مسئولان حوزه سینمای مقاومت و اعضای ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی دیدار کردند.
کد خبر: ۸۷۱۴۱۴۹
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

پیشنهاد دکتر ولایتی به جشنواره مقاومت برای ایجاد اتحادیه فیلمسازان بیداری اسلامی

مسئولان حوزه سینمای مقاومت و اعضای ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی دیدار کردند.

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، در این دیدار که با حضور و همراهی محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد خزاعی دبیر جشنواره، ناصر درخشان مدیر انتخاب و ارزشیابی، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و تبلیغات، محمد طیب مدیرامور بین‌الملل، حسن امجدی‌مقدم مدیربخش امور برنامه‌ها و استان‌ها، سعید الهی دستیار دبیر، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و تشریفات، وحیدرضا شفیعی مدیر مالی و پشتیبانی، کورش پیرو مدیر اقلام تبلیغی جشنواره صورت گرفت؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به جایگاه و اهمیت موضوع مقاومت و کارکردهای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: از کلمه مقاومت برداشت‌های متفاوتی می‌توان داشت. بنده به عنوان کسی که در حوزه سیاست خارجه و امور بین‌الملل و مسائل منطقه‌ای و جهانی کار می‌کنم مقاومت را همین خطی می‌دانم که از ‌ایران شروع می‌شود و به عراق ادامه پیدا می‌کند و متصل می‌شود به فلسطین و اصلاً جنگی که به سرکردگی آمریکا و صهیونیست‌ها و با کمک دولت‌های وابسته منطقه در جریان است مقابله با همین خط مقاومت است.

این‌ها مخصوصاً آمدند نقطه‌ای را برای سرکوب جریان مقاومت انتخاب کردند که احساس کردند ضعیف‌ترین حلقه است یعنی سوریه ولی اشتباه کردند.

وی ادامه داد: سوریه یک محل تقاطع گروه‌های مختلف مقاومت است که همه را سامان می‌دهد به سمت سرزمین اشغالی. آن‌ها خوب فهمیدند کجا را بزنند ولی بد فهمیدند چرا که مردم سوریه مقاوم هستند. فکر می‌کردند ضعیف‌ترین حلقه مقاومت است. یعنی ایران، عراق، حزب‌الله و فلسطین و سوریه. ولی مردم سوریه نشان دادند توانش را دارند که پنج سال در برابر یک جنگ بین‌المللی مقاومت کند.

دکتر ولایتی با اشاره به گسترش و تغییر راهبردی عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس به جشنواره مقاومت یادآور شد: دفاع مقدس خودش بخشی از جریان مقاومت بود. یعنی تلاش کردند تا ایران به عنوان سرمنشا حرکت مقاومت در برابر استعمار، ظلم و استعمار جدید با محوریت جهانی آمریکا و محوریت منطقه‌ای اسرائل قرار دهند و با تحریک صدام حسین و حزب بعث عراق، ایران را هدف قرار دهند و می‌خواستند که انقلاب ایران را شکست بدهند یا زمین‌گیرش کنند و یا محدود در مرزهای خودش نمایندکه نشد و بر عکس شد. حکومت مهاجم از بین رفت. آن‌ها سپس، هم به افغانستان حمله کردند و هم به عراق حمله کردند و هم لبنان و هم غزه تا حلقه‌های مقاومت را بشکنند ولی خوشبختانه، موفق نشدند.

وی اضافه کرد: اگر هدف جشنواره مقاومت نشان دادن جلوه‌ها و حلقه‌هایی از این زنجیره مقاومت است که حالا از سمت شرق و جنوب به یمن توسعه پیدا کرده و از سمت شمال به سوریه و عراق و از سمت شرق به افغانستان؛  کم کم هم دامنه مقاومت در حال توسعه هست و هم استحکامش بیشتر می‌شود اقدامی سنجیده و ضروری است. چرا که اگر فیلم‌های جشنواره بتوانند بخشی از واقعیت‌های موجود در صحنه را نشان دهند به طور طبیعی بخشی از افکار عمومی جهانی را به این جریان معطوف می‌سازند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه همین امروز شاهد صف‌بندی و جنبش شگفتی از نیروهای آگاه و جوان کشور و منطقه هستیم که داوطلبانه عازم جبهه سوریه می‌شوند برای دفاع از حرم تصریح کرد:  این موضوع، در ‌واقع بدین معناست که گویی دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و فراتر از مرزها در کل منطقه توسعه پیدا کرده و به صورت جهانی در‌آید. و می‌توان از ظرفیت‌های سینما برای تبیین بهتر این موضوع استفاده کرد.

