خبرهای داغ:
بیاتیان در واکنش به مقاله «عبور از تحکیم» روزنامه شرق:
عضو ادوار دفتر تحکیم وحدت گفت: انتظار دارند از دل تحکیم وحدت علی افشاری‌ها بیرون بیاید؛ اگر بخواهیم آن طور باشیم چرا در سال ۵۸ دانشگاه‌هایمان را تعطیل کرده و انقلاب فرهنگی را به وجود آوردیم.
کد خبر: ۸۷۱۷۱۷۹
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محمد بیاتیان، عضو ادوار دفتر تحکم وحدت با اشاره به مقاله  روز گذشته روزنامه شرق با عنوان «عبور از تحکیم»، ضمن اشتباه دانستن برخی از استنادات این مقاله تصریح کرد: نام اصلی این تشکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور داخل پرانتز تحکیم وحدت است، لذا توجه به این نکته  نشان می دهد واژه «اسلامی»  مذهبی و دینی  بودن جنبش دانشجویی و تشکل های دانشجویی را در کشور نشان می دهد و واژه «انجمن » نیز که قبل از انقلاب گذاشته شده، حکایت از انقلابی بودن انجمن های اسلامی دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اشاره مقاله روزنامه شرق به سخن امام خمینی مبنی بر اینکه «بروید و بین خودتان تحکیم وحدت کنید» مصداق حضور هر نوع دیدگاهی بدون در نظر گرفتن اسلامی بودن و انقلابی بودن آن در دفتر تحکیم وحدت است، پاسخ داد:  من فکر کنم برگردیم به همان عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان». ممکن است انجمن دانشگاه تهران ایده و مرامش یک مدل باشد و در عین حال انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر تفکر دیگری داشته باشد، اما باید توجه داشت که نیاز به یک چارچوبی است تا از ذیل مبانی اسلام و قانون اساسی خارج نشود.

 

نماینده سابق مردم بیجار در مجلس اظهار داشت: انجمن ها ریشه و پایگاه اصلی شان قبل از دانشگاه، مساجد و روحانیت بوده؛ یعنی ارتباط عمیقی بین دانشگاهیان و روحانیت به میزبانی مساجد وجود داشته است. بسیاری از این فعالین جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب با شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و افرادی که بالاخره سبقه دینی انقلابی داشتند، در ارتباط بودند.

 

بیاتیان در مورد آنچه که روزنامه شرق آن را «عدم تضارب آرا در دفتر تحکیم وحدت» خواند،خاطر نشان کرد: بالاخره برخی این انگ ها را می زدند. آیا می توانیم بگوییم شهید همت اصولگرا بوده و شهید خرازی اصلاح طلب؟ چنین چیزی نیست؛ مبانی فکری همه اینها بحث اسلام، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و دفاع از کیان نظام بوده است. البته در بحث انجمن اسلامی این نیست که بگوییم فقط بچه های اصولگرا حضور دارند، نه؛ همین حالا هم بچه هایی با تفکر اصلاح طلبی در تحکیم وحدت حضور دارند.

 

وی ادامه داد: البته نمی‌توانیم بگذاریم اصلاح طلبی که تحت عنوان اصلاح طلبی ضد ولایت فقیه است در انجمن اسلامی حضور داشته باشد یا فردی که کمونیست و لیبرال است در دفتر تحکیم جایی داشته باشد. فکر کنم که روزنامه شرق اینجا را اشتباه کرده است.

 

عضو ادوار دفتر تحکیم وحدت تصدیق کرد:  همه ما مسلمان و به چارچوب قانون اساسی خطوط قرمز نظام معتقدیم. شاید انتظار دارند که از دل تحکیم وحدت علی افشاری ها بیرون بیاید؛  اگر بخواهیم آن طور باشیم چرا در سال 58 دانشگاه هایمان را تعطیل و انقلاب فرهنگی را به وجود آوردیم؛ می گذاشتیم توده ها و منافق هم در دانشگاهها حضور داشته باشند.

 

نماینده سابق مردم بیجار در مجلس بیان داشت: سال 83 دبیر یکی از تشکل های فعال دانشجویی در دانشگاه تهران  طی نامه ای به وزارت علوم خواستار حذف نام اسلام از انجمن های اسلامی شده بود! اما اکنون در تشکل های دانشجویی نقاط اشتراکی وجود دارد و در عین حال تضارب آرا و نقاط افتراق هم هست؛ این افتراق در مبانی نیست، بلکه تنها در یک سری جزییات است.

 

بیاتیان در پاسخ به این سوال که مقاله عبور از تحکیم روزنامه شرق، طیف علامه را 90 درصدی و طیف شیراز را 10 درصدی خوانده، پاسخ داد: جمعیت طیف شیراز بسیار زیاد بود؛ چیزی حدود 40 و خرده ای درصد و مابقی علامه و افراد خنثی بودند. دلیل حضور برجسته طیف علامه این بود که خیلی از دانشگاه هایی که انجمن اسلامی عضو تحکیم داشتند، دانشگاه های ضعیفی بودند و لذا با احساس ترس از اینکه  حذف شوند، سکوت می کردند؛ وگرنه بچه های معتقدی به نظام و انقلاب بودند .

 

وی در مورد روند فعالیت دفتر تحکیم و برخورد دولت ها با این تشکل انقلابی خاطر نشان کرد: کسانی که ادعای جدایی از طیف علامه تحکیم را می کردند سریعا از طریق دانشگاه تحت فشار قرار می گرفتند که مثلا «دفتر شما را می بندیم» و می بستند. دفتر خیلی از دانشگاه ها را هم بستند و فضا، فضای پادگانی برای انجمن هایی که به سمت طیف شیراز بود، ایجاد شد. ما با خون دل و هزار بدبختی در دانشگاه ها نشست برگزار می کردیم. سال 83 در آستانه انتخابات به دانشگاه های مختلف تهران مجوز نشست ندادند، لذا ما در دانشگاه صنعت نفت نشست برگزار کردیم. دقیقا تفکر بوش در دولت اصلاحات رایج بود؛ یعنی می گفتند «یا با مایی و یا علیه مایی»؛ چنین حالتی در آن زمان وجود داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها