خبرهای داغ:
روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو بعد از گذشت سال های طولانی از جنایت بمباران شیمیایی توسط رژیم صدام بعثی، هنوز آثار دشمنی را بر تن حس می کنند.
کد خبر: ۸۷۱۵۱۲۸
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، به نقل از شهدشفا،  چندین سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد ولی آثار جنایت های های رژیم بعث هنوز بر تن مردم مناطقی از ایران باقی مانده است.

 

روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه است که در 31 تیر سال 67 توسط رژیم بعثی صدام، بمباران شیمیایی شد. در آن حمله 275 نفر از ساکنان روستا شهید و بسیاری از مردم آن روستا با گازهای شیمیایی به شدت مصدوم شدند.

 

مصدومین این روستا تا کنون نتوانسته اند روزی با سلامت سپری کنند و هر روز با ناراحتی های پوستی، چشمی ریوی و اعصاب برجا مانده از آن جنایت، دست و پنجه نرم می کنند. مصدومین شیمیایی بیشتر از بیماری های پوستی، ریوی، چشمی و اعصاب رنج می برند.

 

 

جانبازی 312 نفر از مردم زرده تایید شده است

 

فریبرز عبدی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دالاهو در گفتگو با خبر نگار شهد شفا اظهار داشت: جانبازان شیمیایی در روستای زرده 392 نفر هستند که جانبازی 312 نفر از آنها تایید شده است و پرونده 80 نفر از مردم این روستا برای ثبت نهایی در دست اقدام و بررسی است.

 

وی افزود: اکثر مصدومین بمباران شیمیایی دچار ناراحتی و بیماری های پوستی، چشمی، ریوی و اعصاب شده اند که مشکلات ریوی و پوستی آنها شایع تر از دیگر بیماری ها است.

 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دالاهو توضیح داد: کمیسیونی از طرف بنیاد شهید برای بقیه جانبازان برگزار می شود و درصد جانبازی آنها بررسی و تعیین می شود.

 

بیماری های پوستی و ریوی مشکلات طولانی مدت برای مصدومین ایجاد کرده است

 

علی ابراهیمی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار شهد شفا بیان کرد: مردم روستای زرده بیشتر دارای مشکلات پوستی هستند زیرا در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته اند و دچار مسمومیت شده اند.

 

 

وی افزود: مشکلات پوستی آنها بیشتر شامل سوختگی ها و تاول ها و جاهای سوختگی هایی است که قبلا دچار تاول شده اند و بعد از تاول، جای سوختگی آن باقی مانده و تغییر رنگ داده است.

 

این متخصص پوست اضافه کرد: بیشتر مصدومین از خشکی پوست خود شاکی هستند زیرا سبب خارش و یک سری علایم برای آنها می شود که هر روز از آن رنج می برند و این علاوه بر علایم ریوی آنها است که در طولانی مدت برای آنها ایجاد شده است.

 

تعداد مصدومین شیمیایی زن روستای زرده بیشتر از آقایان است

 

محمود شمس الهی از پزشکان اعزامی به روستای زرده به خبرنگار شهد شفا گفت: بیماری پوستی با توجه به بمباران شیمیایی این منطقه در بین مصدومین زیاد دیده می شد و تعداد خانم های جانباز در این روستا بیشتر بود.

 

وی افزود: علاوه بر بیماری پوستی، بیماری های گوارشی و اسکلتال در بین مردم زیاد بود که مصدومین به شدت از آن رنج می برند.

ارسال نظرات