به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم:
آستان متبرک امامزاده اسماعیل(ع) در روستای قوهیجان شهرستان طارم با همت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان در حال بازسازی می باشد.
کد خبر: ۸۷۱۶۴۶۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، آستان متبرک امامزاده اسماعیل(ع) در شهرستان طارم بخش مرکزی، در قسمت شمالی دهستان درام در 3 کیلومتری روستای قوهیجان در حاشیه مسیر توریستی طارم به ماسوله، با همت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان در حال بازسازی می باشد.

گفتنی است، آستان متبرک امامزاده اسماعیل(ع) در شهرستان طارم بخش مرکزی، در قسمت شمالی دهستان درام در 3 کیلومتری روستای قوهیجان در حاشیه مسیر توریستی طارم به ماسوله در دل کوهستانهای شهرستان طارم منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است که این مسیر ۳ کیلومتری فاقد جاده می باشد.

بنای ساختمان بقعه که قدمتی دیرینه دارد با همت مردم حفظ شده و از مصالح چوب، خشت و سقف شیروانی درست شده است، وجود امامزاده در روستای باستانی قوهیجان قداست و معنویت خاصی به این روستا می دهد که با وجود مسیر سه کیلومتری امامزاده علاقمندان برای زیارت و گرفتن حاجت خود به این بقعه متبرکه مراجعه می نمایند.

مسجد قدیمی روستا که از آثار باستانی و قدیمی روستا بشمار می رود با ظرافتی بسیار دقیق و معماری منحصربه فرد از چوب و خشت درست شده است.

حکاکی های موجود در این مسجد نشان از قدمت ۱۱۱ ساله دارد همچنین درخت تنومند گردو موجود در روستا به قول اهالی قدمتی بالای ۳۰۰ سال دارد.

(شجره نامه) شاه سید اسماعیل بن ابی الفرج الفقیه بن جعفر القاضی بن احمد ابوعلی بن الحسن القاضی باسترآباد بن زید بن عبدالله بن قاسم الادیب العاقل بن اسحاق ابوجعفر الاطرف بن عبدالله ابو جعفر الجواد بن جعفر طیار ابن ابی طالب (علیه السلام)می باشد.

(کرامات) آقای نصیب الله بابائی از معتمدین و ریش سفیدان منطقه از کرامات این امامزاده می گوید: در سال ۱۳۸۴ مطلع شدم که دیوار ضلع شرقی امامزاده تخریب شده است. بنده دچار شک و دودلی شدم و چند شب متوالی در خواب دیدم که درحال بازسازی دیوار بنای امامزاده هستم ولی توجهی به این امر نکردم. پس از چند شب مجدداً در خواب دیدم که در حال بازسازی دیوار هستم و در همین حال صدایی از داخل امامزاده با طنینی دل انگیز می گوید : شک نکن و بیا دیوار را درست کن. من پس از بیداری به کمک اهالی روستا دیوار بنا را مرمت نمودم.

(شرح حال) نسب شریف امامزاده اسماعیل مدفون در روستای قوهیجان طارم با ۹ واسطه به حضرت جعفر طیار(ع) منتهی می شود که از قرار ذیل است:

سید اسماعیل ابوهاشم بن زید ابی الفرج النقیب بن جعفر القاضی بن احمد ابی علی بن حسن القاضی بن زید بن عبدالله بن قاسم الادیب بن اسحاق الاطرف بن عبدالله الجواد بن جعفر طیار بن ابیطالب (علیهم السلام)

وی سیدی جلیل القدر و از طالبیان شریف قزوین و زنجان بود بنابراین اولین شخص از این خاندان که به قزوین مهاجرت نمود ابوعلی احمد بن حسن القاضی بود که علمای انساب تمام نسل او را در قزوین دانسته اند.۱

فرزند او سیدجعفربن احمد از سوی حاکم قزوین به عنوان قاضی این شهر منصوب شد و از موقعیت ممتازی برخوردار گشت، از آنجائیکه در نیمه دوم قرن چهارم هجری، سید ابومحمد قاسم بن محمد بن جعفر بن قاسم الادیب بن اسحاق الاطرف بن عبدالله الجواد بن جعفر طیار، نقیب سادات طارم شد.

برخی از سادات این خاندان به منطقه طارم مهاجرت کردند که یکی از آنها سیدابوهاشم اسماعیل، فرزند زید ابوالفرج النقیب است که سیدی شریف و بزرگوار بود. وی هفت برادر داشت و پدرش نیز نقابت سادات قزوین و نواحی آن را عهده دار بود۳ و از احترام فوق العاده ای برخوردار بود.

متاسفانه در منابع موجود، هیچ اشاره ای به نام همسر و تعداد فرزندان سیداسماعیل نشده است و تنها با توجه به سلسله نسب شریف وی، می توان احتمال داد که او در نیمه دوم قرن پنج هجری وفات یافته باشد. آرامگاه وی از دیرباز مورد توجه دوستداران اهل بیت علیهم السلام است. ازآنجایی که کنیه امامزاده اسماعیل ، ابوهاشم است این احتمال که فرزندی بنام هاشم داشته باشد بعید نیست .

ارسال نظرات