کد خبر: ۸۷۱۶۱۸۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳

حضور نظامی روسیه در سوریه ، همکاری ایران و روس ها برای حفظ بشار اسد و پیامد های آن در منطقه می باشد که همکاری روسیه با ایران و عراق عواقبی بیشتر از حفظ بشار اسد در قدرت دارد.

استراتژی حضور ناگهانی روسیه در سوریه که باعث غافلگیری ایالات متحده و دولت های منطقه شد را میتوان در سه مورد بیان کرد:
اول : اینکه روسیه قصد گسترش تاسیسات نظامی اش را در این کشور دارد و به تعهد خود در قبال حفظ بشار اسد و جنگ با داعش عمل می کند و روسیه یک همکاری اطلاعاتی و کوریدورهوایی با ایران و عراق اعلام کرد.
یکی از پیامد های همکاری نظامی روسیه با ایران و عراق را بر هم خوردن توازن قدرت در منطقه تلقی کرده است و این توافق سه دولت  (ایران ، روسیه و عراق ) برای جنگ با داعش افزایش میدهد اگر هدف روسیه از همکاری با ایران و عراق کمی متواضعانه باشد ولی پیامد های بسیار محسوسی بر روابط این دو کشور با امریکا دارد.
همچنین برای ترکیه توازن قدرت در خاور میانه نیزمهم است.
اثر این رویکرد در عراق بیشتر داخلی بوده و به توازن قدرت میان گرو ه های مختلف در بغداد کمک می کند برای این نیز روی احاطه سیاست خارجی اش و پویایی تنش ها با امریکا و عربستان سعودی موثر است.
همکاری ایران با روسیه نه تنها مانع سرنگونی بشار اسد توس عربستنان و ترکیه می شود بلکه باعث میشود که این کشور برای بالا بردن تنش ها با ایران تردید کنند در گذشته اگر قرار بود رویاروینظامی میان سعودی ها و ایران رخ دهد عربستان از دست برتر بخاطر کمک های نظامی امریکا برخوردار بود به همین دلیل است که ایران از افزایش درگیری ها با عربستان در خصوص یمن و بحرین اجتناب کرد ، میتوان گفت که روسیه برای همکاری با ایران تا زمان ادامه داشتن در سوریه حمایت روسیه به نوبه خود موقعیت منطقه ای ایران و متحدانش در عراق تقویت کرده و حتی میتواند باعث تضعیف حیدر العبادی و نفوذش در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری داخلی این کشور شود .


رویا درویشی مدیر عقیدتی نظارت حوزه بسیج دانش آموزی کوهدشت 
ارسال نظرات