عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران:
عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران با انتقاد از بی‌توجهی برای تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات توانبخشی توسط بیمه‌ها گفت: بیمه‌ها و سازمانهای مرتبط نسبت به ۱۲درصد از مردم کشورمان بی‌مهری و بی‌توجهی می‌کنند که جای تأسف دارد.
کد خبر: ۸۷۱۴۹۵۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، اتابک وثوقی،  عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران درباره خدمات گفتاردرمانی اظهار داشت: گفتاردرمانی یا همان آسیب شناسی گفتار و زبان حرفه علمی بین‌رشته‌ای؛ زبان شناسی، روانشناسی، پزشکی، علوم اعصاب و جزو رشته‌های توانبخشی است، خدمات کلینیکی ارائه داده و عهده‌دار ارائه خدمات پیشگیری، پشتیبانی، آموزش، مدیریت و تحقیق در حیطه ارتباط و بلع در سراسر طول زندگی افراد از نوزادی تا کهنسالی است.

وثوقی ادامه داد: خدمات آسیب شناسی گفتار و زبان خدماتی هستند در زمینه تشخیص و درمان مشکلات بلع، اختلالات گفتار ــ زبان و اختلالات شناخت ــ ارتباط، که منجر به ناتوانیهای ارتباطی می‌شود.

وی اظهار داشت: وظیفه آسیب شناس گفتار و زبان درمان اختلالات در حیطه‌های تولید گفتار (شامل تولید، اپراکسی، دیزارتری)، تشدید (هایپر نیزالیتی و هایپو نیزالیتی)، صوت (کیفیت آواسازی، زیروبمی، تنفس)، روانی گفتار (لکنت)، زبان (درک، بیان، کاربرد شناختی، صرف و نحو)، شناخت (توجه، حافظه، حل مسئله، عملکردهای اجرایی) و تغذیه و بلع (در سطوح دهانی، حلقی و مروی) است.

وثوقی تصریح کرد: در حال حاضر در جوامع پیشرفته حدود 17% جامعه نیاز به گفتاردرمانی دارند و طی آمار غیررسمی در کشورمان حدود 9 تا 12 درصد جامعه نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند، در حالی که شاید یک درصد جامعه هم  به گفتاردرمانی ارجاع نمی‌شوند.

رئیس سابق انجمن گفتاردرمانی ایران افزود: مهمترین دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات توانبخشی، طولانی‌مدت بودن دوره درمان و توانبخشی است. این معضل فقط محدود به گفتاردرمانی نیست و همه رشته‌های توانبخشی من‌جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و سایر رشته‌ها را هم شامل می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی گفت: توانبخشی در دو بخش درمانی و حمایتی قابل بررسی است. در بخش حمایتی سازمان‌های بهزیستی و هلال احمر و .. . قرار دارند که بحث‌شان متفاوت است. اما در بخش خصو صی درمانی واقعاً هزینه‌ها مشکل‌ساز است. از یک طرف فشار مالی به مردم و توان‌خواهان وارد می‌شود و از طرفی کارشناسان و متخصصان توانبخشی، به‌دلیل عدم تمکن مالی و رعایت حال مراجعین  تعرفه واقعی خود را نمی‌گیرند و باید با سایر مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

وثوقی تصریح کرد: سازمان‌های بیمه‌گر باید وارد عمل شوند و طبق قانون وظایف خود را  انجام دهند، زیرا بیش از 10 سال است پیگیر این موضوع هستیم و  جلسات متعدد، دوندگی‌های اداری و بوروکراسی را به جان خریده‌ایم، اما علی‌رغم صرف زمان و هزینه‌های هنگفت جانی و مالی توسط انجمن‌های صنفی و علمی و خود ادارات دولتی همچنان سردرگمی وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی با اشاره به اینکه با اتخاذ سیاست‌های مقرون به صرفه در سال اقتصاد مقاومتی می‌توان از هدر رفتن بیت المال در خیلی موارد خدمات درمانی جلوگیری و در بخش توانبخشی سرمایه گذاری کرد، خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که خیلی‌ها به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌ها و معلولیت‌ها روان و فیزیک سالم نداشته باشند، طبیعتاً جامعه سالم نخواهد بود.

ارسال نظرات