یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»:
شریفی گفت: ما به دلیل آنکه نتوانستیم سرمایه گذاری مناسب بکنیم و جوانان را به درستی سوق دهیم به سمت اینکه فعالیت های سرگرم کننده مناسب داشته باشند؛ یکی از علت های افزایش اشتیاق جوانان به سمت اعتیاد است.
کد خبر: ۸۷۱۳۷۱۷
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹

دکتر شریفی یزدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به علل افزایش معتادان و کارتون خواب ها در سطح شهر گفت: یکی از علل گرایش افراد به سمت مواد مخدر نبود زیرساخت های سرگرمی و ورزش در کشور به میزان کافی است.

وی افزود: ما به دلیل آنکه نتوانستیم سرمایه گذاری مناسب بکنیم و جوانان را به درستی سوق دهیم به سمت اینکه فعالیت های سرگرم کننده مناسب داشته باشند؛ یکی از علت های افزایش اشتیاق جوانان به سمت اعتیاد است. مخصوصا طی 10 تا 11 سال اخیر به علت مسائل تحریم بیشتر تحت فشار هستیم.

شریفی گفت: برای گرایش افراد به سمت مواد مخدر سه پایه سایکلوژیک،سوسیولوژیک و بیولوژیک وجود دارد یعنی سه عامل روانی، اجتماعی و فیزیکی _ جسمی می تواند در افزایش میل افراد به سمت اعتیاد مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: مغوله فرهنگی از دیگر عوامل میل افراد به سمت اعتیاد است. متأسفانه در برخی از مناطق کشور اعتیاد تبدیل به فرهنگ شده است و در مناطق شرقی و جنوب شرقی درحال تسرری است.

شریفی عنوان کرد: دیگر عامل ترویج اعتیاد بالا رفتن سن ازدواج است؛ تجرد مطلق افراد را از مسئولیت پذیری دور می کند و به دلیل سرخوردگی های ریز و درشت اجتماعی و فردی، گرایش به مواد بیشتر می کنند.

وی اظهار کرد: نبود برنامه منسجم از سوی دستگاه های ذی ربط برای مقابله با اعتیاد در حوزه تقاضای مواد مخدر از دیگر علل افزایش معتادان است.

شریفی ادامه داد: در حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر که مغوله فرهنگی است وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، رسانه ها نقش به سزایی در کم کردن میل افراد به سوی مواد مخدر دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید اول از خانواده و سپس از آموزش و پرورش و بعد از رسانه به برنامه ریزی دقیق بپردازیم تا جوانان ها را دریابیم و اولین گروه مخاطب که هنوز آلوده نشده اند را مصون سازیم.

ارسال نظرات