ایزدی در گفت و گو با «بسیج»:

دستگاه دیپلماسی توجیه‌گر اقدامات آمریکا شده است

ایزدی با اشاره به اینکه در داستان برجام ایران امتیازی در عمل داد و رو کاغذ امتیاز محدودی گرفت، گفت: افرادی که در جریان مذاکرات هسته ای دخیل بودند باید امروز ناراحت باشند که چرا نسبت به عملکرد طرف مقابل و نقض برجام اقدامی صورت نمی دهند و حتی ادبیاتی از این افراد می بینیم که توجیه گر اقدامات آمریکایی ها شده اند.
کد خبر: ۸۷۱۴۰۲۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات آمریکا دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، با اشاره به مواضع اخیر سید عباس عراقچی در خصوص برجام گفت: آمریکایی ها به طور کلی علاقه مند هستند که برجام های دو و سه و چهار و... را به کشور تحمیل کنند و متاسفانه برخی نیز در داخل دقیقا همان صحبت های آمریکایی ها را تکرار می کنند و خیلی از اوقات از مواضع آمریکایی ها دفاع می کنند البته روی صحبت بنده با شخص آقای عراقچی نیست.

وی با اشاره اینکه دوستان وزارت خارجه قبل از برجام تاکید داشتند که تحریم های هسته ای لغو می شود اما رئیس جمهور این دقت نظر را نداشت و عنوان می  کرد همه تحریم ها لغو می شود، گفت: با این حال مشکل اینجا نیست بلکه مشکل اساسی این است که بخشی از تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای روی  کاغذ تعلیق شده اما در عمل هیچ اتفاق مشخصی نیفتاده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در داستان برجام ایران امتیازی در عمل داد و روی کاغذ امتیاز محدودی گرفت، گفت: افرادی که در جریان مذاکرات هسته ای دخیل بودند باید امروز ناراحت باشند که چرا نسبت به عملکرد طرف مقابل و نقض برجام اقدامی صورت نمی دهند و حتی ادبیاتی از این افراد می بینیم که توجیه گر اقدامات آمریکایی ها شده اند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه یا مسئولان وزارت خارجه این داستان را پیش بینی می کرده اند و یا از آن بی اطلاع بودند،‌ افزود:‌ اگر می دانستند که باید امروز پاسخگوی افکار عمومی باشند و اگر نمی دانستند باید پاسخگوی منتقدانی باشند که بارها همین وضعیت را بر اساس شواهد موجود پیش بینی کرده بودند اما مسئولان به سخنان آنها توجهی نکرده بودند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت برجام را به عنوان یک دستاورد برزگ جلوه داد و حتی آب خوردن را نیز به لغو تحریم ها مربوط ساخت،‌ خاطرنشان کرد:‌ اما در شرایط فعلی شاهدیم ثمره این دیپلماسی توام با عقب نشینی آن شده است که شخصی مثل بان کی مون از ایران سوال می پرسد که چرا سردار سلیمانی در عراق و به خواست دولت قانونی این کشور در حال جنگ با داعش است! در حالی که قبل از این سوال این بود که چرا ایران به دنبال ساخت بمب اتم است و به نظر می رسد در آینده نیز سوالات به موضوعات جزئی تری کشیده می شود. 
 
ایزدی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص افشای بخش های محرمانه برجام گفت: هنوز قضاوت درباره این موضوع زود است و به نظر می رسد بخش منتشر شده در رسانه های غربی گزینشی باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار