معاون سازمان هواشناسی کشور:

رادار پیشرفته هواشناسی استان دهه فجر امسال در گرمی به بهره برداری می‌رسد

معاون سازمان هواشناسی کشور در بازدید از ایستگاه نصب رادارهواشناسی شاوون دره سی گرمی گفت: این ایستگاه با هزینه75میلیارد ریال، در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۸۷۱۶۲۸۵
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، معاون سازمان هواشناسی کشور در بازدید از ایستگاه نصب رادار هواشناسی شاوون دره سی در شهرستان گرمی اظهار كرد: این ایستگاه باهزینه 75 میلیارد ریال، دهه فجر امسال به بهره‌برداری می رسد.

امیر شقاقی افزود: این رادار با اختصاص اعتبار بیش از 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات مرکز از کشور آلمان خریداری و با هزینه بالغ بر 250 میلیارد ریال در محل «شون دره‌سی» جنب ماکروویو مخابرات در ارتفاعات لنگان نصب می‌شود.

وی امنیت ترابری هوایی و جاده‌ای، پیش‌بینی سیل و مدیریت منابع آب از قبیل مصرف و ذخیره آب،کارکرد کشاورزی و باغداری و برنامه‌ریزی مسئولان در توسعه استان، قدرت اندازه‌گیری ریزش‌های جوی، دقت بالای پیش‌بینی و پیش‌بینی‌های کوتاه مدت را از کارکرد پالایش اطلاعات این رادار برشمرد.

وی با بیان اینکه این رادار با پوشش 80 درصدی استان قادر است سیستم‌های هواشناسی وارده به استان را پیش‌بینی و پالایش اطلاعاتی کند، با تشریح اینکه این رادار تنها در 8 استان در کشور قرار دارد، افزود: با وجود درخواست 6 استان دیگر با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استان این رادار به استان اردبیل اختصاص و پس از بررسی کارشناسی و بررسی 20 نقطه و مکان‌یابی کارشناسی، در شهرستان گرمی نصب می‌شود.

رحیمی زاد فرماندار شهرستان گرمی نیز در این دیدار با بیان اینکه عدم پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی همواره خسارت هنگفتی را در بخش‌های کشاورزی و باغی و جاری شدن سیل تحمیل می‌کند، تصریح کرد:‌ استفاده از تجهیزات و فن‌آوری های نوین در امر هواشناسی بسیار مهم و اساسی بوده که می‌تواند جلوی بسیاری از خسارات را به ویژه در بخش کشاورزی بگیرد.

رحیمی زاد بیان کرد: دو اصل گردشگری و کشاورزی در استان اردبیل به‌عنوان مهمترین مقوله توسعه در منشور توسعه استان به پیش بینی‌های دقیق هواشناسی وابسته است که با نصب این رادار می‌توان در این حوزه‌ها با برنامه‌ریزی و هدفگذاری دقیق‌تری عمل کرد.

وی اظهار کرد:‌ امیدواریم با نصب این رادار پیشرفته هواشناسی و ارائه اطلاعات آن در قالب اطلاعیه و اخطارهای هواشناسی به مردم و به ویژه کشاورزان شاهد کاهش چشمگیر خسارت در بخش کشاورزی و باغداری باشیم.

ارسال نظرات