خبرهای داغ:
یادداشت بسیجی اهل قلم؛

12 محور فعالیت های دانشجویی و نگاه مسئولان

یکی از وظایف بدنه دانشجویی نسبت به مردم، پیگیری و مطالبه دائمی از مسئولین چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری است، که تحقق درست و اصولی آن می تواند زمینه ساز پیشرفت کشور شود.
کد خبر: ۸۷۱۱۷۳۸
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اگر دنیا مدعی تکنولوژی و ساخت ابزارآلات مدرن هست، دین اسلام کاری فراتر از آن یعنی انسانسازی را در حقیقت صورت می دهد، که برای تحقق این امر حوزه ها و دانشگاه ها هستند که بیشترین تاثیرگذاری را دارند.

وظیفه اصلی دانشگاه تربیت نیروی متخصص انقلابی در محیطی اسلامی و پویا می باشد، به گونه ای که هم علم ترویج یابد و هم ایمان تقویت شود. دانشجویان نیز به عنوان قشر نخبه جامعه هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی مسئولیت سنگین و جدی دارند.

دانشجویان از یک طرف باید در مسیر تعالی معنوی و رشد فردی بکوشند و از طرف دیگر با کسب علم به جریان سازی و نقش آفرینی در جامعه بپردازند. به این ترتیب برای فراهم آمدن امکان رشد و تعالی معنوی، محیط دانشگاه و متن دانشگاه باید اسلامی باشد و برای نقش آفرینی تخصصی کار باید تشکیلاتی و سازمان یافته باشد.

حوزه وظایف دانشجویان و تشکل ها مفصل است اما اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی ارائه کنیم بصورت زیر می باشد:

در بعد فردی باید در کسب معرفت دینی، اخلاق و تهذیب نفس، داشتن بصیرت در عمل و اعتقاد، توانمند شدن به دانش عمومی و تخصصی در جهت نیازهای کشور بکوشند.

در بعد اجتماعی نسبت به دانشگاه و فضای دانشگاهی، نسبت به جامعه و نظام اسلامی، نسبت به مردم و نسبت به عرصه جهانی وظایفی دارد، که هر کدام از آنها دوباره بصورت مفصل بیان شدند و بیان آن در این مجال نمی گنجد.

در کنار موارد بالا در دیدار امسال دانشجویان با رهبر انقلاب 12 محور به عنوان وظایف تشکل ها بیان شد که همه تشکل های دانشجویی باید مورد توجه قرار دهند.

از جمله نکات این 12 بند، توجه و توسعه اردوهای جهادی است، که جا دارد مسئولین محترم، خصوصا، استاندار محترم قم به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشند، چراکه حقیقتا بعضی مناطق شهری قم از جمله نیروگاه به عنوان قطب جمعیتی و مناطق روستایی از بعد امکانات در تنگنا هستند. باتوجه با اهمیت حوزه اقتصادی و لزوم توجه به اقتصاد این مناطق، حمایت جدی تر در ارائه تسهیلات به مشاغل خانگی و کشاورزی در روستاهای قم و صنایع پائین دستی جهت اشتغال جوانان را از طرف مسئولین امر می طلبد، البته لزوم همت جوانان و نخبگان در عرصه کارآفرینی و نوآوری و خوداشتغالی هم غیر قابل انکار است.

موضوعی که همه تشکل ها و بدنه دانشجویی باید به آن توجه کنند، عدم اتلاف وقت وانرژی در اختلاف نظرها است، چراکه همه این ها به سود دشمن است که ما را درگیر اختلافات و تفاوت نظرها کند و جریان انقلاب را کند نماید، به این ترتیب بصورت جدی تمام تشکل های انقلابی باید به ایجاد هم افزایی با تکیه بر نقاط مشترک علیه دشمن دیرینه، اهتمام ورزند.

یکی از وظایف بدنه دانشجویی نسبت به مردم، پیگیری و مطالبه دائمی از مسئولین چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری است. به این ترتیب تشکل های انقلابی باید کارگروه های ویژه در سطح استان جهت مطالبه از مسئولین در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب تشکیل دهند، از جمله در استان قم تشکل ها باید اهتمام ویژه ای در پیگیری مطالبات سفراستانی مقام معظم رهبری به قم داشته باشند.

علاوه بر این نباید دانشجویان و مردم انقلابی نسبت به فرهنگ بی تفاوت باشند، حقیقتا دوجبهه حق و باطل در عرصه فرهنگی و جنگ نرم در حال مبارزه هستند، حربه و حیله همان حربه و حیله عمر و عاصی است، قرآن به نیزه کرده اند و خود را خیرخواه جوانان و نوجوانان می خوانند و با استفاده از فضای مجازی و رسانه و جنگ تبلیغاتی، عقاید باطل خود را به سراسر جهان تزریق می کنند و تمام هم و غم خود را بر این گذاشتند تا با طراحی سناریو های مختلف بنیان خانواده های ایرانی را متلاشی کنند.

در حوزه فرهنگ انتقاد جدی به وزارت فرهنگ وارد است، چراکه شاهد انفعال و عقب ماندگی عجیبی نسبت به مقوله فرهنگی بودیم تا حدی که بعد از گذشت 73 سال از عمر انقلاب رهبر معظم انقلاب از واژه ول انگاری فرهنگی استفاده می کنند.

البته نبود برنامه، مدل اسلامی و کالای فرهنگی بصورت جدی مطرح است، احتمالا مسئولین فرهنگی یا از سبک زندگی اسلامی شناخت ندارند و یا خلاقیت و ایده ای در این زمینه ندارند. این در حالی است که پایان نامه ها و ایده های دانشجویان در حال خاک خوردن است، چراکه فرصتی ندارند آنها را برای مسئولین فرهنگی عرضه کنند.

موضوع دیگری که در تاکیدات 12 گانه رهبر معظم انقلاب به تشکل ها بود، خودداری از اتهام افراد به غیر انقلابی بودن است، نباید تشکلی به خود اجازه بدهد به سادگی به فردی تهمت غیر انقلابی بودن بزند. اما همه تشکل های انقلابی دانشجویی برایشان مهم است که بدنه مسئولیتی و اجرایی کشور جای افراد غیر انقلابی و فتنه گر نیست.

افرادی که گوششان به دهان دشمن است و دنبال فرصت برای براندازی هستند و کما اینکه در جریانات سال های 78 و 88 حقیقت خود را فاش کردند، باید با آنها و با راس آنها برخورد قاطع صورت گیرد و افرادی که در شرایط حساس آن زمان ترجیح دادند سکوت کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند و از انقلاب در راستای منافع سیاسی خود خرج کنند به درگاه خداوند توبه نمایند و بینش خود را اصلاح نمایند.

نگاه فرزندان انقلابی ملت مسلمان ایران به مسائل مختلف کشور براساس محتوا و نظریه انقلاب

اسلامی است و اگر انتقاد یا مطالبه ای نسبت به ضعف ها و ایرادات موجود در کشور مطرح می شود ناظر به عدم اطلاع از ظرفیت ها و نقاط قوت نظام اسلامی نیست،اما آنچه جریان دانشجویی را به صحنه مطالبه گری می کشاند لزوم توجه به آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل است.

پیگیری مطالبات ولی فقیه از طرف دانشجویان همان اذانی است که مانع از انحراف از آرمان های انقلاب می شود تا این آرمان ها و اهداف، قضا نشود و امروز تشکل های انقلابی در دانشگاه ها استوار و ثابت قدم در صحنه حضور دارند و خواهند داشت .

حسین فلاح، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه قم
ارسال نظرات