سایه سنگین سبک زندگی اشرافی بر ازدواج!

پیروی از رویه‌های به دور از سبک زندگی اسلامی، نه تنها کمکی به اهداف و فلسفه اسلامی ازدواج نخواهد کرد بلکه آثار مخرب و غیرسازنده‌ای را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۱۷۵۶۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از لرسو؛پیروی از رویه‌های به دور از سبک زندگی اسلامی، نه تنها کمکی به اهداف و فلسفه اسلامی ازدواج نخواهد کرد بلکه آثار مخرب و غیرسازنده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

 ازدواج سالم، یک حکم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش است که انسان برای بقای نسل و آرامش جسم و روح و حل مشکلات زندگی به آن احتیاج دارد.

اسلام که هماهنگ با آفرینش گام برمی‌دارد، در زمینه ازدواج تعبیرات جالبی دارد. در حدیثی از پیامبر اعظم(ص) آمده است: «کسی که ازدواج کند، نیمی از دین خود را محفوظ داشته و باید تقوای الهی را در نیم دیگر رعایت کند.»

غریزه جنسی، نیرومندترین و سرکش‌ترین غرایض انسان است که به تنهایی با دیگر غرایض برابری می‌کند و انحراف آن، نیمی از ایمان انسان را به خطر خواهد انداخت به همین دلیل در آیات مربوط و روایات متعددی، مسلمانان به کمک در امر ازدواج مجران تشویق شده‌اند.

به نظر، آنچه در امر ازدواج‌ها در جامعه امروزی ما به چشم می‌خورد، تضاد آن با سبک زندگی اسلامی و فلسفه زندگی قرآنی است. پیروی از رویه‌های به دور از سبک زندگی اسلامی، نه تنها کمکی به اهداف و فلسفه اسلامی ازدواج نخواهد کرد بلکه آثار مخرب و غیرسازنده‌ای را به دنبال خواهد داشت. نمود رفتارهای متناقض با دین در زندگی، بحران و فروپاشی خانواده را به دنبال خواهد داشت.

*ایمان به بعض و کفر به بعض!

شاید برخی از ما قاعده‌ی «ایمان به بعض و کفر به بعض» را دنبال می‌کنیم که با مشکلات متعددی در زندگی روبرو می‌شویم و در پاره‌ای موارد به طور طبیعی، این معضل و مشکلات به جامعه سرایت کرده و دامنگیر جامعه نیز می‌شوند. اگر دیدیم که در برخورد با مسائل گوناگون زندگی، هر جا که به نفع ما بود بر اساس دین عمل کردیم و هر جا که ضرر خود را در آن بیابیم، دست به دامن سنت‌های ملی و قومی شدیم و یا قوانین غربی و غیراسلامی را پیروی نمودیم، بدانیم که از آموزه‌های دینی و دستورات اسلامی فاصله گرفته‌ایم به طوری که قطعاً ضررها و آثار و تبعات منفی اینگونه رفتارها در زندگی شخصی و اجتماعی خودِ ما نمود پیدا خواهد کرد.

لحظه‌ای با خود بیاندیشیم! آیا تهیه جهیزیه و تحمیل آن بر عهده زن و خانواده او، از دستورات دینی است یا تبعیت از آداب و رسوم قومی؟ مهریه‌های سنگین چه سنخیتی با سبک زندگی اسلامی دارد؟ در کجای آموزه‌های دینی و دستورات اسلامی بر سختگیری خانواده‌ها در امر ازدواج (مگر در برخی موراد که آن هم به دیانت و تقوای مرد یا زن بر می‌گردد و نه امور مادی و دنیوی) تأکید شده است؟ آیا برگزاری تجمل‌گرایانه مراسمات ازدواج با دین اسلام مطابقت دارد یا در تضاد با آن است؟

*بن‌بست زندگی اشرافی!

