رئیس مرکز ملی پیشگیری از ایدز در ایران گفت: مادران مبتلا به ایدز، زنان خیابانی و معتادان تزریقی، نوزادان مبتلا به ایدز به دنیا می‌آورند و چون برای درمان مراجعه نکرده‌اند، نوزادان بیمار خود را در خیابان و بیمارستان رها می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۱۶۳۳۸
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، مینو محرز، در رابطه با نوزادان مبتلا به ایدز که در بدو تولد در بیمارستان رها می‌شوند، گفت: مادرانی که معتاد تزریقی هستند یا مبتلا به بیماری ایدز شده‌اند اگر قبل از بارداری بیماری‌شان تشخیص داده نشود این بیماری را به نوزادان خود منتقل می‌کنند این درحالی است که متأسفانه ایدز با شیر دادن شدت پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: یکی از راه‌های انتقال ایدز، مادر به نوزاد است اگر فرد بیمار بیماری‌اش تشخیص داده شود نوزاد گرفتار نمی‌شود اما متأسفانه چون این مادران آزمایشی نمی‌دهند ایدز را به کودکانشان منتقل می‌کنند و دیگر نمی‌توان برایشان کاری کرد و این نوزادان با ایدز به دنیا می‌آیند.
 
وی در پاسخ به اینکه در گزارشات جدید خود موارد تولد نوزاد مبتلا به ایدز بیشتر شده یا خیر، گفت: ما برای بیماری ایدز مراکز درمانی در سراسر کشور داریم و رایگان افراد را تحت درمان قرار می‌دهیم اما مهم این است که مادر بیمار خودش مراجعه کند تا بیماری‌اش تشخیص داده شود.
 
رها کردن نوزاد بیمار در خیابان و بیمارستان
 
محرز افزود: متأسفانه این مادران به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد به ایدز مبتلا می‌شوند و به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و پس از زایمان مجبور می‌شوند نوزاد بیمار خود را در خیابان‌ها و بیمارستان‌ها رها کنند.
 
رئیس مرکز ملی پیشگیری از ایدز در ایران گفت: انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ایدز به صورت فعال وجود ندارد اما اخیراً خبرهایی مبنی بر تشکیل انجمن حمایت از کودکان مبتلا به ایدز شنیده‌ام که می‌تواند در حمایت از این کودکان نقش‌آفرینی کند.
 
کنترل انتقال ایدز از مادر به نوزاد؛ یک برنامه کشوری
 
محرز گفت: کنترل انتقال ایدز از مادر به نوزاد یک برنامه کشوری در وزارت بهداشت است اما تا زمانی که فرد بیمار مراجعه نکند نمی‌توانیم بیماری‌اش را تشخیص دهیم بسیاری از بیماران اکنون نوزاد بیمار به دنیا می‌آورند اما چون قبلاً بیماری‌شان تشخیص داده شده تحت درمان قرار گرفته‌اند و نوزادانشان سالم هستند.
 
وی تأکید کرد: اگر مادری بیمار شده باشد و بدون اینکه بیماری‌اش تشخیص داده شود کودکش به دنیا بیاید مبتلا به ایدز است و دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد و در بدو تولد راهی برای کنترل ایدز وجود ندارد.
 
توقف تولید داروی آیمود
 
رئیس مرکز ملی پیشگیری از ایدز در ایران در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با وضعیت مصرف داروی آیمود گفت: فعلاً تولید این دارو متوقف شده چون بودجه کافی را ندارند این دارو تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و در زمان مصرف بیمار راضی بوده و اثربخشی خوبی داشته است.
 
محرز ادامه داد: اکنون این دارو تولید نمی‌شود و باید بودجه برایش تعیین گردد. هنوز آیمود مصوب وزارت بهداشت نشده اما از سالها پیش بودجه تولید آن توسط دفتر فناوری ریاست جمهوری پرداخت و حمایت می‌شد اما حدود 2 تا 3 سال است که تولید این دارو متوقف شده است.
 
براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، 29 هزار و 414 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
 
تاکنون 6990 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202 نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی فوت کرده‌اند . 45.6 درصد از مبتلایان به HIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 34 – 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.
 
علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (66.6 درصد)، رابطه جنسی (14.5 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.4 درصد) بوده است و راه انتقال در 16.7 درصد از این گروه نامشخص مانده است.
 
وی تاکید کرد: راه انتقال 0.8 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.
 
در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1393 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 43.7 درصد، برقراری روابط جنسی 37.3 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 4 درصد را تشکیل داده است.
 
در 15 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است همچنین 72.6 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و 27.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
ارسال نظرات