اتاق فکر دانشگاه ها تقویت کننده نگرش ملی نخبگان به مسائل کشور است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگرش نخبگان به مسائل کشور ملی و منطقه ای است و اتاق فکر دانشگاه ها نیز این نگاه را تقویت می کند.
کد خبر: ۸۷۱۳۲۱۰
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
سید ضیاء هاشمی در نشست اتاق فکر دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: اتاق فکر دانشگاه ها با دو محوریت حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد ریاست جمهوری در کشور تشکیل شده اند.
وی با اشاره به در پیش بودن سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: این سفر نقطه عطفی در فرآیند توسعه و تحولات اجتماعی و اقتصادی استان است.
هاشمی اظهار کرد: یکی از عواملی که می تواند این سفر را پربار کند فعالیت و پویایی هر چه بیشتر اتاق فکر دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: از حدود یک و نیم سال قبل اتاق فکر دانشگاه های کشور با همکاری مرکز تحقیقات و بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در استان ها تشکیل شد.
هاشمی ابراز داشت: مقدمات تشکیل اتاق فکر دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد چند سال قبل انجام شد و در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان نیز این اتاق فکر در سطح وسیعتری کار خود را انجام می دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ماموریت اتاق فکر دانشگاه ها آن است که قابلیت های علمی، نظری و فکری استادان دانشگاه و نخبگان علمی را به حوزه سیاستگذاری و مدیریت کلان کشور و هر استان پیوند زنند.
هاشمی گفت: سفرهای استانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت برای آنکه با اشراف بیشتری نسبت به مسائل هر استان همراه بوده و نظرها و پیشنهادهای کارشناسانه تر و عالمانه تری در اختیار کاروان دولت تدبیر و امید قرار گیرد اتاق فکر دانشگاه ها تشکیل می شوند.
وی بیان کرد: تشکیل اتاق فکر دانشگاه ها برای سفرهای استانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در قالب نشست های متعدد است تا بتوان نظرها، پیشنهادها و طرح های مورد نظر استادان دانشگاه و نخبگان علمی هر استان را جمع بندی کرد.
هاشمی اظهار کرد: دولت ها نیازمند دانشگاه ها بوده و مدیریت کلان کشور نیز به دانش استادان، نخبگان علمی و صاحبنظران نیاز دارد.
وی عنوان کرد: گاهی اوقات نقدهای سازنده استادان دانشگاه و نخبگان علمی به برخی طرح ها که احتمال داشت مسیر آن در درازمدت خسارت بار باشد موجب اصلاح آن می شود و یا ممکن است حوزه ای که مورد غفلت نسبی بوده مورد توجه بیشتر قرار گیرد و جزو اولویت ها باشد.
هاشمی ابراز داشت: روسای دانشگاه ها جزو نخبگان علمی بوده و سخنگوی قشر نخبه جامعه هستند و از آنان انتظار می رود که مهمترین ایده ها، طرح ها و نقدها را در اتاق فکر دانشگاه ها مطرح کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با توجه به زمان محدود باقیمانده تا سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد نظرها و دیدگاه هایی که قرار است از سوی روسای دانشگاه ها و نخبگان علمی استان در زمینه اولویت ها، ظرفیت ها، فرصت ها و چالش های حوزه آموزش عالی در این سفر مطرح شود باید از بلوغ و پختگی لازم برخوردار باشند.
هاشمی گفت: دانشگاه ها علاوه بر رسالت علمی و آموزشی دارای تکالیف اجتماعی هستند و شکل گیری اتاق فکر دانشگاه ها نیز نوعی پاسخگویی به این وظیفه مهم است.
وی بیان کرد: در سال های گذشته دانشگاه های کشور اغلب خارج از حریم شهرها ساخته می شد اما امروزه یکی از شاخص های توسعه آن است که دانشگاه ها باید با آینده جامعه پیوند نزدیکتری پیدا کرده و نمی توانند نسبت به سرنوشت امروز کشور بی تفاوت بوده و یا تنها به فکر آینده جامعه باشند.
هاشمی اظهار کرد: جامعه امروز نیازها، چالش ها و مسائلی دارد که دانشگاه ها نسبت یه آنها مسئولیت سنگینی دارند.
وی عنوان کرد: چنانچه دانشگاه ها با حوزه مدیریت کلان کشور پیوند نداشته باشند ایده های نخبگان علمی وارد بازار مصرف نمی شود و اینگونه ایده ها نیز متوقف شده و بی نتیجه خواهند ماند.
هاشمی ابراز داشت: ایده هایی که در حوزه نخبگی و یا اتاق فکر دانشگاه ها مطرح می شوند باید به دست مصرف کننده که همان مدیریت کلان کشور و هر استان است برسند.
اتاق فکر دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد با محوریت دانشگاه یاسوج تشکیل شده و استادان و روسای دانشگاه ها و جمعی از نخبگان علمی استان عضو آن هستند.
در این اتاق فکر نظرها، ایده ها، پیشنهادها و نقدهای سازنده استادان و روسای دانشگاه ها و نخبگان علمی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه های مختلف برای کمک به توسعه استان مورد بررسی و استفاده قرار می گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار