاقد برتری قابل توجهی نسبت به محصولات و منسوجات متفرقه هستند با قیمت های سرسام آور موضوع چندان غیر معمولی نیست.
 
با یک حضور میدانی در مراکز خرید لوکس،به دفعات شاهد پرداخت مبالغ سنگین در ازای محصولات مارک هستیم که برخی از آنها با تخفیفات کذایی نیز همراه می شوند.
 
خرید یک پیراهن برند،با تخفیف 50 درصدی و قیمت 180 هزار تومانی،از نمونه های بارز چنین اقلامی است و جالب اینجاست که خریدار نیز در پوست خود نمی گنجد که یک دست پیراهن مارک 360 هزار تومانی را با نصف قیمت خریداری کرده است.
 
*کیفیت و دوام مهم نیست،اولویت با خود نمایی است
 
یکی از موارد قابل توجه در خرید کالاها و محصولات مارک به اهمیتی است که قیمت و نرخ بالای آن دارد و نه کیفیت و دوام آن ; یکی از فروشندگان پوشاک در خیابان ولیعصر((عج))،عنوان کرد:کسانی که در پی خرید و تهیه کالا و محصول مارک هستند بعضا به قیمت و نرخ آن توجه می کنند و کیفیت در چنین شرایطی از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
 
وی افزود:بارها برای بنده این موضوع رخ داده که جوانی برای تهیه یک تی شرت خارجی به قیمت 250 هزار تومان اقبال بیشتری نشان می دهد و بعضا وقتی یک تی شرت با قیمت 40 هزار تومان را به آنها پیشنهاد می کنیم که از لحاظ کیفی در شرایط مطلوب تری نیز قرار دارد با استقبال سرد خریدار مواجه می شویم.
 
*از ذائقه سازی فروشندگان تا خود برتر بینی خریداران
 
جعفر بای،کارشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در خصوص پدیده خرید مارک در میان برخی از جوانان ایرانی معتقد است:این پدیده به تولید داخلی آسیب زده و به واقع تهدیدی جدی برای محصولات ایرانی به شمار می رود.
 
وی می افزاید:بعضا شاهد هستیم برخی از فروشندگان،با طراحی خاص و فضا سازی برای مشتری ذائقه سازی می کنند و نتیجه  این امر،ظهور و بروز نوعی افتخار کاذب در میان جوانان است که با خرید محصولات مارک،خود را برتر از دیگر افراد و طبقات جامعه که از کالا یا محصول مارک استفاده نمی کنند می پندارند.
 
* گنجشک هایی که به جای قناری فروخته می شوند
 
ضرب المثل فروختن گنجشک به جای قناری از مصادیق بارز برخی از فروشندگان در مراکز خرید به شمار می رود.
 
افرادی که با سو استفاده از روحیه و رویه خرید مارک در میان برخی از جوان و نوجوانان،کالاهای ایرانی یا چینی را با چسباندن مارک،آرم و یا لیبل های برند،به خریداران غالب می کنند و با دریافت مبالغ چندین برابری،سودهای کلانی را در طول هفته و ماه به جیب می زنند.
 
تب خرید محصولات مارک یا خارجی تا جایی پیش رفته که برخی از تولید کنندگان داخلی،به ناچار ناگزیرند برای  اینکه محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند آن را به آرم و مارک خارجی مزین می کنند تا شاید خریداران با ذهنیت اینکه فلان محصول خارجی است،میل و رغبتی به خرید و استفاده از آن نشان دهند.
 
راسته کیلویی های بازار تهران در محدوده پاچنار از نقاطی به شمار می رود که انواع مارک ها و برندهای کاغذی، مقوایی،چرمی،کائوچویی یا پلاستیکی به فروش می رسند،مارک ها و نشانه هایی که در کوچه های باریک بازار تولید می شوند اما آوازه آن به کیلومترها آن طرف تر از مرزها باز می گردد.
 
* نمایندگی های دروغین
 
یکی دیگر از پدیده های نوظهور در فضای خرید کالاهای به اصطلاح مارک و برند،به شکل گیری نمایندگی های دروغین معطوف می شود،مراکزی که به واقع تنها نام برندها را یدک می کشند.
 
محمد شریفی،کارشناس اقتصادی عنوان کرد:"اغلب برندهایی که در حال حاضر در ایران شعبه دارند و خود را با عنوان نمایندگی فلان برند و مارک معرفی می کنند در حقیقت شرکت های کوچکی هستند که برای تولید محصولات برندهای معروف در کشورهایی به جز کشور اصلی به ثبت می رسند و بعد با بستن قرار داد،محصولاتشان  را تحت عنوان برند اصلی تولید و روانه کشورهای در حال توسعه می کنند،شرکت هایی که ردپای آنها را در کشورهای شرق آسیا،همچون چین و ترکیه می توان دید."
 
وی می گوید:بر اساس تحقیقات انجام شده توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت،اغلب فروشگاه هایی که مدعی نمایندگی برند اصلی هستند حتی گواهینامه و تاییدیه  نمایندگی برند مورد نظر را هم ندارند.
 
* برند سازی در عرصه مواد غذایی
 
پوشاک کم بود،حالابرند سازی و تب خرید محصولات خارجی به مواغذایی نیز سرایت پیدا کرده است.
 
برند سازی و تمایل برای خرید چنین محصولاتی در حوزه مواد غذایی خود مثنوی 70 مَن است که در گزارشی مجزا و مفصل به آن پرداخته خواهد شد،اما تا اینجا همین بس که باید مسئولان و متولیان،چاره اندیشی لازم را در این خصوص اتخاذ و اعمال کنند.
 
بدون تردید یکی از الزامات فرهنگ سازی برای خرید محصولات داخلی به ارتقای کیفی تولیدات ایرانی باز می گردد و به واقع باید آنقدر از لحاظ کیفیت،محصولات تقویت شوندکه انگیزه لازم برای خرید آن نیز افزایش یابد،همچنان که باید با آموزش صحیح،توهم خرید کالاها و محصولات خارجی برای احساس برتری نسبت به دیگر طبقات جامعه کاهش یابد،موضوعی که باید ریشه آن را در ابعاد روحی و روانی چنین افرادی جستجو کرد،گروه هایی که گمان می کنند وجه برتری آنها با دیگران پوشیدن یا استفاده کردن از فلان ساعت یا فلان کتونی مارک است.
 
شاید سعدی بااین بیت زیبای  " تن آدمی شریف است به جان آدمیت  / نه همین لباس زیباست نشان آدمیت " پیش بینی چنین روزهایی را می کرد که برخی از جوانان این مرز و بوم رشد و تکامل خود را به خرید محصولات خارجی برند با چندین برابر قیمت خلاصه کنند،محصولاتی که با فریب بر اندام آنها می نشیند تا خلاهای روحی و روانی خود ساخته آنها را پوشش دهد.
ارسال نظرات