معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

کاهش 5.3 درصدی تجارت

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش 5.3 درصد تجارت در سه ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بخش عمده کاهش تجارت به نفت و مشتقات نفتی بازمی‎گردد.
کد خبر: ۸۷۱۶۸۵۲
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،  محمدرضا مدودی امشب در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته برون‎گرایی و جذب سرمایه‎گذار خارجی در استان گلستان اظهار کرد: به دلیل افت جهانی قیمت نفت با 35 درصد کاهش ارزش میعانات گازی و نفتی کاهش مواجه شدیم.

وی از رشد 12 درصدی صادرات محصولات صنعتی خبر داد و تصریح کرد: در بخش کشاورزی افت داشتیم که اگر بحث میعانات گازی و نفتی را کنار بگذاریم این میزان به 10 درصد رشد مثبت می‎رسد که نشان می‎دهد فعالان اقتصادی هر قدر تلاش کنند برجام تاثیر خود را در بازارهایی که وجود نداشته می‎گذارد.

* امروزه جنگ اقتصاد، جنگ مغزها و استراتژی‎هاست

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: نزدیک به 50 درصد رشد محصولات معدنی را داشتیم دنیا رویکرد خود را تغییر داده و اقتصاد جهانی منقبض‎تر شده است، 30 درصد کاهش واردات ایران را داشتیم این در حالی است که در کشورهای دیگر حجم واردات را شاهدیم.

مدودی توسعه صادرات را منوط به تغییر رویکردهای نوین دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم با رویکردهای گذشته توسعه صادرات را ادامه بدهیم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت، امروزه جنگ اقتصاد، جنگ مغزها و استراتژی‎هاست اگر بی‎تفاوت باشیم این بازارها را از دست خواهیم داد.

وی گفت: کشورهایی که بازار هدف ما را تشکیل می‎دهند کشورهای ضعیف با ثبات سیاسی هستند اگر برای این بازارها برنامه‎ای نداشته باشیم در عرصه رقابت کم می‎آوریم، 12 سال تحریم بودیم فقط یک دیوار مقابل ما بود که ما را از رقابت‎های بین‎المللی بازمی‎دارد این دیوار برداشته شده اما اگر اراده لازم وجود نداشته باشد نمی‎توان امیدوار بود که با برجام به بازارهایی ورود کنیم که توسط دیگر کشورها تسخیر شده بود.

* لزوم فعال شدن تشکل‎های اقتصادی / برای هر محصول نقشه راه تعیین کنید

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تفاوت امسال با سال‎های گذشته وجود فرمانده اقتصاد مقاومتی است لذا ضرورت دارد در کارگروه‎ها، نشست‎های تخصصی و در گروه‎های کالایی رقابت‎پذیر به صورت مشخص برای ما برنامه ارائه شود و برای دولت تعیین تکلیف شود.

مدودی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت بازوی اجرای تجار و بازرگانان است، افزود: اگر با چنین رویکرد پیش برویم می‎توان خواسته‎های دولت را محقق کرد اما اگر به کلیات پرداخته شود نتیجه‎ای نخواهیم گرفت.

وی بر لزوم فعال شدن تشکل‎های اقتصادی تاکید کرد و گفت: برای هر محصول نقشه راه تعیین کنید وظایف مشخص شود و در پناه این استراتژی جدید به رفع مشکلات بپردازید، ماحصل همگرایی در تجارت خارجی و افزایش صادرات مشهود می‎شود.

* رشد 2 هزار درصدی صادرات غیرنفتی در 20 سال

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید به بلوغ برسند، گفت: بخش عمده تجار در بازارهای هدف حضور ندارند و صادرات از درب کارخانه انجام می‎شود، تجار خارجی با ما تعامل می‎کنند، بازارهای ما سنتی است که باید جدی‎تر در زمینه صادرات ورود کرد.

مدودی ایران را در عرصه صادرات کشوری جوان دانست و بیان کرد: در سال 1375 تا سال 1395 تقریبا 2 هزار درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشتیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار