رییس انجمن انسان و زمین کرمانشاه اظهار کرد: چنانچه از هم اکنون اقدامات مقابله‌ای با کانون ریزگردها در کشور عراق انجام شود، حداقل 20 سال دیگر نتیجه می‌گیریم.
کد خبر: ۸۷۱۲۰۴۹
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مقداد پیرصاحب با بیان اینکه ریزگردها از 20 میلیون هکتار بیابان در کشورهای عراق و سوریه بر سر کرمانشاه و سایر استان‌های غربی و جنوبی کشور می‌بارد، گفت: چشمه‌های این ریزگردها عمدتا در کشور عراق است و برای مقابله با آنها باید در این کشور  چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان برای مقابله با ریزگردها انجام داد این است که آب‌های ذخیره شده رودخانه‌های عراق در ترکیه آزادسازی شود.

رییس انجمن انسان و زمین کرمانشاه افزود: ترکیه از بالادست بر روی دو رودخانه دجله و فرات کشور عراق سد بسته که همین امر موجب شده تا با خشک شدن زمین‌های اطراف این دو رودخانه بزرگ، کانون‌های بزرگ ریزگرد ایجاد شود و آزادسازی این آب‌ها قطعا به افزایش رطوبت زمین‌های اطراف این رودخانه‌ها کمک کرده و مانع بلندشدن ریزگردها می‌شود.

پیرصاحب با بیان اینکه حل مشکل ریزگردها از منشاء نیاز به همکاری چهار جانبه کشورهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه دارد، گفت: این معضلی است که هرچهار کشور باید هماهنگ با هم در راستای رفع آن گام بردارند. اقدام بعدی این است که زمین‌هایی که به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند را به وضعیت قبل برگردانیم که اگر از همین حالا برای بیابان زدایی این زمین‌ها اقدام شود 20سال دیگر جواب خواهیم گرفت.

وی اظهار کرد: برای این کار می‌تو ان اقدام به کاشت بوته‌های گیاهی بومی همان منطقه کرد.

رییس انجمن انسان و زمین کرمانشاه، مالچ پاشی این بیابان‌ها را هم گزینه دیگری برای مقابله با بلندشدن ریزگردها عنوان کرد و افزود: در این راستا بهتر است از مالچ شنی استفاده شود تا مالچ نفتی، زیرا مالچ نفتی خود می‌تواند آلودگی‌های دیگری برای محیط زیست به همراه داشته باشد.

پیرصاحب با بیان اینکه 15 تا 20 درصد ریزگردها کانون محلی دارند، گفت: 20 درصد ریزگردها از مناطق اطراف وارد شهرها می‌شوند و چنانچه بتوان اقدامات موثری از قبیل کاشت درخت و بیابان زدایی را در این زمین‌ها انجام داد، می‌توان  20 درصد از بار ریزگردها کم کرد.

وی تصریح کرد: در کنار همه این اقدامات در جهت از بین بردن کانون‌های ریزگرد باید اقدامات محافظتی، هم در استانهایی که مورد هجوم ریزگردها هستند انجام شود، از جمله استفاده از ماسک، نصب سیستم‌های تهویه مناسب در اماکن عمومی و منازل و عدم خروج از منزل و فضاهای دربسته در زمان حضور ریزگردها.

رییس انجمن انسان و زمین کرمانشاه بابیان اینکه مقابله نکردن با ریزگردها سال به سال بر حجم، مدت و شدت این پدیده می‌افزاید، گفت: قطعا با ادامه این روند مدت و شدت ماندگاری ریزگردها در منطقه بیشری خواهد شد که این امر ضررهای بسیاری از جمله افزایش مهاجرت را برای ساکنان این مناطق در برخواهد داشت.

پیرصاحب با تاکید بر اینکه سازمان ملل باید در این موضوع وارد شود، گفت: ما حتی می‌توانیم در صورت همکاری سه کشور ترکیه، سوریه و عراق در خصوص رفع معضل ریزگردها از آنها شکایت کرده و ادعای خسارت کنیم.

وی اظهار کرد: کشور ترکیه با ایجاد سد  روی رودخانه‌هایی که وارد عراق می شوند معضل بزرگی در سطح منطقه به وجود آورده و باید در این زمینه همکاری جدی‌تری با ایران داشته باشد.
ارسال نظرات