از ابتدای امسال تاکنون موردی از ابتلای دام های سبک و سنگین این استان به بیماری مشترک بین انسان و دام تب کریمه کنگو نرسیده است.
کد خبر: ۸۷۱۲۲۱۴
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون موردی از ابتلای دام های سبک و سنگین این استان به بیماری مشترک بین انسان و دام تب کریمه کنگو نرسیده است.

محمدرشید کرمی افزود: بیماری تب کریمه کنگو مشترک بین انسان و دام است که با شروع فصل گرم "نیمه فصل بهار تا نیمه پاییز" هر سال بیشترین احتمال فعالیت کنه های ناقل در طبیعت وجود دارد که با فعالیت کنه ها احتمال ابتلا به این بیماری مشترک نیز افزایش می یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: منبع اصلی بیماری تب کریمه کنگو، احشام به خصوص گاو، گوسفند، بز و شترمرغ است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را از طریق تماس مستقیم با دام های آلوده و ترشحات آن و تماس مستقیم با انسان آلوده به این بیماری و ترشحات آن، تماس با کنه های گزنده ناقل ویروس بیماری تب کریمه کنگو برشمرد.

کرمی، تماس با فرآورده های خام حاصل از دام آلوده به این بیماری به خصوص گوشت قرمز که مراحل نگهداری 24 ساعته در سردخانه را طی نکرده را از دیگر راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان بیان کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه دامداری از شغل های پرخطر برای ابتلا به این بیماری است، گفت: کارگران کشتارگاه های دام ها، قصاب ها، کارکنان دامپزشکی، چوپان ها، دامداران، کشاورزان، زنان خانه دار، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی بیشتر از دیگر رده های شغلی جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری مشترک دام و انسان تب کریمه کنگو قرار دارند.

کرمی تاکید کرد: دامداران باید با رعایت اصول بهداشتی در خصوص دام و پرهیز از هرگونه ذبح غیرمجاز و سم پاشی محیط زندگی خود و محل نگهداری دام های سبک و سنگین مانع از ابتلای خود و دیگر اعضای خانواده به این بیماری شوند.

وی اظهارکرد: ذابحان باید هنگام ذبح دام ها از لباس کار کامل و یکسره، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک محافظ استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از همه مردم این استان خواست، در خرید گوشت قرمز مورد نیاز خود گوشت های صنعتی با مهر دامپزشکی را خریداری کنند چرا که این فرآورده خام دامی ایمن ترین و سالم ترین فرآورده به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری مشترک تب کریمه کنگو است.

کرمی خاطرنشان کرد: گوشت های صنعتی با مهر دامپزشکی در دمای صفر تا چهار درجه ای به مدت 24ساعت در سردخانه نگه داری می شود و علاوه بر اینکه ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو، بسیاری از عوامل بیماری زا از جمله باکتری عامل بیماری بروسلوز یا تب مالت نیز در این شرایط نگهداری، از بین می روند

بیماری مشترک تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است که از دام به انسان منتقل می شود، این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی با خونریزی از لثه ها، بینی، معده، روده، رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها آشکار می شود.

ارسال نظرات