خبرهای داغ:
طرح پزشک خانواده به گفته مسئولان علوم پزشکی شیراز ۸۷ درصد جمعیت شهری استان فارس را زیر پوشش دارد و با توجه به اینکه دوره آزمایشی آن سه سال طول کشیده اعضای شورای شهر خواستار برداشته شدن فشار آزمایشی بودن این طرح در شیراز شدند.
کد خبر: ۸۷۱۷۴۱۵
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
 طرح پزشک خانواده یکی از طرح‌های برنامه پنجم توسعه  کشور است  که علاوه بر مسئولان کشوری، مسئولان استان فارس  نیز بر استاندارد بودن آن تاکید  دارند. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز با بر شمردن قابلیت‌ها و توانمندی‌های طرح پزشک خانواده در این باره می‌گوید: این قابلیت‌ها در یک اجرای خوب به ثمر می‌نشیند و برجسته می‌شود، اجرای ناقص و ضعیف طرح به کل شاکله آن لطمه می‌زند.

زین العابدین عرب به برخی از چالش‌های مطرح شده درباره پزشک خانواده گفت: طرح پزشک خانواده از زمان آغاز تا کنون با مسائل و چالش‌هایی روبه‌رو بوده اما کلیات این طرح خوب و مفید است و  مشکلات اجرایی طرح پزشک خانواده با مشارکت همگانی مردم و مسئولان و پزشکان حل می‌شود و حل همه مسائل آن از عهده دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تنهایی خارج است. 

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اجرای بهینه این طرح بیش از همه نیاز به حمایت بیمه‌ها و دولت دارد افزود: قطعا تامین زیر ساخت‌ها و پرداخت تعهدات به پزشکان نیاز به بودجه و امکانات دارد که لازم است دولت در این زمینه مساعدت کند و مشکلات مالی طرح حل شود. 

عرب با بیان اینکه قضاوت در باره طرح پزشک خانواده باید منصفانه و مستند و به دور از حب و بغض باشد گفت: اینکه مردم استان فارس با 10 درصد هزینه‌ درمانی مداوا می‌شوند و کمتر از 10 درصد از حق ویزیت را در بیمارستان‌ها و مطب‌های متخصصان می‌پردازند کار مهمی است که باید دیده شود. 

وی خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و پیشگیری از وقوع ده‌ها هزار مورد بیماری دیابت، بیماری قلبی و عروقی و  دیگر بیماری‌ها از دستاوردهای پزشک خانواده در استان فارس است به طور کلی سلامت محور شدن و پیشگیری از بیماری‌ها موضوعی است که باید در طرح پزشک خانواده به آن اشاره کرد. 

عرب با بیان اینکه ارجاع به متخصصان بیشترین موردی است که برخی از شهروندان شیرازی روی آن گله دارند بیان می‌کند: این موضوع در اصل دارای مواهبی است که در بلند مدت آثار آن روشن می‌شودو همه نظام‌های موفق در حوزه بهداشت و سلامت موضوع ارجاع را در اولویت قرار دادند.

 عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به برخی از مواردی که لطمه کلی به پزشک خانواده وارد می‌کند، می‌گوید: طولانی بودن مدت آزمایشی اجرای این طرح از جمله این موارد است سه سال برای محک زدن یک طرح زمان اندکی نیست، مسئولان وزارت بهداشت باید زودتر تکلیف این طرح را معلوم کنند و در صورت فراگیر بودن آن، طرح را در سایر استان‌ها نیز اجرا کنند تا فشار آزمایشی بودن آن از روی دوش مردم شیراز و استان فارس برداشته شود. 

محمد حق‌نگر، عضو شورای شهر شیراز پزشک خانواده را نقطه امید برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کسانی که توان کافی برای پرداخت هزینه‌های درمان ندارند دانست و گفت: زیر سوال بردن همه دستاوردهای این طرح در کنار یکی دو اشکال جزیی کار شایسته‌ای نیست طرح پزشک خانواده طرحی کار آزموده و کاملا کارشناسی است و می‌توان با رفع نقایص از مواهب آن بیشتر استفاده کرد.

