از حذف نقاط حادثه خیز تا تجاوز به اراضی ملی در نمین!

طرحی که با عنوان برداشت ترانشه‌های محدوده روستای دودران و حذف نقاط حادثه خیز در جاده ترانزیتی اردبیل به آستارا اقدام شده بود، دستاوری جز برداشت بیش از حد مجاز ترانشه‌ها، خسارت به اراضی ملی، مخدوش شدن چهره این محدوده و ایجاد پرتگاه نداشته است.
کد خبر: ۸۷۱۳۴۰۹
|
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین، در حاشیه اتوبان ترانزیتی اردبیل – آستارا و در محدوده روستای دودران از توابع بخش مرکزی شهرستان نمین اداره راه و شهرسازی تصمیمی مبنی بر حذف نقاط حادثه خیز اتخاذ می کند و در همین راستا با مجوز برداشت ترانشه ها توسط پیمانکاری از سوی این اداره موافقت شده و به تبع آن صنعت و معدن نیز با صدور مجوز معدن در محدوده شهری برای این شرکت و شخص موافقت می کند.

در حالی که قبل از آغاز عملیات اجرایی قرار بر این بوده که تنها نسبت به برداشت ترانشه‌های موجود در کنار بزرگراه اردبیل – آستارا آن هم به صورت تراس بندی و پله ای اقدام شود.

اما پس از صدور مجوز و آغاز برداشت ها و به دنبال عدم نظارت به هنگام ادارات مربوطه، این شرکت نسبت به برداشت بیش از حد مجاز از اراضی ملی در محدوده روستای دودران اقدام کرده و موجب خسارت به اراضی ملی و بیت المال می شود.

از سوی دیگر نسبت به تخریب تاسیسات پارک جنگلی 20 هکتاری و همچنین ایجاد پرتگاه هایی با ارتفاع بیش از هشت متری در اطراف بزرگراه و پارک جنگلی اقدام شده است.

این در حالی است که گفته می شود با توصیه برخی از مسئولان استانی، برداشت ترانشه ها به این شرکت و شخص واگذار شده است.

اما در مقابل با توجه به مرغوبیت سنگ های موجود در این محدوده، نسبت به برداشت بیش از حد و تجاوز به اراضی ملی اقدام شده است.

در جامعه امروزی ما چه از شهرستان های کوچک گرفته تا سطح کشور، نظارت در امورات به یک حلقه مفقوده تبدیل شده است.

ماجرا به اینجا ختم نشده و با توجه به تخریب محوطه و حریم مخزن آب روستای دودران توسط شرکت برداشت کننده ترانشه ها، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل طی نامه ای مکتوب با بیان اینکه اقدام جدی در خصوص اصلاح و رفع خطر احتمالی توسط پیمانکار برداشت ترانشه ها علی رغم مکاتبه ها و تذکرات مکرر انجام نشده است، خواستار اجرای دیوار حایل برای محافظت مخزن آب در سمت اتوبان و همچنین رعایت حریم مخزن به فاصله 20 متری می شود.

با توجه به اتمام اعتبار مجوز برداشت ترانشه ها، اداره کل و راه و شهرسازی طی نامه ای به سازمان صنعت و معدن استان اردبیل اعلام می کند که با توجه به برداشت بیش از حد مجاز ترانشه ها از اراضی ملی روستای دودران که موجب خسارت به اراضی ملی و بیت المال شده است، از صدور هرگونه مجوز برای زمین مذکور خودداری شود.

نکته قابل تامل اینجاست که تعریض کنار بزرگراه ترانزیتی اردبیل – آستارا با چه ضرورتی صورت گرفته و از سوی دیگر چرا نظارتی در طول برداشت ترانشه ها از سوی اداره مربوطه وجود نداشته تا اینکه این امر موجب منفعت طلبی و سودجویی شرکت مقابل شود.

اعضای شورای روستای دودران نیز طی نامه ای به بخشداری مرکزی عنوان کرده بودند که ناتمام ماندن برداشت ترانشه ها موجب مخدوش شدن چهره منطقه شده و خواستار مرتفع شدن این امر شده بودند.

ارسال نظرات