امروزه با ایجاد تکنولوژی و فناوری های ارتباطی نو، تحولات چشمگیری در عرصه فضای مجازی که تاثیر گذار در فضای حقیقی نیز است بوجود آمده است.
کد خبر: ۸۷۱۶۹۰۲
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، با گسترش شبکه های اجتماعی مانند هر نوآوری دیگری دگرگونی هایی در جنبه های گوناگون زندگی بشری نیز شکل گرفته که این تحولات هم از جنبه مثبت و هم از لحاظ تبعات منفی که در پی داشته است قابل بررسی است.

"دهکده جهانی" واژه ای است که بر اثر پیشرفت همین تکنولوژی ها وارد ادبیات جهانی شد و باعث انقلابی عظیم در ارتباطات مردمی؛ به نحوی که امروزه هر فردی می تواند به راحتی با تمام دنیا ارتباط برقرار کند و نکته جالب تر اینکه این فناوری های ارتباطی نقش موثری در اقتصاد افراد نیز داشته است.

اما در سوی مقابل همین ارتباطات و فناوری ها یکسری دغدغه ها و نگرانی هایی نیز برای بنیان خانواده، و بویژه بر روی کودکان و نوجوانان و جوانان در پی داشته است و کانون گرم خانواده را به محیطی سرد و بی روح با صدها ناهنجاری های دیگر تبدیل کرده است.

یکی از این نرم افزار ها که امروزه اعضای هر خانواده با آن انس پیدا کرده نرم افزار "تلگرام" است. نرم افزاری که با جذابیت های ظاهری خود توانسته فضای خانه ها را تسخیر کند. به طوریکه امروز هر شخصی به راحتی از طریق رایانه، تبلت و حتی گوشی خود می تواند وارد این دنیای مجازی شده و در آن به دنبال خواسته های شخصی خود باشد.

البته نگاهی به کشورهای سازنده اینگونه نرم افزارها از جمله روسیه، رژیم صهیونیستی و..، خود چالشی بزرگ را در پیش روی افراد قرار می دهد که اگر نگاه واقع بینانه ای داشته باشیم مشخص می شود که تغییر فرهنگ کشورها و نیز وابستگی جوانان به دنیای مجازی و سرگرم شدن آنها در اینگونه فضاها و البته از قِبل آن رسیدن به اهداف اقتصادی جزو اهداف اصلی این کشورهاست.

هرچندمزایا و فواید این نوع از فناوری و تکنولوژی را نمی توان نادیده گرفت امابه باور بسیاری از اساتید روانشناسی کم توجهی، انزوا طلبی، افسردگی، اعتیاد روانی ،کاهش تعاملات اجتماعی و بلوغ زودرس و...، از جمله آسیب های اجتماعی است که در نتیجه حضور مداوم افراد در این فضاها ممکن است در پی داشته باشد.

حال در این شرایط مسئولیت اولیه متوجه مسئولان و مدیران فرهنگی و البته اقتصادی کشور است که با ایجاد بستر مناسب کار و اشتغال و نیز ایجاد فضای امن و مفرح فرهنگی جوانان را از آسیب های احتمالی این فضاها دور نگه دارند و جوانان نیز با درک درست از این برنامه ها که قابلیت های مثبت فراوان آن غیر قابل انکار بوده، ضمن بهره برداری های لازم، ازآسیب های فردی و اجتماعی آن بتوانند خود را مصون و سالم نگهدارند؛ که این مسئله نیازمند مدیریت خانواده ها و نهادینه کردن اصول اخلاقی و اعتقادی در بین فرزندان است.

یادداشت از: علی زمانی کارشناس ارشدتکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

ارسال نظرات