وی افزود: از جمله مواردی که در طرح پزشک خانواده باید بهتر دیده شود مشکلات اجرای آن در حوزه بیماران خاص است، بیماران خاص دیالیزی، هموفیلی، دیابتی و بیماران قلب و عروقی مدام باید تحت مراقبت پزشکان متخصص باشند و  هر بار مراجعه این افراد برای گرفتن برگه ارجاع قطعا مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کند. 

حق‌نگر صرفه‌جویی در هزینه درمان و در سبد سلامت خانواده‌ها را مزیت اساسی طرح پزشک خانواده می‌داند و می‌گوید: بر اساس آمارهای ارائه شده این طرح سالانه 100 میلیارد تومان صرفه‌جویی در پرداخت‌های مردم به وجود می‎آورد  در عین حال ترافیک و مراجعه زیاد به متخصصان پزشکی و افراد فوق تخصص را هم کم می‌کند. 

عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: این پذیرفتنی نیست که قسمت عمده‌ای از وقت و انرژی و سرمایه مردم در مراجعه به پزشکان متخصص به هدر رود در حالی که اصولا نیازی به مراجعات فوق تخصصی و تخصصی نیست، قسمت عمده‌ای از بیماری‌ها و تشخیص‌ها در سطوح اولیه پزشک خانواده قابل درمان و تشخیص است. 

وی در عین حال مردم را به مطالعه دقیق‌تر و عمیق‌تر مزایای طرح پزشک خانواده فرا می‌خواند و می‌گوید: مقاومت‌های خوبی از سوی مسئولان دانشگاه درباره کسانی که نمی‌خواهند این طرح اجرا شود انجام گرفته که قابل تحسین است، طرح پزشک خانواده ثمره  یک دوره مدیریت ارزشمند در حوزه سلامت است این طرح در کوران نقدها و انتقادها بارها مطرح شده و اکنون زمان آن است که به صورت منصفانه مورد قضاوت قرار گیرد.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه با نگاهی کارشناسانه به موضوع پزشک خانواده پرداخته و دولت موظف به اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری شده است، گفت: براساس این برنامه هر فرد به همراه خانواده خود دارای یک پزشک خانواده در کمترین فاصله مکانی از محل سکونت خود است که هم اکنون با همکاری‌های انجام شده و آگاهی بخشی‌های عمومی 87 درصد جمعیت شهری استان فارس پزشک خانواده دارند.

همتی در مورد دستاوردهای اجرای این طرح در سلامت بیشتر مردم می‌گوید: با بیماریابی‌های پزشکان و مراقبان سلامت تاکنون 57 هزار و 926 بیمار مبتلا به فشارخون بالا و 36 هزار و 850 بیمار مبتلا به دیابت که از بیماری خود آگاهی نداشتند از سوی پزشکان خانواده تشخیص داده شده و مورد مراقبت قرار گرفته‌اند.

وی می‌افزاید: به دلیل حضور مراقب سلامت برای ارائه خدمات بهداشتی در کنار پزشک خانواده امکان ارائه آموزش‌های بهداشتی به صورت چهره به چهره و گروهی نیز افزایش یافته و تاکنون 3 میلیون و 274 هزار و 514 مورد مراقبت بهداشتی برای گروه‌های سنی مختلف در سامانه سیب ثبت شده است.

همتی از کاهش هزینه پرداختی بیماران خبر می‌دهد و می‌گوید: به طور متوسط سالانه مبلغ 100 میلیارد تومان از هزینه‌های درمانی خانواده‌ها حذف می‌شود که بی‌شک تاثیر زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به تفاوت پرداخت‌ها در فارس نسبت به دیگر استان‌ها می‌افزاید: در صورت نبود نظام ارجاع و اجرا نشدن برنامه پزشک خانواده، هر فرد به هر دلیل درست یا نادرستی به متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کرد و چنین روشی سبب هدر رفتن منابع کشور می‌شد البته ما در وزارت بهداشت چالش‌های آن را می‌دانیم و موانع به زودی برطرف می‌شود.

بهره‌مندی یکسان تمام افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت، حذف پرداخت هزینه‌های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، انجام معاینات دوره‌ای از جمله اهدافی است که در این برنامه پیش‌بینی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها