خبرهای داغ:
معلم برگزیده و نخست پنجمین جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی گفت: متن‌های مورد استفاده در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی به عنوان معنی نماز، جذابیت لازم را برای اینکه به حافظه بلندمدت کودکان و نوجوانان سپرده شود و همه عمر در ذهن آنها ماندگار شود را ندارند.
کد خبر: ۸۷۱۷۴۱۹
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷

سیّده لیلا نجفی اظهار داشت: متن‌های مورد استفاده درکتاب‌های درسی مقطع ابتدایی به عنوان معنی نماز، جذابیت لازم برای اینکه به حافظه بلندمدت کودکان و نوجوانان سپرده شود و همه عمر در ذهن آنها ماندگار شود را ندارند.

وی با بیان اینکه دانستن معنی نماز مانند خواندن نماز امری ضروری و حیاتی است افزود: از آنجا که همه ما از میان انبوه مطالبی که در دوران تحصیل خوانده‌ایم، اشعار کودکانه و دلنشین کتاب‌های فارسی ابتدایی را به خاطر داریم تلاش کردیم معانی نماز را در قالب شعر به دانش‌آموزان ارائه شود.

این معلم ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز که با ارائه تجربه خود با عنوان «آموزش معانی نماز با استفاده از شعر و نقاشی» مقام نخست کشور را کسب کرد درباره طرح خود گفت: در کلاس درس تلاش کردم با ارائه مفاهیم نماز در قالب شعر و تلفیق آن با مسابقه و جایزه، این معانی بلند برای همیشه در ذهن دانش‌آموزان نقش بندد.

نجفی که 24 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استان فارس دارد، بیان کرد: در این تجربه تربیتی، ابتدا یک کتاب آموزشی با عنوان «راز نماز» با همکاری همسرم آقای علی‌اکبر رستگار تالیف کردم و معنای جمله‌های نماز را با استفاده از منابع معتبر مانند تفسیر المیزان، لغت‌نامه قرآن کریم و غیره استخراج شد.

وی عنوان کرد: این معانی نماز را سپس به صورت اشعاری کودکانه درآوردیم و نقاشی‌های بدون رنگ برای رنگ‌آمیزی را به متن اضافه کردیم و در نهایت، کتابی طراحی شد که با کمترین هزینه و با امکانات موجود در مدارس، قابل تکثیر است.

این معلم شیرازی که هم‌اینک دبیر علوم اجتماعی و هنر آموزشگاه‌های فارابی و پروین در ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز است، عنوان کرد:  این طرح در میان دانش‌آموزان دختر مدرسه فارابی و دانش‌آموزان پسر شرکت‌کننده در جلسه قرآن آستان مقدس سید علاءالدین حسین (ع) اجرا و علاوه بر استقبال دانش‌آموزان با نتایج رضایت‌بخشی همراه شد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، 172 اثر به عنوان تجارب تربیتی معاونان، مربیان تربیتی و سایر فرهنگیان سراسر کشور به دبیرخانه پنجمین جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی ارسال شد که از این تعداد 45 اثر به عنوان آثار منتخب و قابل تقدیر معرفی شدند.

حمیدرضا آذری با بیان اینکه از مجموع آثار منتخب، هفت اثر متعلق به فرهنگیان فارس است، افزود: آثار منتخبان این جشنواره در قالب یک کتاب با عنوان «افق تجربه» جمع‌آوری شده که به عنوان محصول این جشنواره در اختیار همکاران فرهنگی قرار می‌گیرد.

در آئین پایانی پنجمین جشنواره تجارب برتر تربیتی کشور که با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در شیراز برگزار شد سیّده لیلا نجفی معلم ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز مقام اول را به خود اختصاص داد و از وی تجلیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها