خبرهای داغ:
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت توجهی به مشکل ریزگردها در مناطق مرزی کشور ندارد.
کد خبر: ۸۷۱۴۷۰۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اسلام آبادغرب با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات در زمینه پدیده ریزگردها به دلیل بی‌تفاوتی دولتمردان در رسیدگی به این امر است اظهار داشت: نمایندگان مجلس نیز به جای ارائه یک طرح واحد به دولت برای رسیدگی به مشکل ریزگردها، طرحهای مختلفی که نقش متقاطع به جای نقش مکمل دارند ارائه می‌کنند و به این دلیل تاکنون نتیجه مثبتی در کشور ایجاد نشده است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دولت براساس چند اصل نباید در رابطه با مسئله ریزگردها بی‌تفاوت باشد، افزود: دولت براساس تعهدات بین‌المللی و در قالب اهداف توسعه هزاره سوم و توسعه پایدار موظف است که چنانچه بحرانی در شرایط جوی نیمی از جمعیت کشور را درگیر کرد به سرعت آن را تبدیل به بحران ملی کند.

وی با اشاره به اینکه دولت تاکنون در قبال مسئله ریزگردها به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده‌ است، عنوان کرد: دولت به تعهدات خود در قبال مردم نیز عمل نکرده است و استانهای مرزی غرب کشور که اکنون درگیر بحران ریزگردها و میزبان ریزگردهای عراقی هستند، در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز میزبان موشکها، خمپاره‌های هوایی و زمینی رژیم بعث عراق بودند.

منتخب مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس دهم با بیان اینکه تاکنون شخص رئیس جمهور حاضر به تشکیل جلسه‌ای در این رابطه حتی در حد تشکیل جلسه مدیر کل نشده است، بیان کرد: زمانی که خبر احتمال شلیک موشکهای عراق به سمت تهران شنیده شد، موضوع پذیرش قطعنامه 598 و ضرورت پایان جنگ نزد برخی از سیاستمداران در تهران مطرح شد.

وی افزود: در آن زمان مردم مظلوم مناطق مرزی کشور، هشت سال زیر آتش خمپاره‌ها و موشکهای دشمنان بودند اما همچنان با صلابت و غیرت از مرزهای خود دفاع کردند و باز هم در آن دوران سیاستمداران به این مردم مرز‌نشین توجهی نداشتند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به ضرورت اقدام جدی و عملی دولت در قبال حل مسئله ریزگردها گفت: اکنون تنها زمانی موضوع ریزگردها به یک موضوع جدی تبدیل می‌شود و از سوی دولت شاهد یک اقدام جدی و ملی برای حل آن خواهیم بود که دامنه آن به شهرهایی بزرگی همچون تهران نیز برسد.

وی وظیفه نمایندگان مجلس را قبولاندن این امر به دولت که در قبال همه مردم مسئول هستند، دانست و اظهار کرد: مشکل ریزگردها نیاز به یک اقدام فوریتی در مجلس و دولت دارد که نباید به بهانه عدم همراهی دولت عراق کنار گذاشته شود و باید در قالب کنفرانسی منوط به همکاری مشترک با کشور عراق بخشی از مطالبات را مطرح و عراق را مجبور به همکاری برای مقابله با پدیده ریزگردها کرد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه کافی به کارمندان ادارات استانهای مرزی از سوی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور گفت: سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور موظف است که حقوق متمایزی را برای کارمندان ادارات استانهای مرزی کشور در نظر بگیرد.

وی ارائه خدمات رایگان و سریع به مردم مرزنشین از سوی وزارت بهداشت و درمان را ضروری دانست و افزود: وزارت بهداشت موظف است به شهروندان مناطق مرزی کشور که تحت تأثیر پیامدها و بیماری‌های ناشی از ریزگردها هستند، خدمات رایگان و سریع ارائه دهد و کسانی که نیازمند بستری در بیمارستان هستند از خدمات پوششی و بیمه‌ای رایگان برخوردار شوند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه سازمان محیط زیست کشور در طول این مدت با عنوان پلنگ ایرانی هیچ اقدامی برای رفع مشکلات زیست محیطی انجام نداده است، عنوان کرد: این سازمان باید نگران وضعیت سلامتی اقشار مختلف مردم شامل پیر و جوان که به شدت تحت تأثیر آلودگی‌های آب و هوایی قرار دارند، باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده توجه محیط زیست معطوف به یوزپلنگ ایرانی است در حالی که عده زیادی از مردم مناطق مرزنشین با مرگ خاموش و بی صدا مواجه هستند، گفت: سازمان محیط زیست به وظیفه خودش در امر شفاف‌سازی و اعلام گزارشهای واقعی در رابطه با مشکلات زیست محیطی به دولت عمل نکرده است و مایل نیست تعهدی برای دولت در این زمینه ایجاد شود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی موضوع مهم دیگر را موضوع بیمه به ویژه بیمه کشاورزی به مردم مناطق مرزی عنوان و اظهار کرد: باید تسهیلات ویژه‌ای از سوی وزارت کار و کشاورزی به کشاورزان استانهای مرزی که فعالیت کاری آنها تحت تأثیر بحران ریزگردها است، اعطا شود.

وی با اشاره به پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت حاصل از ریزگردها و تأثیر بر سلامتی انسان و محیط زیست، گفت: دولت باید اقدامات جدی و لازم را در رابطه با پیشگیری و درمان انجام دهد تا آسیب جدی به این حوزه‌ها وارد نشود.

ارسال نظرات