گزارش «بسیج» از دگردیسی‌های برجامی(1)

یک بام و دو هوای لاریجانی در پیش و پس از برجام/مدافع تمام قد توافق هسته‌ای، منتقد جدی خسارت محض شد

اعتراف دیرهنگام آقای لاریجانی درباره حقایق برجام، بسیار تلخ است؛ چرا که جایگاه او به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی که درحقیقت مقام نظارت بر دولت است، در ماجرای برجام بسیار حساس بودو هست و بدیهی است که حسن روحانی بدون حمایت مجلس و شخص علی لاریجانی نمی توانست برجام را به تصویب برساند.
کد خبر: ۸۷۱۶۱۹۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج - یک‌سال زندگی در فضای پس از برجام، واقعیت‌های سرشت بدعهد طرف‌های غربی - آمریکایی در عرصه روابط بین‌المللی را به‌وضوح برای همگان آشکار کرد؛ دولتمردان و رجالی که در فضای رسانه‌ای با به‌کاربردن عبارت‌هایی چون «پسابرجام و پیشابرجام» سعی در القای یک فتح الفتوح داشتند، اینک در فضایی واقع‌بینانه به ارزیابی پیامدهای برجام می پردازند. 

بسیاری از کسانی که زیر عَلم برجام سینه زده بودند، یک به یک به منتقد آن تبدیل شده و پرچم پشیمانی برافراشتند و حتی بعضا به منتقدان این رویه تبدیل شده‌اند و کسانی هم از سنگرهای دفاع از آن کمی عقب‌تر نشستند. رئیس مجلس شورای اسلامی را می‌توان یکی از این افراد تلقی کرد که علاوه‌ بر واکنش محافظه‌کارانه در ماجرای تصویب برجام در مجلس، در شاهکاری کمتر از 20 دقیقه‌، یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به سیاست خارجی را به تصویب رساند، بدون آنکه برای نمایندگان مخالف حق اظهارنظری در نظر گرفته باشد.

دفاع تمام قد لاریجانی از برجام

علی لاریجانی در نشست علنی (یکشنبه 12 مهر ماه 1394) طی سخنانی به عنوان آخرین موافق دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: ما تصور می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می‌کند و سپس اوباما آن را وتو می‌کند، اما اینگونه نشد و زمان اجرای برجام جلو افتاد، ما متناسب با این موضوع نتوانستیم برجام را سریع‌تر بررسی کنیم و تأخیر صورت گرفت و امروز هم هرچه در بررسی این موضوع تأخیر شود به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست؛ اظهارات آن روز لاریجانی از سوی رسانه ها با تیتر دفاع تمام قد لاریجانی از برجام بر رسانه ها نقش بست و تاریخی شد.

از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد
 
یک بام و دو هوای لاریجانی در پیش و پس از برجام/مدافع تمام قد توافق هسته‌ای، منتقد جدی خسارت محض شد 
 
 لاریجانی: پیش از جلسه علنی وفاقی حاصل شده بود

در همان جلسه، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی گفت گفت: هیأت رئیسه برای اداره مجلس طبق آیین‌نامه سوگند یاد کرده است جنابعالی - لاریجانی - در عرض 20 دقیقه مهمترین موضوع سیاست خارجی کشور را به سرانجام رساندید. در حالی که همه مسائل مورد نظر شما با رعایت آیین‌نامه قابل حصول بود. وی تصویب این رأی را برای مجلس مضر خواند و اظهار داشت: روز یکشنبه که متأسفانه مانور تفرقه بود و در کارهای مقدماتی بعضی عهدشان را رعایت نکردند و آن طور که نباشد می‌شد. توکلی در ادامه گفت: امروز هم که جزئیات را می‌خواستیم بررسی کنیم شما اجازه ندادید هیچ پیشنهادی مطرح شود. این کار از نظر قانونی اشکال دارد.

لاریجانی در توضیح گفت: اولاً که کلیات طرح در جلسه قبل با بحث زیاد و قبل کافی تصویب شده بود. یعنی اصل ماده واحده مورد قبول بوده است. وی ادامه داد: درباره جزئیات هم پیش از جلسه صحبت شد و یک وفاقی حاصل شد که در کل ما این را بپذیریم با توجه به مشکلاتی که کشور دارد بنابراین نمایندگان کمک کردند و الزامی هم نبود. لاریجانی گفت: دوستان لطف کردند و کمک کردند که این مسئله انجام شود و یک قواره‌هایی هم وجود دارد که بنا بود رعایت شود!


از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد

لاریجانی:برجام تصمیم درست مجموعه نظام بود

لاریجانی در اردیبهشت ماه 1395 در همایش روز کارگر در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهر قم گفت: اقدامات ایران در مذاکرات هسته‌ای و به ثمر رسیدن برجام باعث شد که دشمنان ما در عرصه بین المللی تنها بمانند و نتوانند بگویند که ایران پای میز مذاکره نمی‌آید و یا دشمن تراشی‌های خود را دنبال کنند؛ اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران با انجام مذاکرات هسته‌ای و تحقق برجام و توافق هسته‌ای توانست هم حق غنی سازی ایران را رسمیت ببخشد و هم اینکه جلوی بهانه‌های دشمن را بگیرد.

لاریجانی: برجام استفاده از ظرفیت خوب دیپلماسی کشور بود

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه  مورخ 7 اردیبهشت 1395 در دیدار با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رابط جدید با همت ملت و با رهبری داهیانه آیت الله خامنه‌ای پیش رفت. هرچند هنوز مشکلاتی باقی مانده است اما راه درستی را در پیش گرفتیم.

