از ابتدای سال جاری تا امروز، به طور متوسط هر ۱۵ روز یک حادثه در صنعت پتروشیمی کشور رخ داده است که وقوع ۸ حادثه تنها در ۱۲۵ روز در کنار بروز حوادث متعدد سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی نشان می دهد این صنعت در بخش HSE نیازمند ایجاد تغییرات راهبردی است.
کد خبر: ۸۷۱۵۶۸۷
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، عصر روز گذشته - حدود ساعت 16 - در کنار روستای پران پرویز پلدختر استان لرستان، صدای انفجار و زبانه کشیدن آتش، از بروز حادثه جدیدی خبر داد.

این حادثه که به علت ریزش کوه بر روی بخشی از خط لوله انتقال اتیلن که با نام خط لوله اتیلن غرب شناخته می شود، رخ داده بود منجر به سوختن حدودا 3 ساعته خوراک اتیلن شد.

مسئولان محلی با هماهنگی با مسئولان صنعت پتروشیمی با اقدام به بستن شیرهای اطمینان در مسیر خط لوله، از ادامه حرکت اتیلن در این خط لوله انتقال خوراک جلوگیری کردند و پس از سوختن اتیلن موجود در خط، موفق به مهار آتش سوزی شدند.

* روستایی که تخلیه شد

در ابتدای شعله ور شدن اتیلن در محل شکستگی خط لوله، آتش سوزی مهیبی رخ داد که مسئولان محلی به دلیل نزدیکی محل حادثه با روستای پران پرویز، از مردم روستا خواستند تا زمان برقراری شرایط ایمن، روستا را ترک کنند.

مردم این روستا که به دامنه های حاشیه روستا پناه برده بودند، بعد از مهار و خاموش شدن آتش، در ساعات اولیه شب گذشته به خانه های خود بازگشتند.

* خوراک واحدهای پتروشیمی غرب کشور قطع شد

در اثر شکستگی خط لوله اتیلن غرب، اتیلن به بیرون نشت کرده و شعله ور شده بود که با تمام شدن اتیلن موجود در خط در پی بستن شیرهای ورودی از یک سو و سوختن اتیلن موجود از سوی دیگر، کار بازسازی خط لوله از ساعات پایانی شب گذشته در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، بخش حادثه دیده خط لوله حدود 12 متر طولی است که پس از تأیید مسئولان HSE ، کار تعویض و بازسازی آن آغاز می شود.

در اثر این حادثه، خوراک چندین واحد پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب احداث شده و اتیلن مورد نیاز خود را از این محل تأمین می کنند، قطع شده است.

* هر ماه دو حادثه در صنعت پتروشیمی ایران

بروز حادثه در خط لوله اتیلن غرب، هشتمین حادثه صنعت پتروشیمی در سال 95 است که خوشبختانه تلفات جانی به دنبال نداشته اما خسارات مالی آن باید مورد محاسبه قرار گیرد.

فعالیت های صنایعی چون پتروشیمی به دلایل سر و کار داشتن مستمر با مواد آتش زا و قابل اشتعال و گاهاً سمی از یک سو و کار در شرایط سخت و خطرآفرین از سوی دیگر باید همواره تحت یک الگوی کارآمد و استاندارد ایمنی و بهداشت کاری باشد. در این راستا، نصب ایمن و محافظت خطوط انتقال خوراک و حتی برقراری شرایط ویژه ایمن در تردد تریلرهای حاوی مواد پتروشیمی باید با الگوهای استاندارد در زمینه HSE مدیریت شود؛ اما به نظر می رسد صنعت پتروشیمی کشور دچار ضعف ساختاری در بخش HSE است.

از ابتدای سال جاری تا امروز، به طور متوسط هر 15 روز یک حادثه در صنعت پتروشیمی کشور رخ داده است که وقوع 8 حادثه تنها در 125 روز در کنار بروز حوادث متعدد سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی نشان می دهد این صنعت در بخش HSE نیازمند ایجاد تغییرات راهبردی است.

ارسال نظرات