وقتی خوش آب و هواترین مناطق جیرفت قربانی تصرف زمین خواران می شوند:
آتش سوزی مهیبی در مراتع روستاهای سربیژن و سیف آباد از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت رخ داد که خسارت شدیدی به مراتع این منطقه وارد کرد.
کد خبر: ۸۷۱۷۸۸۴
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، دامنه‌ها و ارتفاعات کوههای سربیژن ساردوئیه ، مأمن درختان کهنسال اورس و مراتع سرسبز است که زیبائیهای آن نمایی بس چشم نواز به طبیعت استان کرمان داده و  از سویی نیز وجود این همه زیبایی و آب و هوای مناسب و خنک آن همیشه مردم جنوبی و گرمانشین را به خود جلب کرده و یکی از مناطق مستعد جذب گردشگر است.

در عین حال سربیژن و ساردوئیه به عنوان یکی از سردسیری ترین مناطق استان که بیشترین حجم بافت گیاهی و سرسبزی را نیز به خود اختصاص داده و همین موضوع سبب پدید آمدن جاذبه‌های گردشگری و همچنین باز شدن چشم طمع سودجویان و زمین خواران بسیاری در این منطقه شده است.

امروزه توسعه خانه سازی در مناطق خوش آب و هوای جنوب بخصوص در سربیژن و دلفارد باعث آسیبی شدید به بدنه طبیعت این مناطق شده به گونه ای که طبق مستندات در سالهای قبل مشاهده شده در مناطق کوه پایه ای ، برخی سود جویان با ایجاد آتش سوزی های عمدی قطع بی رویه درختان و احداث شبانه خانه در این مناطق اقدام به تصرف غیرقانونی و ساخت و ساز کرده اند.

به گزارش خبرنگار ما طی قریب دو سال گذشته فقط در محدوده سیف آباد سربیژن سه مورد آتش سوزی اینگونه داشته ایم که احتمال عمدی بودن آن را قوت می بخشد که چرا فقط در همین منطقه که بیشترین تصرفات وجود داشته آتش سوزی توسط گردشگران!!! هم اتفاق می افتد ، آتش سوزی های مشکوکی در این بخش اتفاق افتاده که از آن جمله می توان به آتش سوزی ۲۵ هکتار از مراتع سیف آباد سربیژن اشاره کرد.

گفتنی است این آتش سوزی که گفته می شد به دلیل بی احتیاطی گردشگران! ایجاد شده چندین هکتار از درختان و بوته های گیاهان دارویی را به صورت همزمان در سه تپه مشرف به این روستا بلعید که با همت فرماندهی و بسیجیان حوزه شهید رجائی ساردوئیه ، پرسنل منابع طبیعی ، بخشدار ، مردم محلی و تنها خودرو و پرسنل آتش نشانی ساردوئیه کنترل شد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که طی هفته گذشته نیز یک مورد آتش سوزی در باغات رزشیرین دهستان دلفارد گزارش شده است.

لازم بذکر است وجود تنها یک خودروی آتش نشانی و فقدان بالگرد اطفای حریق (که چندین بار از طرف بخشدار ساردوئیه تقاضا شد و با پاسخ منفی مواجه شد)سبب شد آتشی که به جان مراتع سربیژن چه به عمد یا غیرعمد افتاد تا ساعتها ادامه یافته و یکی یکی سرمایه های ارزشمند این منطقه بکر را نابود کند.

جا دارد مسئولین محیط زیست و مقامات قضائی ضمن بررسی ویژه در برخورد با خاطیان احتمالی به شدت با آنها برخورد نمایند و جرایم سنگین در نظر بگیرند تا اینگونه میراث گرانبهای طبیعت نابود نشود.

ارسال نظرات