«بسیج» گزارش می‌دهد

زیان پارسیانی‌ها از تجمعات ثامن‌ الحججی‌ها!

کد خبر: ۸۷۱۲۱۸۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

خبرگزاری بسیج-گروه اقتصادی: مسئولین بانک پارسیان هیچگاه تصور نمی‌کردند که با پذیرفتن بانک عاملیت تعاونی ثامن الحجج، شاهد تجمعات و اعتراضات گسترده در مقابل شعب خود باشند.

هنگامی که فعالیت یک موسسه مالی و اعتباری به تعلیق در می‌آید، برای ساماندهی وضعیت سپرده گذاران و سهام‌داران آن موسسه، لازم است تا یک بانک عاملیت موسسه یا بانک به تعلیق درآمده را بپذیرد. بر همین اساس بانک پارسیان از بهمن ماه سال 94 با پیشنهاد بانک مرکزی قبول کرد که بانک عامل موسسه اعتباری غیر مجاز ثامن‌الحجج را عهده دار شود تا سپرده‌گذاران این تعاونی به سرمایه خود دست یابند.

این بانک در 6 ماه فعالیت خود به عنوان بانک عامل تعاونی ثامن‌الحجج با افزایش ظرفیت شعب خود بخصوص در ایام عید نوروز، توانست سرمایه بیش از 90 درصد سپرده‌گذاران را بازپرداخت نماید و هم اکنون در حالی که سپرده گذاران کلان ثامن‌الحجج منتظر دریافت سرمایه خود هستند، خط اعتباری که بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده ها در نظر گرفته بود به پایان رسیده است. حال افرادی که بیش از 100 میلیون تومان در ثامن‌الحجج سرمایه گذاری کرده اند بلاتکلیف مانده و سعی دارند با تجمعات اعتراض آمیز، به پول خود دست پیدا کنند، اما این سؤال مطرح است که چرا این تجمعات در برابر شعب بانک پارسیان صورت می گیرد؟!

مشخص است که بانک پارسیان بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی سپرده های سپرده گذاران ثامن‌الحجج را باز می گرداند و بازپرداخت 35 میلیون تومان از سپرده های تا سقف 100 میلیون تومان نیز بر اساس دستور العمل بانک مرکزی از سوی پارسیان اعلام شده است، اما گویی سپرده گذاران ثامن‌الحججی از پارسیان طلبکار بوده و حق خود را از این بانک مطالبه می کنند.

تجمعات سپرده گذاران ثامن‌الحجج در مقابل شعب اصلی بانک پارسیان گرچه تا کنون موجب بازگشت سپرده‌شان و یا اختصاص خط اعتباری جدید به بانک عامل نشده است اما قطعا می تواند در اعتبار بانک پارسیان در میان مشتریان و سرمایه گذارانش تأثیر بسزایی داشته باشد. در تجمعاتی که سپرده گذاران ثامن‌الحجج در هفته های اخیر داشته اند، شعارهایی با این مضمون که پارسیان ورشکسته شده است از سوی تجمع کنندگان سر داده می شد و همین موضوع در جامعه می تواند اثرات مخربی برای این بانک خوش آوازه داشته باشد.

به نظر می‌رسد سپرده‌گذاران معترض قصد دارند با تجمع مقابل شعب پارسیان به مسوولان بانک مرکزی فشار بیاورند تا وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحج سریع‌تر پرداخت کنند. شاید سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج به علت مسدود شدن حساب‌های خود حق داشته باشند اما نباید حق سهامداران، کارکنان و مشتریان بانک پارسیان هم نادیده گرفته شود.

بانک مرکزی اکنون باید به فکر چاره ای باشد تا کمترین حق از سپرده‌گذاران ضایع نشود؛ چه سپرده‌گذاران و مشتریان ثامن‌الحجج، چه سپرده‌گذاران و مشتریان پارسیان.


ارسال نظرات
آخرین اخبار