دکتر ولایتی با اشاره به پیشنهاد جشنواره فیلم مقاومت برای ایجاد تشکلی منسجم و هدفمند در راستای شناسایی استعدادهای حوزه سینمای مقاومت در منطقه و جهان خاطرنشان ساخت: ما مجمعی از شعرا در بیداری اسلامی داریم و با صحبت‌هایی که مطرح شده الان هم می‌توان مجمع فیلمسازان بیداری اسلامی هم داشته باشیم.

وی افزود: به نظرم این ایده همچنان معتبر است و شاید این همفکری و همکاری ما به اینجا منجر شود که این مجمع و تشکل مشترک راه‌اندازی گردد.

وی اظهار داشت: لازم است جلسه مشترکی با شورای عالی بیداری اسلامی در تهران داشته باشیم و افراد فعال در این حوزه شناسایی شوند و یک تعداد محدود ولی برجسته‌ای از هنرمندان و سینماگران برای عضویت در این تشکل دعوت شوند.

رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه مجمع بیداری اسلامی از پیشنهاد جشنواره برای ایجاد و راه‌اندازی تشکلی به نام اتحادیه فیلمسازان بیداری اسلامی استقبال می‌کند و لازم است کارگروهی در این زمینه بوجود آید گفت: نشست مشورتی و مقدماتی این اتحادیه می‌تواند مهرماه همزمان با جشنواره در تهران برگزار گردد.

وی ادامه داد: خیلی از فیلمسازان مستقل و ضداستعماری در منطقه و در دنیا در آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین هستند که فعالند ولی در فستیوال‌های جهانی و غربی جایگاهی ندارند و مورد توجه نیستند در این مسیر جشنواره مقاومت می‌تواند به پایگاه و تکیه‌گاه این نوع تفکر مستقل و ضداستعماری تبدیل شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل  تاکید کرد: ما اگر پنجره را باز نکنیم آن‌ها پنجره را باز می‌کنند مثل جشنواره‌های بین‌المللی که سعی می‌کنند اول فیلمسازان ما را جذب کنند و سپس شاخص‌ها و استانداردهای خودشان را تحمیل نمایند.

وی اضافه کرد: آن‌ها می‌آیند از طریق فستیوال‌ها، ارزش‌های خودشان را به هنرمندان کشورهای اسلامی تحمیل می‌کنند و از طریق جذب هنرمندان ما آن‌ها را بدل به تریبون خودشان می‌کنند اگرچه در خصوص هنرمندان آگاه و متعهد به هویت‌های ملی و دینی این اتفاق نمی‌افتد و یا به سختی می‌افتد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا با نگاه کیفی‌تر به هنرمندان سایر ملل چهره‌های برجسته‌شان را جذب کنیم. چهره‌های با افکار مستقل که به تفکر ما نزدیک هستند و می‌توانند در گسترش افکار ما کمک کنند.

خاطرنشان ساخت: شک نکنید باید از پیله خودمان بیرون بیاییم. از پیله‌های منطقه‌ای و ملی. باید با هوشیاری و با حفظ هویت‌های ملی- دینی و اعتقادی همواره در صدد ایجاد ارتباط با دنیا باشیم. باید سرهایمان را از پنجره بیرون بیاوریم تا ببینیم در دنیا چه خبر است.

در این نشست محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص لزوم حمایت از فیلمسازان انقلابی و مستعد منطقه سخنانی کوتاهی ارائه داد.

وی گفت: امسال فیلمی با موضوع شهید محمدباقر صدر و با عنوان الشهید از یکی از فیلمسازان عراق در جشنواره بین‌الملل فجر به نمایش در آمد. ما از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از وی دعوت کردیم. این فیلم از نگاه بنده که رصد کامل سینمای ایران را دارم شاید انقلابی‌ترین فیلم درباره تاریخ جریانات انقلابی است. هرچندکارش ناپخته بود ولی موضوع و نگاهش ویژه بود.

