معاون سازمان انرژی اتمی گفت: پس از 8 ماه تلاش بی‌وقفه امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری مرکز عملیات امنیت سایبری در سایت هسته‌ای اصفهان و هم‌زمان در یکی از شرکت‌های تابعه انرژی اتمی در تهران هستیم.
کد خبر: ۸۷۱۴۷۶۷
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸
 به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، علی‌اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: امروز دشمن اولویت خود را در حوزه سایبری و شبکه فناوری اطلاعات و سیستم‌های کنترل صنعتی قرار داده و تلاش می‌کند از طریق ارسال و نفوذ بدافزارهای هوشمند در روند حرکت رو به رشد صنایع زیرساختی کشور خرابکاری و اخلال ایجاد کند.

وی افزود: این خرابکاری‌ها که عمدتاً به‌صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بوده به علت هزینه کم، آثار مخرب‌تر و پنهان ماندن به شکل ویژه‌ای مورد توجه بیگانگان قرارگرفته است.

رئیس قرارگاه دفاع سایبری سازمان انرژی اتمی بیان کرد: بر اساس رهنمودهای ریاست سازمان مبنی بر برنامه‌ریزی مؤثر و ایجاد ساز و کارهای مناسب در مقابله با تهدیدات سایبری، معاونت حفاظت و امنیت سازمان طی سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت طراحی و پیاده‌سازی مرکز عملیات امنیت سایبری به‌ صورت بومی و کاملاً انحصاری کرده است که به حمدالله با تلاش متخصصین و با تکیه بر توان تخصصی بومی، پس از 8 ماه تلاش بی‌وقفه امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری آن در سایت هسته‌ای اصفهان و هم‌زمان در یکی از شرکت‌های تابعه انرژی اتمی در تهران هستیم.

* احداث این مرکز برای پایش‌های امنیتی و مقابله با انواع بدافزارها و تهدیدات سایبری

وی در ادامه افزود: این مرکز در چند بخش ویژه تخصصی به منظور انجام نظارت فنی، پایش‌های امنیتی و مقابله با انواع بدافزارها و تهدیدات سایبری، طراحی و پیاده‌سازی شده است.

دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌ای و معاون سازمان انرژی اتمی بیان داشت: برحسب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بر اساس الگوی ارائه شده و همچنین به منظور مقابله با تهدیدات نوین و ارتقاء سطح حفاظتی و امنیتی در کلیه سایت‌های هسته‌ای، مراکز عملیات امنیت سایبری با اولویت اراک، نطنز، بوشهر و ... در دست اجرا و تکمیل بوده که امیدوارم در آینده‌ای نزدیک افتتاح و به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، عنوان داشت: همگی باید در انجام وظایف و مأموریت‌های محوله در جهت تحقق شعار سال به‌صورت عملیاتی کوشا باشیم و با بصیرت، دشمن‌شناسی، نیت خالصانه و روحیه خودباوری در جهت توسعه و پیشرفت صنعت هسته‌ای گام برداریم.

زارعان همچنین با اشاره به نقش کلیدی سازمان در اجرای صحیح بخش فنی برجام به تشریح برخی از دستاوردهای ارزشمند آن در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان داشت: تفسیرهای گوناگونی از برجام می‌شود ولی ملاک، متن اصلی برجام بوده و ما می‌بینیم با اجرایی شدن برجام، سازمان انرژی اتمی هم جان تازه‌ای گرفته و تعاملات بین‌المللی این سازمان با نهادهای بین‌المللی و کشورهای دیگر نیز رونق یافته است.

* باوجود برجام خللی در فعالیت‌های سازمان ایجاد نشده است

وی ادامه داد: امروز نه تنها خللی در فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایجاد نشده بلکه باوجود همه هجمه‌ها، فشارها و فضاسازی‌ها که می‌گفتند فعالیت‌های سازمان متوقف شده است، شاهد پیشرفت و توسعه پایدار و همه‌جانبه هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: گوشه‌ای از این مجاهدت‌ها را می‌توان در مجتمع‌های سوخت نمونه جهت تست، سایت پردازش و نگهداری پسماند، پیشرفت 80 درصدی در حوزه برداشت ژئوفیزیک هوابرد، پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار، فروش آب سنگین اراک و افزایش کیفیت این محصول استراتژیک (بالای 95.99 درصد)، توان تولید کارخانه با تمام ظرفیت خود یعنی 20 تن آب سنگین در سال، استخراج عناصر نادر خاکی و مصارف آن در صنایع الکترونیک، مخابرات و ... همچنین ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژهای حوزه سلامت و درمان، انواع لیزرهای صنعتی و پزشکی، تحقیقاتی و اقلام اپتیک از جمله این دستاوردهاست که هرکدام به نوبه خود اقتدار آفرین است.

وی در ادامه افزود: در مجموع، سازمان انرژی اتمی در جهت پیشبرد منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت‌های دولت هوشمندانه مسیر توسعه را با اقتدار، وحدت و همدلی به پیش خواهد برد.

زارعان گفت: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، روز به روز ظرفیت‌هایمان را تقویت می‌کنیم تا بدون آنکه نیازی به خارج باشد، نیازهایمان را در داخل تأمین کنیم و به همین منظور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بلند مدت و کوتاه‌مدت، فعالیت‌های صنعت هسته‌ای با حرکت پرشتاب و با قوت هر چه بیشتر در حال اجرا بوده و با تلاش مضاعف و سختکوشانه کارکنان خدوم سازمان انرژی اتمی غیر ممکن‌ها را با توکل به خدا تاکنون ممکن ساخته‌ایم؛ بر این باوریم که این امر جزء با کار و تلاش میسر نخواهد شد. 
ارسال نظرات