یک کشاورز بیان کرد:

کشاورزان انتظار دارند تسهیلات به سادگی در اختیارشان قرار گیرد/ تا زمانی که نفس می‌کشم کشاورزی می‌کنم

یک کشاورز خوزستانی به تشریح برخی مشکلات موجود در زمینه کشاورزی کشورمان پرداخت.
کد خبر: ۸۷۱۵۶۷۸
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالکاظم لویمی، کشاورز خوزستانی که از کودکی به کار کشاورزی مشغول بوده و در کشت محصولاتی مانند گندم، جو و ذرت فعال است، گفت: کشاورزی در شرایط کنونی سود آنچنانی ندارد ولی کشاورزان چون کار دیگری ندارند مجبورند برای امرار و معاش زندگی خود، کشاورزی کنند.

 

وی گفت: زمین های ما از زهکشی، تسطیح و آبیاری تحت فشار محرومند و این در حالی است که آبیاری تحت فشار یک طرح خوب است و ما از راه اندازی آن استقبال می کنیم ولی کشاورز به شرطی زمین خود را مجهز به سامانه نوین آبیاری می کند که از سوی دولت پشتیبانی شود یعنی هم از لحاظ تسهیلات بانکی و هم از لحاظ خدمات پس از فروش مورد حمایت قرار گیرد؛ از سویی زمین های ما شور هستند و نیازمند زهکشی هستند تا کشاورز به سود برسد.

 

این کشاورز با اشاره به قیمت بالای نهاده های کشاورزی گفت: گرانی نهاده ها باعث شده تا کشاورز به سود منطقی نرسد؛ برای نمونه، یک کیسه کود شیمیایی در بازار آزاد به ۵۰ هزار تومان هم می رسد که هم گران است و به صرفه نیست و هم کیفیت سابق را ندارد؛ سم و بذر هم باید آزاد تهیه شوند و آنها هم گران هستند.

 

لویمی، با اشاره به اینکه مکانیزه شدن کشاورزی باعث افزایش درآمد کشاورز می شود، گفت: کشاورزان از مکانیزه شدن مزارع خود استقبال می کنند ولی چون خدمات در این زمینه گران است و دولت هم پشتیبانی لازم را در زمینه اعطای تسهیلات بانکی نمی کند لذا کشاورزان رغبتی برای مکانیزه شدن ندارند و این در حالی است که اگر کشاورز مکانیزه شود تولید ملی افزایش پیدا می کند.

 

وی گفت: کشاورزان انتظار دارند تسهیلات به سادگی در اختیارشان قرار گیرد.

 

وی در پایان گفت: اگر چه کشاورزی سود منطقی ندارد ولی انگیزه خود را برای کشاورزی از دست نمی دهیم و تا زمانی که نفس می کشم کشاورزی می کنم و دست از کار تولید برنمی‌دارم.

ارسال نظرات