مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با کودتا در ترکیه و اساساً هرگونه کودتا و تحمیل نظر با زور مخالف است.
کد خبر: ۸۷۱۱۵۶۳
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج،علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به تلاش برای کودتا در ترکیه، خاطرنشان کرد:  جمهوری اسلامی ایران حکومتی مبتنی بر مردمسالاری دینی، یعنی حکومتی بر اساس رای مردم در چارچوب ارزشهای اسلامی است و طبیعی است که با هر حرکت غیرقانونی و زورمندانه برای تغییر حکومت‌های مردمی مخالف است.

وی با بیان اینکه در کشور همسایه و برادر ما یعنی ترکیه انتخابات برگزار شده و سالهاست بر مدار دموکراسی و رای مردم  حکومت تشکیل می‌شود، افزود: اگر قرار باشد یک عده معدود از نظامی‌ها تحت تاثیر هر عامل یا عواملی بخواهند رای مردم را پایمال کنند و حکومت مردمی آقای اردوغان را ساقط کنند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصولی که به آن معتقد است با این کودتا و هر کودتای دیگری مخالفت می‌کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه مردم ترکیه همچنان حامی حکومت خود هستند و عامل اصلی که کودتا را به شکست کشاند حضور مردم در صحنه بود، تصریح کرد: ترکیه کشور همسایه و برادر ماست و این نوع اقدامات  مانند کودتا که موجب می‌شود کشوری از مدار پیشرفت، عدالت و مردمسالاری به دور بیفتد، هیچ وقت مورد تایید ما نخواهد بود؛ مضافاً اینکه حکومت فعلی ترکیه بر اساس مدعای اصلی آقای اردوغان، به دنبال احیای ارزشهای اسلامی است و این مسئله او را به ما نزدیک‌تر می‌کند. هرچند ما و ترکیه درباره مسائلی مثل سوریه با هم اختلاف عقیده داریم و امیدواریم  روزی برسد که دولت ترکیه هم به نظرات مردم سوریه و آرای مردم سوریه احترام بگذارد و تعیین حکومت در سوریه را به مردم این کشور واگذار کند.

ولایتی ادامه داد: آقای بشار اسد هم در سوریه با رای مردم انتخاب شده و اگر مردم از او حمایت نمی‌کردند نمی‌توانست به مدت بیش از 5 سال در برابر یک جنگ بین الملل محدود مقاومت کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی هفته‌های اخیر نخست‌وزیر ترکیه به نوعی خواستار مذاکره با دولت سوریه شده است، این اقدام دولت ترکیه را "یک گام به سمت جلو" توصیف  کرد و گفت: صرف نظر از برخی اختلافات سیاسی، مشترکات زیادی ایران و ترکیه را به هم پیوند می‌دهد. این دو کشور با تاریخ و دین و مرز مشترک و منافع  مشترک قرنهاست کنار هم زندگی می‌کنند.

به گزارش تسنیم،مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه بدون تردید حاکمیت یک عده نظامی که با زور می‌خواهند نظرشان را تحمیل کنند به ضرر مردم ترکیه است، افزود: ما سعادت مردم ترکیه را می‌خواهیم ، لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه کودتا باشد؛ لذا امیدواریم انشاءالله این مشکلاتی که پیش آمده است به زودی با پیروزی کامل مردم ترکیه و حکومتی که ناشی از رای این مردم است پایان بپذیرد.

ولایتی در پایان تاکید کرد: در این ماجرا شاهد بودیم همه احزاب سیاسی، چه آنها که با اردوغان موافقند و چه آنها که مخالف‌ند،  کودتا را  محکوم کردند؛ این نشان می‌دهد اجماعی بین مردم ترکیه علیه کودتا وجود دارد و این طبیعی هم هست. لذا کماکان مثل گذشته امیدواریم انشاءالله دولت آقای اردوغان در ترکیه بتواند بر این مشکلات پیروز شود و مردم ترکیه راه پیشرفت و ترقی خود را ادامه بدهند و همانطور که در آرمان حزب عدالت و توسعه آمده، ارزشهای اسلامی احیا شود.
ارسال نظرات