برای نخستین بار در استان مرکزی؛

برگزاری جشنواره آئین سنتی قالی‌بُران استان‌مرکزی در خمین

جشنواره آئین سنتی قالی بُران برای نخستین بار در استان مرکزی با حضور جمعی از هنرمندان قالی باف و مسئولان استان و شهرستان خمین در این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۱۷۵۸۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، نخستین جشنواره سنتی قالی بران استان مرکزی در شهرستان خمین با حضور برخی از مسئولان استان و شهرستان و با حضور پرشور جمعی از بافندگان فرش برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این مراسم تمامی مراحل ابتدایی تا انتهایی قالی از پشم چینی و پشم ریسی گرفته تا رنگرزی، بافت، بریدن و پایین کشیدن قالی از دار آن در معرض دید همگان قرار گرفت و همچنین نمایشگاهی از ابزار قالی بافی در معرض دید علاقه مندان گذاشته شد.

سید مهدی ساداتی، فرماندار خمین در آئین جشنواره قالی بران سنتی با تاکید بر احیاء هنر قالی‌بافی در این شهرستان گفت:هنرقالی بافی در شهرستان خمین یکی از هزاران هنر اصیل است که باید احیا شود.

وی افزود: احیای قالی بافی خود به تنهایی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی خانوارها تاثیرگذار خواهد بود، در روستاهای این شهرستان که با بحران خشکسالی مواجه هستند درآمد خانوارها کاهش چشمگیری داشته و سرمایه گذاری بر توسعه هنر صنعت قالی با هدف درآمدزایی باید دنبال شود.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این جشنواره گفت: دستبافت‌ها و قالی‌های مناطقی از خمین همچون لیلیان و بند ریحان از شهرت جهانی برخوردار است و نباید اجازه داده شود که هنراصیل دستی و سنتی فراموش شود.

سید محمد حسینی افزود: زیر اندازهای سنتی به ویژه قالی دستباف ارزشمندترین هنرهای ایرانی در طول تاریخ ایران است که هویت، اصالت و هنر را با هم دارد و حاصل این هنر اصیل امروز موزه‌های نامی دنیا را مزین کرده و این داشته مهم فرهنگی باید خفظ و احیا شود.

معاون و کارشناس فرهنگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این مراسم گفت: بخش بزرگی از بافندگان فرش خمین را زنان تشکیل می‌دهد که با سر پنجه‌های هنرمندانه و تحمل زحمت، معیشت زندگی خود را تامین می کنند.

وی افزود: قالی لچک ترنج لیلیان خمین منحصر به فرد است که توسط ارامنه بافته می شود و دارای شهرت جهانی است.

مهندس کاظمی با اشاره به دیگر بافندگان فرش دستباف در شهرستان خمین گفت: ساکنان روستای ریحان این شهرستان نیز قالی‌های منحصر به فرد می‌بافند و این داشته ارزشمند باید زنده بماند.

معاون و کارشناس فرهنگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: در این روستا طرح خاص را بر روی یک متن سرخ با حواشی سفید پدید می‌آورند و از بافتن زیر اندازهای سنتی با طرح های دیگر خودداری می کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان خمین از دیر باز رسم قالی بران به همراه آداب خاصی برگزار می شده که این آداب و رسوم با گذشت زمان رنگ باخته است.

کاظمی خاطرنشان کرد: قدمت این آئین سنتی به بیش از دوره قاجار و 300 سال قبل بازمی گردد که در چند دهه گذشته به فراموشی سپرده شده بود و برگزاری جشنواره قالی بران صنعت قالی را احیا و این آداب و رسوم کهن را هم زنده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار