محمدرضا ورزی کارگردان سریال «معمای شاه» گفت:‌ این اثر یک دایره المعارف است و ویترین تاریخ نیست.
کد خبر: ۸۷۱۶۹۶۰
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا ورزی درباره انتقادهایی که تاکنون به این سریال شده است گفت: تکلیف بخشی از هجمه هایی که به ما می شود روشن است، هجمه با هدف تخریب طبیعتاً با نقد متفاوت است و نقدی سازنده است که اشکالات را بدون هرگونه تعمد و تخریب بازگو کند. 
 
وی افزود: من ادعایی ندارم که ما کاری بدون نقص و اشکال ارائه کرده ایم و هیچکس هم نمی تواند چنین ادعایی کند، حتما نقص هایی در سریال‌های تاریخی و مذهبی که در گذشته ساخته شده است وجود دارد و حتی در سریال هایی که در آینده ساخته می شود نیز وجود خواهد داشت ولی مسئله این است که نقد می‌تواند سازنده باشد برای اینکه با نقد سازنده نواقص برطرف می شود اما تخریب قضیه اش فرق می کند. 
 
ورزی گفت: هنگامی که نشریه یا مجله ای محصول سال‌ها زحمت سازندگان سریال را تخریب می کند این اقدام دیگر دلسوزانه نیست و نمی شود نامش را نقد گذاشت و تکلیف آن نیز روشن است و اصولاً بنده هم خیلی به این قضایا نگاه خاصی ندارم بلکه نگاه من به آن قلم هایی است که سازنده می نویسند و من دست نویسندگان آن را می‌بوسم زیرا نقدشان باعث اقناع می شود و ما سازندگان فیلم می توانیم از آن بهره ببریم. 
 
وی افزود: منتقد و فیلمساز مکمل یکدیگرند و اصلاً بر این باور نیستیم که فیلمساز به تنهایی هر کاری انجام دهد و هیچ کس چیزی نگوید.
 
وی اضافه کرد: معمای شاه یک جریان است و اینطور نیست که فقط یک سریال تلویزیونی ساخته شده باشد، ما معتقدیم این سریال یک دایره المعارفی است که می توان از آن بهره برداری تصویری و تاریخی کرد در حالی که ویترین تاریخ هم نیست و در هیچ جای دنیا و کشور هم سریال‌هایی که ساخته شده تاکنون به عنوان ویترین تاریخ نبوده است چون اصلاً تعریف نمایش و سریال این نیست بلکه ما می توانیم انگیزه ایجاد کنیم تا مخاطب ترغیب و علاقه مند شود.
 
کارگردان سریال «معمای شاه» با اشاره به تحقیقات تاریخی وسیع برای ساخت این سریال گفت: حقیقتاً در قالب 50 یا 80 قسمت سریال نمی شود تاریخ بیش از 50 سال را به تصویر کشاند، ما فرازهای مهمی از تاریخ موضوع مورد نظر را انتخاب کردیم و به تصویر کشاندیم ولی قطعاً فرازهای دیگری وجود دارد که مخاطب با مطالعه منابع مهم می تواند آن‌ها را به دست آورد که الحمدلله منابع زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. 
 
ورزی افزود: برای ساخت سریال معمای شاه 150 عنوان کتاب را یک گروه 8 نفره فیش نویسی کردند و 5600 نسخه سند نیز درباره تاریخ پهلوی دوم رصد شد که این اسناد می تواند به صورت کتابی منتشر شود.
 
وی معمای شاه را محصول خرد جمعی دانست و گفت: بنده اعتقاد ندارم که بشود به تنهایی چنین حجمی از وقایع تاریخی را در یک فضای نمایشی به تصویر کشید و قطع به یقین مشاورانی در این سریال همکاری داشتند که نمونه آن بهره گیری از کارشناسی ها و تخصص ویژه آقای خسرو معتضد است.
 
کارگردان سریال معمای شاه تاکید کرد: برای ساخت این سریال کار پژوهشی فوق العاده ای در زمان پیش تولید انجام شد و اعلام می کنم معمای شاه محصول خرد جمعی است و اصلا  به تنهایی نمی شود کاری به این وسعت را انجام داد مگر اینکه 10 سال برای آن وقت می گذاشتم. 
 
وی با اشاره به اینکه آنچه در معمای شاه به تصویر کشیده شده است از قبل مشخص و قابل پیش بینی بود گفت: از ساخت این سریال پشیمان نیستم آن را ساختم چون به آن اعتقاد داشتم و فکر می کنم نسل چهارم انقلاب باید به شکل نمایش از فرازهایی از تاریخ معاصر ایران مطلع شود. 
 
ورزی افزود: ملت ما ملت هوشیاری است به این دلیل که همواره در تاریخ معاصر شاهد نتایج وابستگی و استقلال حکام پیشین بوده اند و این وابستگی چه عوارضی برای ما داشته است. 
 
وی گفت: پس از انقلاب اسلامی مهمترین چیزی که می توانیم به آن افتخار کنیم استقلال ملت و دولت است که در اتحاد با هم یک ملت قدرتمند ساخته و تاریخ هم برای مردم راهنما و عبرت است.
 
منبع: صداوسیما
ارسال نظرات