خبرهای داغ:
هشدار منابع طبیعی استان گلستان خبر داد؛

افزایش دما و خطر بروز آتش سوزی در عرصه های جنگلی و پارک ملی گلستان

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در استان و استمرار آن و وزش باد گرم، احتمال بروز آتش در عرصه های جنگلی و از جمله پارک ملی گلستان وجود دارد و باید مجموعه های دست اندرکار آمادگی لازم را برای مقابله داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۱۵۴۳۸
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان به نقل از ایرنا، محمد آریانفر ظهر امروز با اشاره به افزایش دمای هوا و هشدار آتش سوزی جنگل ها، اظهار کرد: در این خصوص هشدارهای لازم به حفاظت محیط زیست استان در مورد آماده باش برای مقابله با آتش سوزی در عرصه های پارک ملی گلستان به علت افزایش دما و حاکم شدن باد گرم و خشک با نام 'خوشا باد' نیز داده شد.
وی افزود: این آمادگی باید از ساعت 18 امروز به مدت 24 ساعت دراستان وجود داشته باشد و امکانات و نیروهای اطفای حریق در پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش سوزی احتمالی استقرار داشته باشند.
پارک ملی گلستان با وسعت 92 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در در منتهی الیه شرق استان گلستان و در همسایگی استان های خراسان شمالی و سمنان قرار دارد.
در این پارک 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، 3 گونه دوزیست و 24 گونه خزندگان شناسایی شده در آن زیست می کنند و از جذاب ترین جانوران بزرگ در پارک می توان پلنگ، خرس، مرال، بز وحشی، شوکا و گراز و از پرندگان زیبای آن مانند هما، دال، عقاب، کبوتر جنگلی و انواع دارکوب ها نام برد.
آریانفر گفت: طبق گزارش هواشناسی استان که در اختیار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است، بیشترین افزایش دما را استان طی روزهای پنجشنبه و جمعه (امروز و فردا) خواهد داشت.
به گفته وی بالاترین دمای استان امروز پنجشنبه با 43 درجه سانتیگراد در کلاله بوده که برای جمعه 47 درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.
وی گفت: برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه های منابع طبیعی استان علاوه بر آماده باش نیروها و امکانات و تجهیزات مستقر در واحدهای جنگل داری و سرجنگبانی در شهرستان های استان و مجریان طرح های جنگلداری، دو فروند چرخبال سبک اطفای حریق در فرودگاه و مشارکت جوامع محلی و دستگاه های مرتبط ، از 35 دیده بان حریق مستقر در مناطق بحرانی استان هم استفاده می شود.
آریانفر افزود: هم استانی ها در صورت مشاهده دود و آتش در عرصه های منابع طبیعی استان می توانند از طریق سامانه1504 گزارش کرده تا در کوتاهترین زمان با آتش سوزی مقابله شود.

آریانفر افزود: در چند روز اخیر، هفت مورد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی کردکوی، علی آباد، مراوه تپه، آزادشهر، گالیکش به وسعت 5.9 هکتار مهار شده است.
وی گفت: یکی از این آتش سوزی ها در یک هکتار از عرصه های جنگلی با ارزش درختان 'ارس' در کردکوی روی داد که علت آن هنوز مشخص نشده است.
به گفته وی علت سایر آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان، انسانی بوده است.
وی با اشاره به گزارش هواشناسی گلستان مبنی بر این که از اواخر جمعه و روز شنبه احتمال افزایش ابر و بارندگی برای استان پیش بینی شده است و این روند به مدت 10 روز در نیمه غربی استان ادامه دارد، گفت: ولی در شرق گلستان بارندگی کمتر بوده و احتمال آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی همچنان وجود خواهد داشت.
ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز وجود اقلیم خشک، افزایش دما و آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی بعد از برداشت محصول در فصل تابستان را عوامل اصلی آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان برشمرد.
در استان گلستان واقع در شمال کشور زمین های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که عرصه های جنگل آن 452 هزار و 185 هکتار، مرتع 862 هزار و 825 هکتار، ساحل حدود 20 هزار هکتار و زمین های مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها