برخی آمارهای ارائه شده توسط برخی مسئولین اعداد و ارقامی است که با آنچه در زندگی عادی مردم جاری و ساری است به طور مشهود و قابل لمسی مغایر است.
کد خبر: ۸۷۱۶۸۴۹
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از بلوطستان،جلسه هماهنگی برگزاری همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصادی در حالی به ریاست معاون فرماندار پلدختر در سالن اجتماعات این فرمانداری تشکیل شد که اظهار نظر یکی از مدیران شهرستان در خصوص اسیب های اجتماعی نسل جوان با واکنش معاون فرماندار پلدختر مواجه شد.
همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصادی قرار است پنجشنبه هفته جاری با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد به میزبانی شهرستان پلدختر برگزار شد و بر همین اساس جلسه ای تحت عنوان "جلسه هماهنگی برگزاری همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ” با حضور برخی اعضای شورای اداری در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.
پس از بیان نظرات معاون فرماندار پلدختر ،سایر اعضای حاضر در جلسه بنا به دیدگاههای شخصی خود مطالبی را در خصوص نحوه برگزاری این همایش بیان کردند.رئیس اداره کتابخانه های عمومی پلدختر دومین فردی بود که در خصوص نحوه برگزاری همایش تحلیل ها و نظرات خود را ارائه داد.
وی در این جلسه بر ضرورت آسیب شناسی پدیده های ناهنجار نظیر بیکاری و طلاق تاکید کرد و گفت:”امروز طلاق یک آسیب جدی در جامعه پلدختر است و اگر اشتباه نکنم طبق آماری که مدیر ثبت احوال پلدختر در شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان ارائه دادند نسبت ازدواج به طلاق 8به یک است”.
در پاسخ به اظهارات رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان یکی از اعضای حاضر در جلسه یادآوری کرد که آن آمار مال سال 93است و آمار افزایش یافته و نسبت ازدواج به طلاق در پلدختر هم اینک شش به یک است .معاون فرماندار پلدختر نیز که از بیان این موضوع ناراحت به نظر می رسید با لحنی توام با عصبانیت گفت:” این بحث مربوط به جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی است و برای شهرستان تبعات دارد بیان این مطالب ،لطف کنید در خصوص موضوع مرتبط با جلسه صحبت کنید ،این آمارها انعکاس شان صحیح نیست !!!!”
این سخنان در حالی در واکنش به اظهارات یکی از مسئولین شهرستان در خصوص لزوم آسیب شناسی معضلات جامعه به ویژه طلاق از سوی معاون فرماندار پلدختر مطرح شده است که یکی از موضوعات مرتبط با بحث همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی همین بحث آسیب شناسی موانع حضور جوانان در عرصه های اجتماعی به ویژه موضوع روز یعنی اقتصاد مقاومتی که رویکردی دانش بنیان داشته و نیازمند اندیشه های نو و خلاقانه نسل جوان است .
بنا به آمارهایی که در جلسات شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان ارائه شده و در جراید و رسانه ها نیز منتشر شده و انتشار آنها هرگز موضوعی امنیتی و دایره ممنوعه نبوده و نیست و نخواهد بود در سال 93به ازای هر 8 ازدواج یک طلاق در پلدختر ثبت شده است و در سال 94نیز ۹۴ به ازای هر ۶٫۳ مورد ازدواج در این شهرستان یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده در آخرین جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان که اواخر اردی بهشت ماه امسال برگزار شده است آمار ازدواج در سال ۹۴ شهرستان پلدختر ۸۵۷ نفر بوده که از این تعداد ۴۲۳ مورد در شهر و ۴۳۴ مورد در روستا بوده است که نسبت به سال قبل آن ۸٫۷ کاهش نشان می دهد.
همچنین آمار طلاق در سال ۹۴ شهرستان پلدختر ۱۳۶ واقعه به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۵ واقعه در شهر و۶۱ مورد در روستا بوده است.
بنابراین واکنش معاون فرماندار پلدختر به بیان آمارها نه تنها امری صواب و پذیرفتنی نیست بلکه باید در راستای تبیین علت افزایش پدیده طلاق و بررسی سایر پدیده های ناهنجار و عوامل دخیل در بروز آنها کار کارشناسی صورت گرفته و در سمینارها و نشست های تخصصی این موضوع مورد واکاوی قرار گیرد و الان که بناست پنجشنبه هفته جاری همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در این شهرستان برگزار شود از صاحب نظران و کارشناسان خبره دعوت شود تا در حاشیه این همایش و مکمل سخنان سخنرانان این مراسم در زمینه آسیب شناسی ناهنجاریها و موانع نقش آفرینی جوانان در اقتصاد مقاومتی که یکی از آنها بیکاری و مسائل مرتبط با آن نظیر طلاق و بالا رفتن سن ازدواج و..است بحث و تبادل نظر شود.
