خبرهای داغ:
فعال عرصه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر برخلاف سایر واجبات که تنها در زمان های خاصی واجب است، واجب همیشگی می‌باشد، و فرد هر ثانیه باید به آن توجه داشته چرا که هدف از انجام این فریضه الهی اصلاح امور جامعه است.
کد خبر: ۸۷۱۷۳۱۰
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین،دکتر حبیب پور کارشناس مسائل مذهبی صبح امروز با حضور در هشتمین دوره طرح ولایت دانشجویی که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با محوریت امر به معروف و نهی از منکر و لزوم اجرای آن در جامعه مطرح شد تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین واجبات الهی است که در قرآن، در سوره لقمان نیز در توصیه خود به فرزندش بعد از اقامه نماز وی را به به پا داشتن امر به معروف و نهی از منکر دعوت می کند.

وی افزود: شیطان درصدد است از طریق نفس اماره، طاغوت و استکبار جهانی انسان را به بیراهه بکشد ولی خداوند که همیشه به دنبال سعادت بندگانش است پیامبران درونی و بیرونی را برای انسان قرار داده تا بتوانند راه درست را تشخیص دهند؛ برما انسان ها نیز واجب است در هنگام لغزش ها به وظیفه خود عمل کرده و دوست و هم نوع خود را از بدی ها نهی کنیم.

حبیب پور در مورد کسانی که باید نسبت به هم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص مردم جامعه نسبت به یکدیگر نیست بلکه مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به مسئولین و حکومت نسبت به مسئولین نیز مطرح می گردد.

وی تبیین کرد: امر به معروف و نهی از منکر برخلاف سایر واجبات که تنها در زمان های خاصی واجب است، واجب همیشگی می‌باشد، و فرد هر ثانیه باید به آن توجه داشته چرا که هدف از انجام این فریضه الهی اصلاح امور جامعه است.

حبیب پور در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به احادیث ائمه، زیارت امام رضا (ع) و آیات قرآن اشاره کرده و گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز از جهاد در راه خدا مهم تر، راه انبیاء شیوه صالحین موجب تقویت ایمان به خدا و آخرت و واجبی است که سایر واجبات با آن برپا می شود.

وی تشریح کرد: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نباشد، جامعه دیگر مکتب اصیل اسلامی نیست بلکه مکتب فاسدی است که حکومت سکولار در آن دیده می شود.

حبیب پور با اشاره به قوم حضرت لوط برپا نداشتن امر به معروف و نهی از منکر را سبب هلاکت آن قوم دانسته و یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص انسان ها نیست بلکه در میان حیوانات نیز این فریضه دیده می شود و کسی که به این فریضه عمل نکند از حیوان نیز پست تر است.

وی در ادامه اقامه نماز، احیای امر به معروف و نهی از منکر را از عوامل برپا بودن دین اسلام معرفی کرده و گفت: هرکس این فریضه الهی را انجام دهد خداوند به او عزت و برتری عطا می نماید و در قیامت افراد به مقام و جایگاه عامران معروف و ناهیان منکر غبطه می خورند.

حبیب پور با اشاره به این مسئله که امر به معروف و نهی از منکر فریضه واجب دینی است بیان کرد: سید الشهدا (ع) زمانی دست به قیام زد که این فریضه الهی به دست فراموی سپرده شده بود ، امیر مومنانی مومنی که دین ندارد را کسی معرفی می کند که امر به معروف و نهی منکر را قبول ندارد.

وی توضیح داد: امروز می بینیم که مردم به علت سختی هایی که  امر به معروف و نهی از منکر به آنها تحمیل می کند و یا مشکلات و دلایل اجتماعی که در جریان است این فریضه را ترک کرده و یا اهمیتی برای آن قائل نمی باشند.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه این نشست شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر و نیز مراحل امر به معروف را توضیح و مورد بررسی قرار داد.

حبیب پور درخاتمه تاکید کرد: حفظ نظام اسلامی مهمترین معروفی است که همه باید به آن توجه داشته باشند و خداوند متعال اولین عامر به معروف است و همه ما باید پیرو آفریدگار خود باشند.

وی خاطر نشان کرد: شیطان اولین اشائه دهنده منکر بوده است و ما نباید پیرو بزرگترین دشمن خود باشیم.

1102/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها