سومین جلسه مشترک ستاد مناسب سازی و شورای ساماندهی امور سالمندان شهرستان اردکان با محوریت برنامه ریزی به منظور حضور مطلوبتر معلولین، جانبازان و...برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۱۷۶۴۷
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان؛ سومین جلسه مشترک ستاد مناسب سازی و شورای ساماندهی امور سالمندان شهرستان اردکان با محوریت برنامه ریزی به منظور حضور مطلوبتر معلولین، جانبازان و سالمندان در بقاع متبرکه، امامزاده ها و مساجد ظهر روز دوشنبه در محل اداره ی اوقاف و امور خیریه اردکان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین حجت الله کوثری، معاون امور فرهنگی اداره اوقاف ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین با اشاره به نوع آیین، سنت و فرهنگ مردم شهرستان، اظهار کرد: استفاده کنندگان از اماکن مذهبی و امامزاده ها را طیف وسیعی از افراد جامعه تشکیل میدهند که افراد سالمند، معلول و جانباز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید جهت حضور ایشان در این اماکن تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از زوار و مراجعه کنندگان به اماکن مذهبی را سالمندان، زنان باردار، معلولان، جانبازان و کودکان تشکیل می دهند افزود که مناسب سازی محیط تمامی اماکن مذهبی ، بقاع متبرکه ، مساجد و حسینیه ها در دستور کار این اداره خواهد بود.

در ادامه دکتر امیر ولی عضدزاده، دبیر ستاد مناسب سازی، ضمن تقدیر و تشکر از همکاری کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در برگزاری جلسه و هماهنگی های لازم جهت مناسب سازی اماکن مذهبی، گزارش مختصری از عملکرد کمیته مناسب سازی در سال 94 ارائه کرد.

وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 10 درصد افراد هر جامعه ای را افراد معلول تشکیل داده و همچنین 5/8 درصد جمعیت استان یزد سالمند می باشند، نیاز به مناسب سازی اماکن عمومی به ویژه اماکن مذهبی و حضور آسان و بدون مانع معلولان و سالمندان در جامعه را خواستار شد.

رئیس اداره بهزیستی اردکان با اشاره به جلسه سال گذشته ستاد مناسب سازی شهرستان با متولیان امور مساجد و بقاع متبرکه، عمده مشکلات موجود در امامزاده ها، بقاع متبرکه و به طورکلی اماکن مذهبی را وجود پله های متعدد و غیراستاندارد، عدم مناسب سازی راه های دسترسی داخلی و خارجی امامزاده ها، عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب، عدم مناسب سازی وضوخانه و وجود وضوخانه در زیرزمین هایی با پله های متعدد، نبود پارکینگ مخصوص معلولین، عدم وجود صندلی نماز، نبود قرآن هایی با خط درشت جهت افراد کم بینا بیان نمود و ضمن در اولویت دانستن موارد مذکور خواستار رفع و اصلاح این موارد شد.

محمد جواد شاکر، عضو شورای شهر و از کارکنان اوقاف نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از دبیر و کارشناسان ستاد مناسب سازی شهرستان به واسطه کسب رتبه برتر در زمینه مناسب سازی اماکن عمومی، گزارشی از عملکرد مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری اردکان در خصوص رعایت موارد و استاندارد های مناسب سازی در پروژه ای عمرانی بیان نمود.

وی اظهار داشت: باید سعی شود تا مساله مناسب سازی به یکی از دغدغه های اصلی مسئولین شهرستان تبدیل شود تا افراد معلول و سالمندان از امکانات شهری و اجتماعی محروم نگردند.

وی نعمت سلامتی را بالاترین نعمت خداوندی دانست که به بشر هدیه گردیده و شکرانه سلامت را دستگیری از ناتوانان و کسانی بر شمرد که از معلولیت رنج میبرند و بر لزوم مناسب سازی محیط ادارات، نهادهای دولتی، اماکن عمومی، مکان های تفریحی روستایی جهت حضور بیشتر و بهتر معلولین و جانبازان و... در جامعه تاکید کرد.

در پایان در خصوص راهکارها و برنامه های مناسب سازی امکان مذهبی، امامزاده ها، مساجد به منظور دسترسی معلولان بحث و تبادل نظر گردید و موارد زیر به تصویب رسید.

مناسب سازی تمامی اماکن مذهبی و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردکان در جهت حضور بدون مانع معلولان و سالمندان با اولویت موارد زیر است:

- برنامه ریزی جهت مناسب سازی ورودی ها با ایجاد سطح شیبدار استاندارد

- تعبیه سرویس های بهداشتی، وضوخانه و روشوییهای مناسب با شیرهای اهرمی

- ایجاد پارکینگ مخصوص معلولین و جانبازان با نصب تابلو و ترجیحاً نزدیکترین پارکینگ به درب ورودی

- وجود صندلی نماز مناسب و قرآن هایی با خط درشت

- دعوت از کارشناسان مناسب سازی در اولین برنامه گردهمایی هیات امناء جدید مساجد و امامزاده ها به منظور آموزش و بیان موارد لزوم مناسب سازی این اماکن در هفته سالمند

- همکاری ادارات بهزیستی و اوقاف در آموزش پیمانکاران و نظارت بر پروژه های عمرانی اماکن مذهبی

- مناسب سازی تمامی اماکن مذهبی و مساجد در حال ساخت

- مناسب سازی 20 نقطه از اماکن مذهبی و متبرکه شهرستان جهت افراد معلول و سالمند تا پایان سال جاری

- پیشنهاد احداث پارک مخصوص معلولین و سالمندان با رعایت استانداردهای مناسب سازی و وجود وسایل ویژه این افراد
ارسال نظرات