مدیران ما باید ذهنیت خود را معطوف به امنیتی کردن موضوعاتی که برای جامعه تازگی نداشته و رفته رفته ناهنجاریها به مسائل عادی جامعه مبدل شده اند نکرده و در راستای شناسایی عوامل و فراهم کردن زمینه برای برون رفت از وضوع موجود گام بردارند.
هم اکنون مهاجرت روستائیان به شهر پلدختر یکی از آسیب هایی است که طی سالیان اخیر رشد نگران کننده ای به خود گرفته است. مدیران محترم شهرستان و استان به ویژه معاون فرماندار پلدختر احتمالا مستحضر هستند که این امر ناشی از عدم توازن و تعادل در توزیع امکانات است که آسیب‌هایی همچون مهاجرت، طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی را به دنبال داشته است.
متاسفانه خسارت‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی را هنوز با عمق وجود درک و لمس نکرده‌ایم؛ زیرا روند حرکت این مشکلات، بسیار نامحسوس و زیر پوستی است و جامعه را خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.بر این اساس هیچ تناسبی بین تجهیز و آمادگی جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و عمق خطر حس نمی‌کنیم.
برای پیشگیری و مقابله در برابر مخاطرات آسیب‌های اجتماعی باید تدارک و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم لذا باید با تشکیل کارگروه‌ها و به کمک تیمی متخصص و توانمند، شرایط موجود را بررسی و راهکارهای مناسبی را ارائه کرد.
این امر در حالی نیازمند فعالیت های پژوهشی است که در نشست هماهنگی همایش جوان ایرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی روسای دانشگاهی غایب اصلی این جلسه بوده و به استثنای رئیس دانشکده پرستاری هیچ رئیس دانشگاهی در این نشست حضور پیدا نکرده و در اغلب جلسات اداری این روسا غایب هستند.
در برخی دانشگاه‌ها، پایان نامه‌های خوبی در این زمینه تالیف شده اما جمع آوری، تدوین و برنامه ریزی منسجمی که منجر به نتایج مثبت و سازنده شود؛ صورت نگرفته است زیرا امور فرهنگی و اجتماعی از مسائل دیر بازدهی است که با مذاق مدیران ما گویا سازگاری ندارد.
سن ازدواج جوانان ما بالا رفته و در شهرستان پلدختر رفته رفته سن ازدواج بانوان به بالای 25سال و آقایان هم به بالای 30سال دارد نزدیک می شود که نگران کننده است. وام های ازدواج و تسهیلات اشتغالزایی با بروکراسی شدید اداری مواجه شده و بسیاری از زوج های جوان پشت نوبت دریافت وام ازدواج قرار داشته و ما عادت کرده ایم فقط در نشست های اداری به بیان مطالب کلیشه ای و تکراری همچون ” امیدواریم ،باید بشود ،مدیران اهتمام کنند ،برنامه ریزی کنید ،شرایط را مهیا کنید ،بستر فراهم شود و…” اکتفا می کنیم اما از خود نمی پرسیم چی کسی باید این بسترها را فراهم کند ؟؟در تهران که مرکز کشور ایران است مسئولین رسمآ اعلام می کنند به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت می شود اما در پلدختر 80هزار نفری گویا مسئولین ما واهمه دارند آمارها بازگو شوند که در سایه تلاش های صورت گرفته و سرمایه گذاری های عظیم اقتصادی و برنامه ریزی های موشکافانه به ازای هر شش ازدواج یک واقعه طلاق در پلدختر ثبت شده و احتمال می رود در سالجاری این امر به یک طلاق به ازای هر پنج ازدواج برسد.

فرماندار پلدختر فردی آگاه به مسائل است و همواره در بیان مطالب سعی می کند با رویکردی حرفه ای و شیک مطالب را بیان کند و در این زمینه فردی قابل احترام است کاش این ویترین ذهنیتی در سایر حوزه های اداری و مناصب میانی شهرستان نیز نهادینه شود.

ارسال نظرات