استان زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، امکانات و پتانسیل های موجود، استان مستعدی برای سرمایه گذاری در کشور به شمار می رود.
کد خبر: ۸۷۱۲۲۰۸
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان گفت: استان زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، امکانات و پتانسیل های موجود، استان مستعدی برای سرمایه گذاری در کشور به شمار می رود.

مهندس علی یزدانی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در استان زنجان ، زمینه برای توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی در این استان فراهم است.

وی با اشاره به آمار تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در کشور اظهار داشت: به طور کلی 88 هزار و 352 واحد صنعتی دارای پروانه در کشور وجود دارد که 80 هزار و 476 واحد آن جزء واحدهای کوچک ، 4362 واحد متوسط و 3514 واحد بزرگ می باشد.

یزدانی یادآور شد : 96درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی استان زنجان یادآور شد : 55 درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک های صنعتی مستقر هستند.

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت عنوان کرد: در استان زنجان 6 واحد توسط بانک تملک شده که از این تعداد 4 واحد فعال و 2 واحد غیر فعال می باشد.

وی ادامه داد : 284 طرح بالای 60 درصد در استان در حال راه اندازی است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مسول اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت،معدن و تجارت اجرا و نتیجه بخش بودن برنامه های اقتصاد مقاومتی را وظیفه و رسالت هر سه قوه مقننه،مجریه و قضائیه دانست.

استاندار زنجان در این جلسه با اشاره به آغاز شناسایی و تمام شماری واحدهای صنعتی استان گفت: در استان زنجان عملیات شناسایی و تمام شماری کلیه واحدهای صنعتی استان اعم از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی و واحدهای خارج از شهرک های صنعتی در راستای ارائه تصویری از وضعیت واحدها ، نوع و میزان فعالیت واحدها آغاز گردیده است.

مهندس انصاری با بیان اینکه 55 واحد صنعتی بزرگ استان با مشکل مهمی مواجه نیستند افزود: از 73 واحد متوسط استان 55 واحد فعال بوده و واحدهای کوچک و متوسط استان در وضعیت بهتری نسبت به شرایط عمومی حاکم در کشور قرار دارند.

وی اظهار داشت: 26درصد از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی غیر فعال هستند که بخش عمده ای از آنها متاثر از شرایط اقتصادی کنونی کشور نبوده است.

استاندار زنجان تصریح کرد: اثرات و دستاوردهای تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان زنجان در نیمه دوم سال جاری با رونق اقتصادی، فعال شدن واحدهای تولیدی و ایجاد فرصت های شغلی نمایان خواهد شد.

همچنین در این جلسه رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه های 7 گانه وزارت صنعت،معدن و تجارت در استان زنجان با جدیت در حال پیگیری و اجرا است گفت: در راستای تکمیل و راه اندازی 33 طرح مهم وملی ، 2 طرح بزرگ صنعتی در استان تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد که نقش عمده ای در رشد سرمایه گذاری صنعتی استان خواهد داشت.

مهندس ناصر افزود: تسهیلات مورد نیاز استان جهت رونق تولید و تعیین تکلیف واحدهای مشکل دار و تکمیل طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، مبلغ 4430 میلیارد ریال تعیین شده است که سهم استان 8/2 درصد از کل کشور را شامل می گردد.

وی در خصوص ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار اظهار داشت‌: ذخیره قطعی معادن سنگ آهن 13 میلیون تن و ذخیره احتمالی 30 میلیون تن در استان برآورد می گردد. که با توجه به ظرفیت های موجود و همچنین طرح بزرگ در دست اجرا با سرمایه گذاری خارجی زنجیره تولید فولاد در استان تکمیل و کلیه مواد معدنی سنگ آهن قابلیت فرآوری در استان را خواهد داشت.

فغفوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ارتقای رقابت پذیری واحدهای کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات یادآور شد : در این راستا برنامه های صادراتی واحدهای صادر کننده استان اخذ و برنامه های دریافت شده به صورت فصلی پایش می گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توسعه و تسریع در راه اندازی زیر ساختهای تجارت خارجی از قبیل پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی، شرکت حمل و نقل بین المللی ، گمرک باز بین المللی ایستگاه بناب و همچنین اعزام و پذیرش هیات های تجاری را از جمله اقدامات موثر در این راستا عنوان کرد.

وی افزود: 50 محصول منحصر بفرد و ممتاز تولیدی استان انتخاب و به جهت جلوگیری از واردات این قبیل محصولات به مبادی زیربط معرفی شده اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان ساخت: با توجه به اخذ برنامه های صادراتی واحدهای صادر کننده در سال 94، میزان پیش بینی صادرات در سالجاری 356 میلیون دلار برآورد گردیده است که نسبت به سال گذشته 88میلیون دلار افزایش خواهد داشت و این میزان افزایش نسبت به پیش بینی افزایش صادرات کشور در حدود0/9 درصد برآورد می گردد.

ارسال نظرات