این دست اظهارات فقط گوشه ای از دفاعیات علی لاریجانی از برجام بود و حالا، در سالگرد برجام، سخنان لاریجانی در بیان نقض متعدد برجام توسط آمریکا و غرب در حالی ابراز می‌شود که وی در مجلس نهم، حمایت حداکثری از تصویب برجام نمود و اوج این حمایت نیز همان تصویب این طرح در 20 دقیقه بود.

از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد
 
از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد

از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد
 
تعطیلی کمیسیون ویژه برجام
 
از دیگر اقداماتی که هیات رییسه مجلس نهم در حمایت کامل و بی چون و چرا از برجام دولتی مرتکب شد، به تعطیلی کشاندن کمیسیون ویژه برجام و مقاومت جانانه در برابر مطالبه به حق و قانونی وکلای ملت بود. این کمیسیون که با رای قاطع نمایندگان تشکیل شده بود و تقریبا تنها فضایی بود که در آن، بررسی و نقد جدی متن توافق هسته ای را با حضور کارشناسان موافق و مخالف مورد رصد و ارزیابی قرار می داد، اما به یکباره تعطیل شد و هرچه اعضای کمیسیون و سایر نمایندگان درباره چرایی این تعطیلی و لزوم عمل به آیین نامه مجلس فریاد زدند و سوال کردند، کمترین پاسخی دریافت ننمودند.
 
دفاع تمام قد لاریجانی از برجام و حمایت اصلاح‌طلبان، از دید مردم قم پنهان نماند

اما دفاع تمام قد علی لاریجانی از برجام برای او با هزینه های گزافی همراه شد که از جمله ی آنها، کاهش شدید آرای وی در حوزه انتخابیه قم و ورودش به مجلس به عنوان نفر دوم از شهر خون و قیام بود.
 
علیرضا معاف سردبیر هفته نامه 9دی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، درباره چرایی افت آرای لاریجانی در شهر قم اظهار داشت: یکی از عوامل این موضوع به بصیرت استثانی و هوشیاری ویژه مردم قم برمی‎گردد که شاید در پنجاه سال اخیر در سپهر سیاست ایران یکی از شهرهای درخشان و با بصیرت که در بزنگاه‎های تاریخی و بزنگاه‎های اجتماعی نقش خود را به خوبی ایفا کردند مردم این شهر بودند.

معاف در ادامه این مطلب افزود: رأی معنادار، جهت‎دار، هوشمند و با برنامه‎ای که مردم قم دادند نشان داد که مردم قم  تراز سیاسی بالاتری از سایر شهرها دارند و استانداردهای سیاسی مردم این شهر استانداردهای بالاتری است و شهر قم یک شهر ویژه از حیث بصیرت و بینش سیاسی است.

سردبیر 9 دی تاکید کرد: دفاع یکپارچه و تمام قد فراکسیون لاریجانی و شخص او از برجام، از دید مردم قم پنهان نماند. برجامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خسارت‎های زیادی برای کشور به همراه داشت. طبیعتاً شاخص مردم قم، نظرات رهبری معظم انقلاب است نه نظرات دیگران؛ اما در مقابل، لاریجانی حرفی از این خسارت‎ها نزد و برجام را مانند ادبیات دولتی ها یک فتح الفتوح و یک پیروزی بدون خسارت معرفی کرد.

معاف در ادامه این مطلب یادآور شد: مردم در سفره خود و اقتصاد خود اثری از برجام نمی‎بینند و از طرفی در فرمایشات رهبری هم خلاف نظر دولت و آقای لاریجانی را مشاهده می کنند. قاعدتاً این موارد در رأی مردم تاثیر گذار بوده است؛ البته همین اتفاق فرصت خوبی است که  آقای لاریجانی در روش‎های سیاسی خود بازنگری کند.


لاریجانی : راهی جز مقابله درباره توافق هسته‌ای برای ایران باقی نمانده

این روزها و در سالگرد خسارت محض برجام، اما رییس مجلس برای یک دگردیسی مسالمت آمیز تلاش می کند. علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس (مورخ 30 تیر 95) گفت: اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است. وی خطاب به دبیر کل سازمان ملل گفت: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟ رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.


از دفاع تمام قد لاریجانی از برجام تا مقابله با آن به عنوان یک منتقد

اعتراف دیرهنگام آقای لاریجانی درباره حقایق برجام، بسیار تلخ است؛ چرا که جایگاه او به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی که درحقیقت مقام نظارت بر دولت است، در ماجرای برجام بسیار حساس بودو هست و بدیهی است که حسن روحانی بدون حمایت مجلس و شخص علی لاریجانی نمی توانست برجام را به تصویب برساند؛ متاسفانه رئیس مجلس، زمانی لب به انتقاد گشود که حتی بسیاری از مسئولان دولتی نیز خود به این مباحث پی‌برده‌اند.
 
با این همه، لاریجانی عضو هیات 9 نفره ی برجام هست و حالا که لب به انتقاد از عهدشکنی طرف غربی - آمریکایی باز کرده، بهتر آن است جهت جبران اشتباهات قبلی، از حضور، رای و اختیار خود در هیات مذکور، استفاده کرده و علاوه بر سخنرانی، در مقام «اقدام و عمل» نیز جهت کاهش خسارات ناشی از برجام آستین همت بالا بزند. آیا دگردیسی لاریجانی عملیاتی هم خواهد شد؟!
ارسال نظرات