هفت نقطه از زیباترین جلوه های آفرینش در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در 24 ساعت گذشته دچار آتش سوزی شده و خسارت های جبران ناپذیری به این مناطق وارد کرد.
کد خبر: ۸۷۱۲۹۸۸
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
فرزانه شریفی /در حالی که بسیاری از کارشناسان، جنگل ها و عرصه های طبیعی را ظرفیتی بی بدیل در توسعه پایدار چه از دیدگاه گردشگری یا کشت گیاهان دارویی و چه از نقطه نظر سلامت انسان می دانند، اما بی توجهی برخی افراد باعث تکرار قصه غم انگیر آتش سوزی در این عرصه های خدادادی است.
آتش سوزی در تنگ کمالی از توابع باشت که خاموش کردن آن بیش از 35 ساعت به دلیل نبودن تجهیزات هوایی ادامه یافت.
در حالی که برخی متولیان عمدی بودن این آتش سوزی ها را تائید کرده اند،کارشناسان بی احتیاطی گردشگران ،شکارچیان، چوپان ها را از دلایل وقوع این آتش سوزی ها می دانند عواملی که همگی ناشی از خطاهای انسانی است.
دلایلی که لزوم فرهنگ سازی برای بسیج همگانی در صیانت از عرصه های طبیعی را صد چندان کرده است.
روی دیگر سکه توجه مسئولان برای افزایش تعداد محیط بانان و تجهیزات امداد هوایی برای سرعت بخشیدن به مهار آتش سوزی هاست.
سونامی آتش سوزی ها در حالی است که مشکلات ناشی از ورود پدیده گرد و خاک در چند سال اخیر، کاهش بارندگی ها و افت شدید منابع آب و خاک را دچار چالش های جدی کرده است.
براساس آمار هر هکتار جنگل سالانه حدود 40 تا 60تن گرد وخاک را جذب می کند و تولید اکسیژن و هوای سالم هدیه ارزشمند منابع طبیعی به سلامت انسان هاست.
کارشناسان می گویند: در چهار سال اخیر 260 روز با پدیده ریزگرد در شهرستان گچساران به ثبت رسیده که از بین رفتن پوشش جنگلی و مرتعی به افزایش این پدیده کمک می کند.
برای هر 20 هزار هکتار زمین در کهگیلویه وبویراحمد یک محیط بان وجود دارد در حالی که حداقل هر پنج هزار هکتار یک محیط بان نیاز دارد.
کهگیلویه وبویراحمد دارای بیش از 850 هزار هکتار جنگل و بیش از 500هزار هکتارمرتع است.
از ابتدای سالجاری تاکنون 527هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد دچارآتش سوزی شده که تلاش همگانی برای پیشگیری از آتش سوزی درعرصه های طبیعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
ارسال نظرات