ساده‌زیستی و دوری از تجملات از راه‌های نجات از بسیاری مشکلات زندگی است و اصولاً ازدواج‌هایی که با تکیه بر ساده‌زیستی بنا نهاده شوند، از دوام و پایداری و ثبات برخوردار خواهند بود. زوجی که زندگی خود را با تجملات آنچنانی و مراسمات اشرافی‌گرایانه برگزار می‌کنند، دیگر چه توقعی از آنها می‌رود که با بروز کوچکترین مشکل به بن‌بست نرسند؟! از همان ابتدای شروع زندگی باید ساده‌زیستی و دوری از تجملات را تمرین کرد. شاید برخی نکات به ظاهر ساده به نظر برسند اما ریشه بسیاری از مشکلات زندگی‌های امروزی هستند. متأسفانه دیده شده که حتی برای ساخت کارت دعوت عروسی، هزینه‌های بسیار هنگفت صرف شده است! در حالی که هیچ نیازی به صرف چنین هزینه‌های گزافی نیست. کابوس زندگی‌های پرخرج و اشرافی و نیز همرنگ شدن با جماعتی که فلسفه تشکیل یک زندگی نو را در چیزی جز مسائل مادی و دنیوی خلاصه نمی‌کنند، ازدواج‌ها را سخت و زندگی‌های مشترک را به جدایی می‌کشاند.

*دستور اسلام برای ازدواج چیست؟

در آیه 32 سوره مبارکه نور آمده است:

«وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»

ترجمه این آیه چنین است:

«بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درست‌كارتان را همسر دهيد اگر تنگ‌دست هستند، خداوند آنان را از فضل خويش بى‌‏نياز خواهد كرد و خدا گشايش‌گر داناست.»

سبک زندگی اسلامی بر آسان گرفتن در امر ازدواج و تکیه بر فضل خدا برای گشایش در تنگدستی‌ها تأکید دارد اما تا چه حد در ازدواج‌های امروزی بدین سیره عمل می‌شود؟ آمار بالای مجردها و بالا رفتن سن ازدواج، نشان از فاصله گرفتن از این دستور راهگشای قرآنی است.

در روایتی از امام کاظم(ع)، یکی از سه طایفه‌ای که در روز قیامت در سایه عرش خداوند قرار دارند، کسی دانسته شده که وسایل تجویز برادر مسلمانش را فراهم کند؛ بویژه پدران در این مورد وظیفه‌شان بسیار سنگین است؛ چنانکه در حدیثی از پیامبر اسلام صلوات‌الله علیه می‌خوانیم: «کسی که فرزندش به حد رشد برسد و امکانات ازدواج او را داشته باشد و اقدام نکرده و درنتیجه، فرزند مرتکب گناهی شود، این گناه بر هر دو نوشته خواهد شد.»

باز به همین دلیل، دستور مؤکد داده شده است که هزینه‌های ازدواج اعم از مَهر و سایر هزینه‌ها را سبک بگیرند تا مانعی بر سر راه ازدواج مجردان پیدا نشود. به همین جهت در روایات، سنگینی مَهر زن از نشانه‌های بد قدمی او شمرده شده و چون یک بهانه همگانی برای فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده، مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی است، قرآن کریم در پاسخ آن به صراحت فرموده که فقر نمی‌تواند مانع راه ازدواج گردد بلکه چه بسا ازدواج سبب بی‌نیازی شود.

در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «روزی، همراه همسر و فرزند است.» بدون شک، امدادهای الهی نیز به کمک افرادی که برای انجام وظیفه انسانی و حفظ پاکی خود اقدام به ازداج می‌کنند، می‌آید.

بی‌شک، فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی، چیزی جز افزایش معضلات و مشکلات اجتماعی را به دنبال نخواهد داشت و تبعیت از دستورات دینی و قرآنی و تکیه بر سبک زندگی مبتنی بر دین اسلام، راه برون‌رفت از مشکلات بوجود آمده در جامعه در امر ازدواج است.

در این نوشتار از منابع زیر استفاده شده است:

قرآن کریم- تفسیر نمونه

ارسال نظرات
آخرین اخبار