خبرهای داغ:
یک كارآفرين برتر گفت: اين محصول علاوه بر اينكه آب كمتري مصرف مي كند داراي سود اقتصادي بسيار بالايي است و در اين شرايط و بحران كم آبي مي تواند بعنوان يك كشت جايگزين براي محصولات پرمصرف آب، معرفي و توسعه داده شود.
کد خبر: ۸۷۱۴۷۲۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
اكرم حسيني كارآفرين برتر شهرستان پاوه و كشاورزي موفق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از پاوه، در خصوص كاشت و برداشت محصول زعفران در روستاي خانقاه اين شهرستان اظهار داشت: زعفران، گياهي دارويي است كه در مواقع خشكسالي نيز بدليل كم آبخواري بودن آن كاشت و برداشت مي شود.



وي افزود: با توجه به اينكه اين منطقه در سالهاي اخير خشكسالي هاي زيادي را تجربه كرد و ساكنان آن، آب و هواي خشك و نيمه گرمسيري را تجربه مي كردند به اين فكر افتادم كه كشت زعفران با آبياري كم ان مي تواند در سبد كشاورزي ، كشاورزان منطقه سهم مهمي را داشته باشد.



وي گفت: اين گياه گياهي نيمه ديمي است كه تنها در فصل پاييز و در آبان ماه نيز ، هم گياه و گل اصلي آن روييده مي شود.



وي افزود: دوره كاشت اين محصول نيز 7 الي 10 ساله است كه هر ساله اين گياه كاشت شده، خودبخود پيازچه هاي ديگري را در كنار خود مي روياند به طوري كه همه ساله زمين مورد كشت؛ اشباع از اين گياه خواهد شد به طوري كه پس از چهار سال از آغاز كشت ان، برداشت خوبي را در آن سال خواهد داد.



وي خاطر نشان ساخت:برداشت اين محصول هم در آبان ماه خواهد بود.



وي با بيان اينكه دو سال كه به اين كار مشغول هستم تصريح كرد: براي اين كار نيز در مرحله اول از طريق جهاد كشاورزي و زير نظر كارشناسان اين نهاد ، با ارائه تسهيلات ، كار خود را شروع كرديم و در مرحله بعد نيز معرفي و ارائه تسهيلات بسيج سازندگي سپاه پاوه از طريق بانك مهر اقتصاد بود كه به اين كار گسترش و توسعه داديم.



حسيني افزود: اين محصول علاوه بر اينكه آب كمتري مصرف مي كند داراي سود اقتصادي بسيار بالايي است و در اين شرايط و بحران كم آبي مي تواند بعنوان يك كشت جايگزين براي محصولات پرمصرف آب، معرفي و توسعه داده شود.



وي با بيان اينكه بنده يك هكتار از زمين خود را مختص كاشت زعفران كرده ام گفت: كاشت يك هكتار از اين محصول، مي تواند به اندازه چندين برابر محصولات ديگر سود اقتصادي داشته باشد.



وي در پايان گفت: شهرستاني همچون پاوه، پتانسيل و استعداد هاي زيادي را براي اشتغال دارد كه جوانان ما بايد به اين سمت اقتصاد مقاومتي آمده و در زمينه هاي كشاورزي، صنعتي، صنايع دستي اشتغالي را براي خود فراهم نمايند.
ارسال نظرات