مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی کسری متوسط مخازن سفره‌های آب زیرزمینی را در استان 240 میلیومن مترمکعب دانست و گفت: این کسری هر سال در سفره‌ها وجود دارد که غیرقابل جبران است و به بحرانی برای تامین آب تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۱۶۱۰۴
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، عزت‌اله آمره‌ای در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به متوسط سالیانه کسری مخازن آب استان گفت: متوسط سالیانه 240 میلیون مترمکعب کسری مخزن را در منابع آبی استان شاهد هستیم.

وی با اشاره به وجود 12 هزار حلقه چاه در سطح استان افزود: در طرح تحول بخشی نیازمند هستیم اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم این میزان کمبود را در سفره‌های آب زیرزمینی جبران کنیم چراکه این میزان کسری دیگر جبران نمی‌شود و سطح سفره‌های افزایش نمی‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم جبران کسری سفره‌های آبی در طرح محوری 15 پروژه تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه یا مجوز برداشت است که خود به دو دسته تقسیم می‌شود یک دسته چاه‌هایی که پیش از سال 85 حفر شده‌اند و بخش دیگر چاه‌هایی که پس از این سال حفر شده‌اند.

آمره‌ای با اشاره به تاکیدات قانون مبنی بر پلمپ و مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز گفت: براساس قانون می‌بایست تمامی چاه‌های بدون مجوز سال 85 به بعد تعیین تکلیف شوند، دو هزار و 551 حلقه مربوط به بعد از سال 85 چاه غیرمجاز در استان حفاری شده که تاکنون 1800 چاه مورد بازرسی از سوی کارشناسان قرار گرفته است.

وی افزود: تا پیش از سال 1385 تعداد چاه‌های دارای مجوز یک‌هزار و 631 حلقه چاه بوده است و تعداد حلقات چاه‌های مورد بهره‌برداری که در سایت شرکت به ثبت رسیده‌اند این در حالیست که در مجموع بیش از 4 هزار حلقه در بخش کشاورزی در سایت ثبت نام کرده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: اولویت تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده پس از سال 85 به بعد است و براساس ابلاغیه وزارت بایستی در ابتدا تمامی این چاه‌ها پلمپ و مسدود شوند بعد به پرونده‌های آنان رسیدگی شود.

آمره‌ای ادامه داد: چاه‌های غیر مجاز نمی‌توانند از خدمات وزارت نیرو استفاده کنند، در صورتی که ذینفعان با تجمیع این چاه‌ها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: عدم اجازه حفر چاه جدید از دیگر سیاست‌های کاری شرکت است و چنانچه چاهی به شکل غیرمجاز حفر شود بایستی در کمتر از ده روز پر شود، به هیچ وجه اجازه حفر چاه غیرمجاز جدید دیگری را در سطح استان نخواهیم داد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: آب قابل تنظیم سد کمال صالح 80 میلیون مترمکعب است که باید توزیع شود که از این میزان براساس مصوبه وزارتخانه 53 میلیون لیتر برای آب شرب اراک و 11 میلیون لیتر برای بخش صنعت و یک‌میلیون لیتر نیز به روستاهای لرستان که در مسیر خط انتقال هستند، تخصیص داده می‌شود.

آمره‌ای با بیان اینکه 15 میلیون لیتر از حجم آب تنظیم شده سد کمال صالح به عنوان حقآبه زیست‌محیطی تخصیص پیدا می‌کند، افزود: امسال برای اولین بار سد کمال صالح سرریز کرد و 18 میلیون مترمکعب آب سرریز شده به عنوان حقآبه زیست محیطی به محیط پایین دست سد وارد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه سد کمال صالح بکر است و برای حفظ این حوزه و جلوگیری از آلودگی این حوزه منشوری تدوین شده که در این منشور تمامی موارد زیست‌محیطی از جمله فاضلاب‌های روستایی و خطوط انتقال نفت مد نظر قرار گرفته و نیاز است که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی این موارد بررسی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات