خبرهای داغ:
مسئول تربیت و آموزش سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه:

تنگه چهارزبر، مرصاد نام گرفت تا یادآور کمینگاهی جهنمی باشد

مسئول تربیت و آموزش سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه گفت: پس از پایان عملیات، تنگه چهار زبر، تنگه مرصاد نام گرفت تا یادآور کمینگاهی جهنمی باشد که با عملیات برنامه‌ریزی‌شده‌ رزمندگان ایرانی، طومار نظامی سازمان مجاهدین خلق را در هم پیچید
کد خبر: ۸۷۱۷۰۸۱
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

سرهنگ خزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه گفت: عملیاتی که به‌عنوان آخرین عملیات رزمی و نظامی ایران، در تقویم جنگ  هشت‌ساله به ثبت رسید، البته تفاوتی اساسی با دیگر عملیات‌ها داشت. در این عملیات نیروهای دشمن از جنس سربازان نبودند بلکه آنها از جنس سربازان ایرانی بودند.

مسئول تربیت و آموزش سپاه ناحیه عشایری استان کرمانشاه افزود: عملیات سه‌روزه مرصاد در پاسخ به عملیات 33 ساعته فروغ جاویدان، انجام گرفت. عملیات فروغ جاویدان، توسط نیروهای مجاهدین خلق و با پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی عراق و دیگر کشورهای عربی و غربی صورت گرفت. این عملیات که با مختصات فتح 33 ساعته تهران برنامه‌ریزی شده بود، اولین اقدام نظامی رسمی منافقین علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت. البته پیش از این، نیروهای منافقین 2عملیات آفتاب و چلچراغ را انجام داده بودند. عملیات آفتاب در نیمه‌شب 7 فروردین ۱۳۶۷ در مرزهای جنوبی کشور و در 40کیلومتری شوش و عملیات چلچراغ نیز در پایان شب ۲۸خرداد ۱۳۶۷ و در غرب کشور انجام شد که این دو عملیات برای منافقین هیچ‌گونه موفقیتی را به همراه نداشت
وی گفت: عملیات مرصاد روز 5 مرداد 1367 با رمز یا علی‌ابن‌ابیطالب (ع) برای دفع تهاجم منافقین در منطقه اسلام‌آباد و کرند آغاز شد. در این عملیات 3 گردان از تیپ نبی اکرم (ص)، تیپ مسلم و یک گردان از ایلام حضور داشتند. این عملیات از سوم تا هفتم مرداد به طول انجامید که در روز اول هدف سد کردن هجوم منافقین بود. در روز دوم حرکت نیروی زمینی صورت گرفت که با پشتیبانی قوی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم نیروهای مجاهدین خلق به کلی منهدم شدند. در عملیات مرصاد بیش از 4هزار و 800نفر از نیروهای منافقین کشته و زخمی شدند که البته در میان کشته‌شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهان تیپ‌ها نیز وجود داشت. فرماندهی این عملیات بر عهده سرتیپ علی صیاد شیرازی بود که در سال۱۳۷۸ توسط منافقین به‌شهادت رسید.
سرهنگ خزایی در ادامه افزود: در حالی که ایران قطعنامه صلح شورای امنیت را پذیرفته بود، عراق شکست خورده در نزاع دیپلماتیک، بی‌توجه به قطعنامه598 با گذر از مرزهای بین‌المللی از جنوب تا دروازه اهواز پیشروی کرد، ولی حضور رئیس‌جمهوری وقت، آیت‌الله خامنه‌‌ای، در اهواز و اعلام باقی‌ماندن در منطقه تا عقب راندن دشمن، باعث شد نه تنها سیل نیروهای مردمی به سوی جبهه سرازیر شود، بلکه نیروهای نظامی نیز سریع‌ خود را آماده سازند و با حمله به دشمن، آنها را مجبور به عقب‌‌نشینی کنند.
وگفت: عراق امیدوار بود با تهاجم همزمان خود تعداد زیادی ایرانی را به اسارت بگیرد تا در جریان مذاکرات دست برتر را داشته باشد، اما با شکست، این بار نیز دست خالی بازگشت.به مانند نبرد هشت‌ساله تحمیلی، این بار نیز پایمردی و رادمردی سربازان سرافراز ایرانی، توطئه خائنانه دشمنان و منافقین را عقیم ساخت تا موضع سیاسی ایران را که در حال مذاکره با دبیرکل سازمان ملل در چارچوب قطعنامه۵۹۸ بود، تقویت شود و ادعای صلح‌طلبی عراق در جامعه بین‌المللی با تجاوز آشکار به خاک ایران زیرسؤال برود.

خزاییدر پایان گفت: رویای سریع تسخیر تهران نیز خیلی زود رنگ باخت تا در واقعیت عملیات، منافقین خود را در محاصره نیروهای ایرانی ببینند. طولی نکشید که جاده کرمانشاه به اسلام‌آباد، انباشته از اجساد کشته و ادوات سوخته اهدایی عربی و غربی به منافقین شد. معدود کسانی که موفق شده بودند از این جهنم آتش و خون جان سالم به در برند، به کوه‌ها و روستاهای اطراف پناه بردند و برخی دیگر هم با منفجر کردن نارنجک و خوردن قرص سیانور، به زندگی خود پایان دادند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار