ترويج فرهنگ حماسه با توجه به جميع ابعاد اقتصادي، فرهنگي، دقاعي، سياسي و حتي ورزشي است و براي جامعه امروز ما، بسيار لازم و ضروري است.
کد خبر: ۸۷۱۶۴۴۰
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، علي اصغر كارانديش معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز یکشنبه سوم مردادماه در حاشيه نخستين جلسه برگزاري كنگره فرهنگ حماسه با بيان اين مطلب افزود: فرهنگ زير بناست و كار فرهنگي در ارتباط با حماسه نيز كاري بنيادين و زيربنايي است و لازم است كه ابن فرهنگ را در همه ابعاد در جامعه طرح و با برنامه‌ريزي و با نگاهي بلند مدت به سمت فرهنگ‌سازي آن حركت كنيم.

وی فعاليت‌هاي انجام شده در اين رابطه را ستود؛ ولي مقعطعي و محدود بودن آن را از نقاط ضعف اين برنامه‌ها دانست و گفت: طرح فرهنگ حماسه در يك بعد خاص، آن را به فرهنگ عمومي تبديل نمي‌كند؛ بنابراين بايد همه سونگر به اين مهم انديشيد و براي آن تلاش كرد.

وي از حضور معاونت‌ها، دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط با موضوع در ستاد كنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود: اين يك كار جمعي است كه بايد با فكر و عمل جمعي توآم شود تا به نتيجه دلخواه و در شأن ملت ايران بينجامد. از اين رو ما از همه نهادها و دستگاه‌هاي مرتبط دعوت به عمل خواهم آورد تا كاري ماندگار و مستمر آغاز شود.

رئيس كنگره ابعاد فعاليت امسال كنگره فرهنگ حماسه را در سه بخش علي، ادبي و هنري تشريح كرد و گفت: در بخش علمي، شاهد ميزهاي علمي ، در بخش هنري شاهد فعاليت در ابعاد حماسه‌نوازي(موسيقي و مارش حماسي) و حماسه‌خواني(مانند كارهاي آقاي آهنگران و نسل حماسه‌خوان دهه شصيت و پيگيري آن تا امروز و تداوم آن تا فردا) و در بخش ادبي در ابعاد شعر حماسي و متن ادبي حماسي حركت خواهيم كرد و با همفكري با متخصصان، نسبت به چگونگي توسعه و ادامه فعاليت كنگره تصميم‌گيري خواهيم كرد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي اين فعاليت شده است، گفت: اول اين كه فرهنگ حماسه ضرورت روز جامعه ماست و ما در همه شرايط به خصوص اقتصادي و دفاعي در شرايطي هستيم كه به ترويج اين فرهنگ به عنوان يك اقدام راهبردي به طور جدي نياز داريم و دوم اين كه كار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فرهنگ‌سازي است و ما به عنوان متولي فرهنگ جامعه، به نيازها توجه مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم خلاءهاي فرهنگي را رصد و پر كنيم. علاوه بر وظايف قانوني فرهنگسازي، نص صريح سند ابلاغي نظام در خصوص ترويج فرهنگ ايثار، جهاد و شهادت دستگاه‌هاي فرهنگي را به فعاليت جدي در اين حوزه تكليف كرده است و ما در ابتداي دولت يازدهم با راه‌اندازي خانه فرهنگ ايثار و مقاومت كارهاي بسيار خوب و ارزنده‌اي انجام داده‌ايم كه اين كنگره يكي از آن‌هاست و ما با قوت آن را پيش خواهيم برد.

كارانديش با مروري بر برنامه‌هاي خانه فرهنگ ايثار مانند جايزه ايثار و رسانه، كتابخانه مهرباني، ايثار و اقتصاد مقاومتي و.... افزود: ما روي ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت و ابعاد وجنبه‌هاي آن سرمايه‌گذاري جدي كرده‌ايم و تلاش‌هايمان در اين حوزه را افزايش خواهيم داد زيرا اين فرهنگ سازنده مي‌تواند سرنوشت ما را به بهترين نحو رقم زند همان‌طور كه در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامي چنين بود.

وي افزود: فرهنگ حماسه، لازمه زندگي و افتخار هر جامعه‌اي است و فقط به جامعه ما اختصاص ندارد و ما در اين باره بايد تلاش بيشتري بكنيم. كنگره فرهنگ حماسه براي جامعه بسيار مفيد است و برگزاري آن مورد حمايت ماست. از متخصصان و صاحبان نظر در اين رابطه دعوت به همكاري مي‌كنيم و اميدوارم كه كاري مستمر و با برنامه و ماندگار خلق كنيم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت

ارسال نظرات