معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:
مشارکت دستگاه‌های مختلف و مرتبط در پروژه مسجد جامع زنجان سبب اتمام این پروژه خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۱۵۹۰۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مشارکت دستگاه‌های مختلف و مرتبط در پروژه مسجد جامع زنجان سبب اتمام این پروژه خواهد شد.

مهرداد عسگریان با اشاره به اینکه مرمت این مسجد در تیرماه سال جاری آغاز شده است افزود: بر طرف کردن خطر ریزش دیوار‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح مرمتی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: مرمت اضطراری در مسجد تاریخی آقا کاظم زنجان آغاز شده است.

معاون احیاء و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه با واگذاری مسجد به پیمانکار عملیات مرمت اساسی بنای مسجد آقا کاظم آغاز شده است، تصریح کرد: در مجموع این پروژه به صورت امانی و پیمانی مورد مرمت واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه مسجد جامع زنجان شامل بازسازی سر درب شمالی این بنا نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه فقط بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیست و در راستای اجرای این پروژه با سایر دستگاه‌ها همکاری می‌کنیم.

عسگریان با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر اینکه در زمینه پروژه مسجد جامع مواردی که در تعهد این اداره است را عملیاتی می‌کنیم، یادآور شد: احداث کتابخانه این مسجد نیز بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان نیست.

وی با بیان اینکه که مقرر بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان فقط در زمینه سیما و منظر پروژه مسجد جامع سید مشارکت کند، ادامه داد: در این راستا کاشی‌کاری و اقدامات دیگر آغاز شده است.

معاون احیاء و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه مسجد جامع یا آقا سید زنجان یک مسجد تاریخی به شمار می‌رود که متولی آن اداره کل میراث فرهنگی نیست، افزود: این اداره کل با نظارت بر اجرای طرح، به ویژه بازسازی سر درب مسجد، مشاوره و طراحی در این پروژه مهم مشارکت و همکاری داشته است.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه سر درب مسجد جامع زنجان مشارکت سایر دستگاه‌های استان را نیز می‌طلبد تا زودتر به پایان برسد.

گفتنی است، مسجد آقا سید زنجان، مجموعه مسجد و مدرسه سید توسط «عبدالله میرزا دار» پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار، در هنگام حکمرانی او در زنجان و به سال یک هزار و 242 هجری قمری احداث شده است.

این مجموعه تاریخی یکی از بناهای ارزشمندی است که بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی بنا شده است.

آنچه که در صحن مسجد جامع زنجان بیشتر از هر چیز خودنمایی می‌کند، ایوان‌های چهارگانه آن است که در چهار ضلع آن به قرینه جای گرفته‌اند.

کاشی‌های زرد ایوان مسجد جامع زنجان بیانگر معماری قاجار و اقتباس آن‌ها از هنر اروپایی‌ها در ساختار رنگ‌ها است.

ارسال نظرات