وی ادامه داد: در صحبت با این فیلمساز متوجه شدیم که اساساً جریان سینمای انقلابی در عراق وجود ندارد و به شدت راغب بود ما آن‌ها را آموزش دهیم. علاقمند بود به فعالیت در این حوزه تا جایی که زمینش را در نجف فروخته بود و این فیلم را ساخت.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خطاب به مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عنوان کرد: تقاضای بنده از جنابعالی به دلیل اشراف در حوزه‌های بین‌الملل این است تا کمک کنید برای تقویت ظرفیت‌های فیلمسازی در کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه؛ کاری که به تنهایی از بسیج ساخته نیست و حتی شاید صلاح نباشد تنهایی در این حوزه ورود کند.

سپس، محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این دوره جشنواره و جایگاه این رویداد سینمایی در جریان سازی فرهنگی در منطقه پرداخت.

وی با تشریح بخش‌های مختلف جشنواره از استقبال 102 کشور جهان از این دوره خبر داد و گفت: جشنواره فیلم مقاومت با راهبردهای موثر در سال‌های اخیر به مکانی معتبر برای سینماگران و هنرمندان منطقه و حتی، فیلمسازان مستقل ضد سلطه در جهان بدل شده است.

وی توجه ویژه به شهدای مدافع حرم در بخش عماد مغنیه، شناسایی چهره‌های مقاومت دنیا، معرفی چهره مقاومت برتر سال 2016، اضافه شدن بخش‌های سریال، نماهنگ، فیلمنامه نویسی، اقلام تبلیغی، تشکیل شورای راهبردی فرهنگ مقاومت، کارگاه‌های انتقال تجربه را از بخش‌های این دوره جشنواره خواند و افزود: در این دوره جشنواره تشکیل کمپین جریان فیلمسازی ضدسلطه و ضدتروریسم با محوریت "فیلم‌های ضدصهیونیستی"، "فیلم‌های ایران هراسی" و "ارائه چهره‌ای واقعی و روشنگرانه از داعش و گروه‌های تکفیری"از طرح‌های راهبردی جشنواره است و در این زمینه در صدد تهیه فراخوان هستیم تا علاقمندان در دنیا برای پخش فیلم به ما بپیوندند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ایجاد این کمپین را در ‌واقع حرکتی در جهت نفوذ فرهنگ انقلابی به دنیا و نوعی مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن عنوان کرد و معتقد است از طریق جذب و مشارکت جوانان و علاقمندان در این بستر، می‌توان موج بین‌المللی را شکل داد.

وی تصریح کرد: در این زمینه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به کمک جنابعالی و مجمع جهانی بیداری اسلامی نیاز دارد. همچنین، برای دعوت از چهره‌های مقاومت، فیلمسازان انقلابی و مستندسازان مستقل منطقه و دنیا هم به حمایت‌های جدیتر مجمع بدایر اسلامی نیاز داریم. ظرفیت‌های بسیار خوبی در جشنواره کشف و شناسایی شده و می‌توان با تعامل و مشارکت این ظرفیت را چند برابر ساخت.

خزاعی با بیان اینکه معتقدم جشنواره  مقاومت در بین  فیلمسازان معتبر منطقه جایش را باز کرده گفت: جشنواره مقاومت ۴۷ هفته فیلم فرهنگی و سینمای مقاومت برگزار کردیم. برغم اینکه خیلی‌ها می‌گفتند از این حرکت استقبال نمی‌شود  با همراهی و استبقال خوبی روبرو شدیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به اینکه پاسخگویی به نیازهای داخلی و کشف استعدادهای ملی هم مدنظرماست عنوان کرد: با حمایت حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در صدد حمایت از استعدادهای داخلی و فیلمسازان مستعد بین‌المللی هستیم و تاکنون هم حرکت‌ها و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم مقاومت، صرفاً دغدغه برگزاری ندارد بلکه سعی می‌کند جریان‌سازی فرهنگی نماید. تلاش‌مان این است که جشنواره تجلی گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان باشد.

ارسال نظرات