خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه برای توانمندسازی نسل جوان و بدون مهارت استان، اعلام آمادگی کرد و گفت: این سازمان می تواند منابع انسانی استان را با توجه به نیاز بازار توانمند کند.
کد خبر: ۸۷۱۵۵۳۴
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، داود ناصری امید در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کرمانشاه از دانشگاه ها، صنوف و صنعتگران استان خواست که به جای تاسیس و تجهیز کارگاه های آموزش مهارت، از امکانات سازمان آموزش فنی و حرفه ای استفاده کنند.
او گفت که انتظار دارد کارگاه های مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مملو از مهارت آموز شود و بجای اینکه امکانات گسترده موجود تنها در یک شیفت بکار گرفته شود، در چند شیفت بهره برداری شود.
ناصری امید، مرکز آموزش های نوین این سازمان را که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است، در کشور سرآمد دانست و گفت که این مرکز آماده ارائه خدمت به همه کرمانشاهی هاست.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه از وجود ده ها هزار بیکار در استان کرمانشاه خبر داد که بیش از 70 درصد از آنان مهارت لازم را برای اشتغال ندارند.

** منتظر استخدام دولتی نباشید

وی در ادامه، اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان را فرصت بسیار مناسبی برای مهارت آموزی و فراگرفتن حرفه های کاربردی دانست اما گفت: اینکه فقط منتظر استخدام دولتی باشیم، اشتباه است.
به گفته او، در گذشته فرهنگ استاد - شاگردی جایگاه ویژه ای در بین مردم داشت که در شرایط فعلی می توان همان فضا را با حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کرد.
به اعتقاد ناصری امید، مهارت آموزی نقش بی بدیلی در مهار معضل بیکاری کرمانشاه دارد که تحقق آن جز با فرهنگ سازی در خانواده ها و جایگزین شدن مهارت آموزی با مدرک گرایی قابل انجام نیست.
وی افزود: خانواده ها به این نکته توجه کنند که صرف کسب مدرک به درد آینده فرزندان آنها نمی خورد بلکه باید در کنار مدرک، مهارت و توانمندی هم باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: سالانه هشت و نیم میلیون نفر ساعت در مراکز خصوصی و دولتی آموزش فنی و حرفه ای استان آموزش ارائه می شود که معادل 40 هزار نفر دوره است.
ناصری امید در طبقه بندی افراد آموزش دیده در کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای استان، اظهار داشت: یک بخش از آموزش دیده ها، دانش آموزانی هستند که با هدف گذراندن واحدهای درسی دیپلم به ما مراجعه می کنند که یک دهم کل آموزش دیده ها را شامل می شوند.

** تاثیر مثبت آموزش ها بر زندانیان

وی افزود: بخشی از آموزش ها هم برای زندانیان و در 18 کارگاه فنی و حرفه ای سازمان زندان های استان انجام می شود که بسیار موثر بوده است زیرا بر اساس آمار، بسیاری از زندانیان آموزش دیده پس از آزادی وارد بازار کار می شوند و احتمال برگشت به زندان آنها بسیار کمتر از سایر زندانیان است.
آموزش سربازان بخش دیگری از برنامه های مراکز آموزش فنی و حرفه ای است که بر اساس گفته های ناصری امید، در 10 کارگاه مستقر در پادگان ها انجام می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه، بیان کرد: برخی دیگر از افراد برای ارتقای مهارت به مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراجعه می کنند که گذراندن دوره باعث افزایش کارایی و کیفیت خدمت رسانی آنها در محل خدمت شان می شود.
البته آنچنان که مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت، بخش عمده آموزش دیده های مراکز فنی و حرفه ای استان را افراد جویای کار تشکیل می دهند که با وجود گذراندن تحصیلات دانشگاهی، بدون مهارت هستند اما بیش از 70 درصد آنان پس از گذراندن دوره ها وارد بازار کار می شوند.
به گفته وی، در استان کرمانشاه 22 مرکز دولتی و حدود 350 مرکز خصوصی آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که مهارت آموزی در بخش دولتی به صورت کاملا رایگان و در بخش خصوصی هم بر اساس شهریه مصوب صورت می گیرد.
ناصری امید در پایان از برگزاری نمایشگاه توانمندی های مراکز دولتی و آزاد آموزش فنی و حرفه ای استان در هفته ملی مهارت، خبر داد.
وی از همه مردم برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد.
ارسال نظرات